Oppgaven dreier seg om å bygge en trygg trapp for en privatbolig ved hjelp av en vanlig trekonstruksjon, slik det ville gjøres på en arbeidsplass. Byggearbeidene blir normalt utført av en snekker eller tømrer. Trappen kan være basert på planer fra en designer eller arkitekt som har vurdert den plassen som er tilgjengelig og skissert en utforming som er i samsvar med byggeforskriftene. Det er to måter å beregne målene og bygge en trapp med passende dimensjoner: 1) Ved å bruke en tommelfingerregel-metode eller 2) ved å arbeide ut fra angitte forskrifter. I denne leksjonen (eller leksjonene) skal elevene: a) Utvikle to forskjellige trappdesign ved å arbeide i små grupper ved hjelp av tommelfingerregel-metoden b) Forklare og sammenligne designene mellom gruppene, og c) Utforske alternative formuleringer av krav til trapper fra byggeforskrifter, slik de brukes på arbeidsplassen (mulig utvidelse) Oppgaven innebærer å gjøre valg og begrunne designbeslutninger med mulighet for interessant diskusjon om estimeringsnivåer, prioriteringer ved utforming og årsakene til at regelverket er som det er (noe som teoretisk kobler til antropologi).
Disiplin: Matematikk
Varighet: 120 minutter
Målgruppe: Ungdomstrinn
Aldersgruppe: 11-15 år
Elevene stilles overfor et problem med flere mulige løsninger, og arbeider i fellesskap med å utforme sin egen gruppes design
Bli en ... snekker, tømrer, byggmester, arkitekt. Oppgaven er knyttet til arbeidet for en snekker, tømrer, byggmester eller arkitekt, som alle kan ha behov for å gjøre beregninger for konstruksjonen av en trapp eller utforme trapper for å passe inn på en gitt plass.
Oppgaven innebærer ikke komplekse matematiske prosesser, og dermed kan oppgave 1 og 2 være egnet for yngre elever.
Oppgaven kan anvendes slik den er, eller den kan tilpasses til de lokale byggeforskriftene hvis disse er lett tilgjengelige.