Månedens oppgave januar 2015
Telle mennesker
Barn begynner å telle fra en veldig tidlig alder. Telling er en viktig matematisk kompetanse i
førskoleopplæring og de første klassene i grunnskolen.
Men telling strekker seg ut over skolen, og det er en viktig aktivitet innen mange fagområder som biologi,
økologi, geologi, medisin, journalistikk, sosiologi ...
I motsetning til skolens hverdag, der telling normalt er en uproblematisk og grei aktivitet,
kan telling bli en virkelig utfordrende oppgave i arbeidslivet.
I denne aktiviteten skal elevene tenke ut sin egen plan for å telle antall mennesker som befinner seg på
et stort offentlig område.
Disiplin: Matematikk
Varighet: To-tre leksjoner (55 minutter hver)
Målgruppe: Mellom- eller ungdomsskole
Aldersgruppe: 10-12 eller 12-14 år
Dimensjoner for utforskende læring:
- Undersøke situasjoner
- Planlegge undersøkelser
- Tolke og vurdere
- Kommunisere resultater
Dimensjoner for arbeidslivet:
- Kontekst: Presse og massemedia
- Rolle: Elevene arbeider som journalister som skal skrive en nyhetsartikkel om et massemøte på et stort
offentlig område
- Aktivitet: Arbeide med å lage en plan for å anslå hvor mange mennesker som deltar i en demonstrasjon eller et
massemøte.
- Produkt: Kort avisartikkel som gjengir det estimerte antallet og drøfter den matematiske begrunnelsen for
beregningen.
- Relaterte yrker: Journalist
Tilgjengelig materiell:
- Hvilke kompetanser, utover de matematiske, utvikler elevene når de arbeider med denne oppgaven?
- Kan man støte på telleproblemer i andre yrker?
Kan dette brukes til å utforme en oppgave som kobler realfag til arbeidslivet?
- Gå til diskusjonsforumet for månedens problem januar 2015: