Isolering av hus og energiforbruk som skyldes utilstrekkelig isolasjon er vanlige problemer i våre samfunn. I denne aktiviteten ber vi elevene om å undersøke to ulike faktorer som kan bidra til forskjellig energiforbruk for oppvarming av to hus som tilsynelatende er like. Til slutt vil vi invitere elevene til å konstruere sin egen modell av et hus med god isolasjon, basert på resultatene av undersøkelsen, og diskutere de praktiske løsningene som bygningsingeniører og arkitekter bruker når de utformer hus.
Disiplin: Fysikk med kobling til matematikk
Varighet: 90 minutter
Målgruppe: Grunnskoleelever
Aldersgruppe: 12-15 år
Denne aktiviteten kan brukes for å engasjere elevene i vitenskapelige undersøkelser, designe eksperimenter
og argumentere. Lærerne kan tilby ulike typer bistand ved utforming av eksperimentene, basert på elevenes nivå.
Særlig dersom elevene ikke har kompetanse til å utforme gode eksperimenter, kan læreren diskutere de
foreslåtte eksperimentene og forklare hvorfor og hvordan er det viktig å kontrollere variablene i et godt
eksperiment. I tillegg kan en bygningsingeniør eller arkitekt inviteres til klassen for å diskutere de
praktiske metodene de bruker når de utformer bygninger.
Endelig kan det brukes teknologi til å samle inn og plotte data (grensesnitt).