Månedens oppgave november 2015
Designe og bygge din egen støvsuger, hårføner eller lekebil
I denne oppgaven blir elevene bedt om å løse et problem ved å utvikle og forbedre en teknologi.
De skal designe og bygge sin egen støvsuger, hårføner eller lekebil.
Elevene skaper kreative løsninger på et utfordrende problem, og de arbeider på samme måte som ingeniører.
Disse oppgavene fokuserer på bruk av MNT (matematikk, naturfag og teknologi) og forholdet mellom praktisk
bruk av MNT og konseptuell tenkning. Gjennom slike praktiske og realistiske koblinger får elevene en
mulighet til å se hvordan MNT er en del av dagliglivet rundt dem. Et annet viktig aspekt ved oppgaven er
å vise hvilke styrker og svakheter slike oppgavetyper kan ha i sammenheng med kjønnsbalanse i MNT-aktiviteter.
I denne forbindelse blir lærerne bedt om å være oppmerksom på mulige forskjeller i preferanser mellom
gutter og jenter når de skal beslutte hvilke oppgaver som skal utføres i klasserommet.
Disiplin: Matematikk, fysikk, teknologi
Varighet: Utforsking, planlegging og design (30 minutter), bygging av en utvalgt gjenstand (60 minutter),
presentere design og faktisk resultat til klassekameratene (30 minutter)
Målgruppe: Ungdomstrinn
Aldersgruppe: 11-15 år
Dimensjoner for utforskende læring:
- Undersøke situasjoner
- Planlegge undersøkelser
- Eksperimentere systematisk
- Kommunisere resultater
Dimensjoner for arbeidslivet:
- Kontekst: Oppgaven har en direkte tilknytning til arbeidslivet. Elevene utforsker hvordan enkelte
grunnleggende produkter, slik som støvsuger eller hårføner, er bygget opp og fungerer.
Elevene skaper kreative løsninger på et utfordrende problem, og de arbeider på samme måte som ingeniører
- Rolle: Elevene arbeider i grupper som designere og ingeniører for å produsere en gjenstand
- Aktivitet: Eleven vil både designe og bygge sin egen støvsuger, hårføner eller lekebil.
Elevene får mulighet til å velge en oppgave blant de tre, ut fra hva de finner interessant
- Produkt: Støvsuger, hårføner eller lekebil er aktuelle produktene
- Relaterte yrker: elektroingeniør, designer
Tilgjengelig materiell:
Potensielle justeringer for andre aldersgrupper
Oppgavene kan også tilpasses til barnetrinn og videregående.
Potensielle justeringer til lokale forhold
Ikke nødvendig
Forslag til spørsmål for diskusjon blant lærerne på
nettstedet
- Observerte du noen kjønnsrelaterte problemstillinger da elevene vurderte hva de skulle velge blant
disse tre oppgavene? I så fall, hvordan har du tatt opp disse problemstillingene?
- Synes du vi bør gi elevene mulighet for å velge oppgaver, eller skal læreren heller velge ut én oppgave?