Månedens oppgave november 2014
Sykkelforsikring
Sykler blir stjålet stadig vekk. Derfor kan det være greit å ha en sykkelforsikring.
I denne oppgaven blir elevene bedt om å lage en instruksjon for et forsikringsselskap om
hvordan man kan kalkulere en "rettferdig" forsikring for en sykkel og en "rettferdig" erstatning
for en stjålet sykkel.
Oppgaven omfatter å gjøre valg, begrunne og forsvare beslutninger og å sammenligne ulike løsninger.
Disiplin: Matematikk
Varighet: To leksjoner (90 minutter)
Målgruppe: Ungdomsskole
Aldersgruppe: 12-15 år, men kan tilpasses for yngre elever
Dimensjoner for utforskende læring:
- Konteksten er meningsfylt
- Situasjonen åpner for flere løsningsstrategier
- Elevene planlegger utforskning
- Oppgaven støtter samarbeid og kommunikasjon
Dimensjoner for arbeidslivet:
- Kontekst: (Sykkel-)forsikring
- Rolle: Elevene arbeider som rådgivere for et sykkelforsikringsselskap.
- Aktivitet: Gruppearbeid for å utarbeide en instruksjonshåndbok for et sykkelforsikringsselskap
- Produkt: Produktet er en håndbok for forsikringsselskapet i form av et skriftlig dokument,
hvor de foreslåtte kalkulasjonene blir beskrevet og begrunnet.
- Relaterte yrker: Forsikring, risikohåndtering, yrker der data fra det virkelige livet blir forvandlet
til en matematisk modell.
Tilgjengelig materiell:
- Hvordan kan du som lærer oppmuntre og støtte elever i retning av mer komplekse løsninger som fortsatt
er innenfor deres rekkevidde?
- Hva er viktig for deg når du planlegger og arrangerer diskusjon med hele klassen?
- Hvordan vil denne oppgaven utvikle elevenes forståelse av begrepet "matematisk funksjon"?
- Gå til diskusjonsforumet for månedens problem november 2014:
Potensielle justeringer for andre aldersgrupper
- Antallet og kompleksiteten av variabler det må tas hensyn til kan begrenses eller utvides.
For grunnskolenivå kan instruksjonen som er oppgavens produkt være i form av et skriftlig dokument
(naturlig språk) og/eller enkle tabeller/diagrammer.
For videregående skole kan instruksjonen også omfatte matematiske formler. Forskjellige formler kan sammenlignes.
Ekstra
Verktøy fra mascils verktøykasse som kan være nyttig:
Oppgaven (i modifisert form) og noen elevers arbeid med oppgaven er beskrevet i
Schou, J., Hansen, H. C., & Schou, J. (2008). Matematik for lærerstuderende-Omega. Samfundslitteratur. (Språk: Dansk.)