Forside

Sist endret | 13. August 2016 23:58:52
Treff siden 28.08.2002 | 58064 | Login
Nyheter

Innflytting, utflytting og ny jobb! - mandag 16. desember 2013 (kl 17:26) av anderfo

For to uker siden overtok vi huset på Dalgård, og nå har vi brukt et par uker på å komme i orden. Det gjenstår nok ennå litt jobb - det står pappesker både her og der... Vi er nå også ferdige med å tømme leiligheten - som nå er ferdigvasket og klar for overlevering på torsdag.
Snart er det jul, og huset vårt kommer nok ikke til å bli veldig pyntet til jul, men forhåpentligvis får vi ryddet vekk de fleste pappeskene!

Fra 1. januar begynner jeg i ny jobb, som postdoktor ved Institutt for teknisk kybernetikk. Stillingen er finansiert av "Samarbeidsorganet" (Helse Midt-Norge & NTNU) og varer i 3 år. I samme slengen fikk vi også midler til en Ph.d.-stilling som vil bli utlyst ganske snart. Det var en ypperlig start på prosjektet!
Foreløpig er metoden vår konfidensiell, men prosjektgruppas navn er ihvertfall "Artificial Pancreas Trondheim" og det handler (selvsagt) om styring av glukosenivå.

Mer høst - lørdag 16. november 2013 (kl 12:28) av anderfo

Det ble et lite blaff av vinter i slutten av oktober, og mens noen kom seg ut på langrennsski tok jeg istedet sykkelen. Men fortvil ikke; jeg kommer nok til å gå mer på ski i vinter. Med 20 cm snø var det imidlertid fint å sykle:

Etter den tid har det vært litt rufsete vær, litt sykling på ettermiddagene, og ellers mye som har skjedd på jobb. Jeg venter ennå på svar på begge stipendsøknadene jeg har sendt inn.

Siri og jeg har begynt å forberede flytting i starten av desember. Innenfor byens grenser, selvsagt... Vi skal nå over på vestsida av byen. Jeg har jo alltid bodd på "Rættsida", så det er mulig at Rættsida nå også flytter over til motsatt side? Nå havner vi ihvertfall nærmere Bymarka! Et lite steinkast (OK, et kjempelangt steinkast) fra Kyvatnet eller Haukvatnet.

Sist helg ble det en skikkelig rufsete tur på Vassfjellet med Kristian og Martin. Bildene forteller endel, og de avslører også at vi tok en utradisjonell vei ned fra topp-platået. Jeg har løpt der endel ganger før og visste at stien var bratt (såpass at det henger tau langs den), og på is dekket med snø var det veldig glatt ned dette partiet. Vi satt ikke på sykkelen der, for å si det sånn:

Denne helga jobber Siri, mens jeg holder fortet hjemme, ettersom det er en skikkelig høststorm ute. Kraftig vind og latterlige mengder med regn.

Høsten på sitt fineste - mandag 14. oktober 2013 (kl 17:26) av anderfo

Det har vært mye finvær i høst, og det har blitt mye flott terrengsykling de siste helgene. Jeg skrev tidligere litt om stisykkelcampen på Oppdal. Her kommer noen turrapporter fra det som har skjedd senere:

I midten av september mottok jeg min første tjukksykkel ("fatbike"), en Diamant Mammut, som jeg forhåndsbestilte allerede i januar (!) med mye rabatt. Den har dobbelt så tjukke hjul/felger/dekk som en vanlig sykkel og er derfor super til å ta seg fram i terreng der vanlige sykler er uegnet. Det gjelder blant annet lyng, sand, myr, gjørmehøl og snø, og alt dette har vi jo mye av i Trøndelag. Dette er altså en skikkelig allsidig sykkel! Jeg gleder meg til å ha mye moro med denne utover høsten og vinteren. Foreløpig har jeg fått testet den på noen flotte langturer i Bymarka og på Jervfjellet. Ettersom mye av syklinga nå foregår i kveldsmørket har jeg få bilder, men her er noen fra Jervfjellet. Smakebit:

For tre uker siden ble det en ny tur til Storlidalen og Oppdal, og jeg fikk tre fantastiske sykkelturer i området, i tillegg til litt familiehygge på hytta, med blåbærtur og det som hører med. Bilder fra hele helga er her. Det inkluderer blant annet toppturen på Høa, og dette er faktisk så langt den flotteste stien jeg har syklet! Masse moro helt fra topp til bunn. Storbekkhøa var også flott, selv om jeg snudde allerede på 1050 m fordi jeg ble sulten på middag. Neste gang skal jeg fortsette lenger opp, så langt det går med sykkel. Jeg tipper man kan sykle ihvertfall opp til 1300m. Tilslutt ble det en tur på Svarthaugen, rett ved Oppdal, og der er det et veldig flott turterreng både for syklister, skigåere og turgåere. Det er mye beitemark for sauer, derfor kan man sykle overalt og hele tida føle at man er på en super flytsti. Skogbunnen er hard jord med gress, løv og litt sauemøkk ;)
Smakebiter:

