Målet med denne oppgaven er å tilrettelegge en innkjøring fra gaten til en garasje som ligger på et lavere nivå, slik at ulike typer biler og andre bevegelige gjenstander som barnevogner, rullestoler, etc. kan kjøre inn og ut. Det er ønskelig å gjøre overgangen fra gaten til kjelleren som kort som mulig. Oppgaven innebærer bruk av matematiske ideer i forbindelse med veibygging, bildesign, arkitektur og trafikkstyring (fartshumper). Elevene forventes å utforske en virkelig situasjon ved hjelp av papirmodeller og programvare for dynamiske geometriberegninger. Med grunnlag i eksperimenter vil de forbedre sin intuisjon for situasjonen som vurderes, formulere og verifisere antagelser og endelig finne frem til praktisk akseptable løsninger.
Disiplin: Matematikk, informasjonsteknologi (IT)
Varighet: To leksjoner (90 minutter), del 1 og del 2, med lekser mellom leksjonene.
Målgruppe: Ungdomsskole, videregående skole
Aldersgruppe: 12-17 år, men kan tilpasses til andre aldersgrupper
Del 1 er også egnet for yngre elever ned til grunnskole, så lærere i grunnskolen kan velge å bare gjøre del 1. Ellers kan oppgaven som helhet justeres ved å variere varigheten av leksjonene, for eksempel ved å utvide fra to til tre leksjoner (se eksempel på leksjonsplan).
Ikke nødvendig.
Del dine erfaringer med kolleger!
Denne oppgaven er inspirert av (og er en videreføring av) Parking Problem som ble foreslått av det spanske mascil-teamet (se http://www.mascil-project.eu/classroom-material).