Svaret på spørsmålet om hvor mye og hva vi spiser er svært viktig for våre liv, så alle bør vurdere energimengden i maten de spiser og forstå hva som utgjør et sunt kosthold. Ved denne vurderingen bør også regionale og kulturelle forskjeller tas i betraktning sammen med fysisk belastning. I tillegg til at dette er et personlig ansvar, har det også dukket opp nye yrker som fokuserer på å optimalisere menneskers ernæring. Dermed ser vi nå nye bransjer som arbeider med analyse og toksikologi innen matvarer, økologisk landbruk og ernæringsrådgivning ved siden av de tradisjonelle bransjene som f.eks landbruk, næringsmiddelindustri, bioteknologi etc. Elevene arbeider som fagfolk innen analyse av matvarer i et selskap/institutt som er orientert mot å optimalisere ernæring med hensyn på mengde og innhold (kvalitet). De bruker kalkyleinstrumenter (tilgjengelig fra Internett) for kvantitativ analyse og ernæringsportaler (tilgjengelig fra Internett) for kvalitativ analyse av matvarer, og tolker så resultatene av sin analyse i perspektivet av kulturelle forskjeller, innenfor en nasjonal, regional eller internasjonalt kontekst.
Disiplin: Tverrfaglig, mellom matematikk og naturfag (hovedsakelig kjemi, biologi, økologi),
delvis knyttet til samfunnskunnskap
Varighet: Avhengig av den konkrete oppgaven, fra én leksjon (45 minutter) til et prosjekt
over flere uker
Målgruppe: Ungdomsskole og videregående skole
Aldersgruppe: 11-18 år
Oppgaven kan brukes for ulike grupper av elever, både yngre (ikke mye fokus på beregninger, mer på den kvalitative siden av problemstillingen) og eldre (mer analytisk orientert med kobling til biokjemi).
Den beskrevne problemstillingen/oppgaven er svært innrettet mot ett enkelt land, Tsjekkia. Det kan være behov for å finne en norsk nettbasert kalkulator for energi i matvarer, basert på de engelske og tsjekkiske eksemplene. Funnene fra ett land kan være svært motiverende ved sammenligning med resultatene fra andre land (andre mattradisjoner, ulike klimatiske forhold, annen innretning av landbruket osv.).