Sist helg ble det to dagsturer fra Trondheim.
På lørdag dro jeg på langtur innover i Trollheimen, fra Nerskogen til Geithetta og tilbake. Vi parkerte ved Minnilla, tok heisen over elva og syklet over Gråfjellet til Jøldalshytta. Etter litt pause og et lite uhell (som gjorde at Erik måtte gå tilbake til start, ettersom frihjulet/bosset hans gikk istykker og pedalene dermed ikke kunne gi noen framdrift), fortsatte vi mot Geithetta. Vi snudde på ca 1000 m ettersom klokka var blitt mye og syklinga videre til topps visstnok var veldig steinete, men vi fikk med oss den flotteste delen av denne turen. Etter 400 høydemeter med flytsti ned i dalen syklet vi tilbake til Jøldalshytta og over Skrikdalen tilbake til Nerskogen. En flott tur på hele 38 km med heftig høyfjellssykling på T-merkede stier!
Terrengsykkel-fotografen Kristoffer Kippernes var med på turen, og derfor var vi faktisk ute i hele 8 timer. Det ble mange flotte bilder, blant annet pga det flotte høstværet (sol, vindstille og litt frost i lyngen...) som han har publisert på terrengsykkel.no.
Jeg tok også noen bilder selv, og de ligger her.
Smakebiter:

På søndag fikk jeg med meg Martin på tur til "Hostostradaen", en slags oppbygd sykkelsti ved Innset. Dette har blitt en fryktelig flott sykkelsti, og vi hadde mye moro både opp og ned. Stien starter på ca 550 m og går til toppen av Hostopiken på ca 950 m, så det er altså rundt 400 høydemeter med flott flytsti. Alle myrpartier og gjørmehull er kloppet, slik at man faktisk kan gå hele turen til fots uten å bli våt på beina. Nå er det uansett ganske tørt i terrenget, til tross for en uke med regnvær. Som vanlig tok jeg noen bilder, og her er et par smakebiter:

Kjapp oppsummering av den utvidede sommeren - torsdag 12. september 2013 (kl 16:42) av anderfo

I mai dro Siri og jeg på en kort ferietur til Italia. Vi var borte en ukes tid og rakk både pizzaspising, landeveissykling i le Langhe, sightseeing i Torino, terrengsykling i Finale Ligure og is-spising både her og der. Det var til tider ganske kaldt og vått til å være såpass langt sør (minst 10 grader kaldere enn hjemme i Trondheim), men vi hadde en fin tur likevel... Bilder ligger her. Smakebit:

Sommerferien gikk via Ål og Oslo/Siggerud til Lyngør, der det ble et par fine uker med sol og sjø. På tilbaketuren dro vi innom Ål igjen og syklet litt, før vi dro til fjells for å delta på Vinjerock med både fjellturer og rock ved Eidsbugarden. Det ble altså en fin sommer! Bildene ligger her. Smakebit:

Etter sommeren har det blitt flere fine helgeturer til Storlidalen og Oppdal, med terrengsykler i bagasjen. Av høydepunktene kan vi nevne en fin sykkeltur innover Dindalen, flytsti ned fra Lorthøa, og Stisykkelcampen på Oppdal forrige helg. Smakebit:

Dr. Fougner - mandag 29. april 2013 (kl 15:49) av anderfo

Endelig er disputasen gjennomført, og alt gikk bra. Så da er det bare å slappe av!

Påske og disputas - mandag 8. april 2013 (kl 19:56) av anderfo

Nå er påska unnagjort og disputasen nærmer seg med stormskritt. Prøveforelesningens tema får jeg vite på fredag denne uka. Inntil videre gjelder det å gjøre ferdig disputasforedraget, men jeg må jo også ta meg tid til å oppsummere påska:

Hele påska ble tilbrakt i Trollheimen, med utgangspunkt i Storlidalen. Det ble tilbakelagt mange kilometer med fjellski på beina, og noen turer med vanlige langrennsski. Totalt ble det vel rundt 270 kilometer tror jeg.

Pappa, mamma og jeg dro opp dit på "palmefredag". Alle forstår nok hvilken dag det er, selv om jeg ikke fant noen palmer der denne dagen. Det ble litt bagasjesleping opp til hytta, og klargjøring for storinnrykk.

Palmelørdag var det steikende solskinn og nykjørte spor, og pappa ville gjerne være med på lang skitur. Vi gikk i retning Lønset, som er ganske nøyaktig 21km nedover dalen. Av disse kilometerne var det ca 6km med scooterspor og 2km med løssnø (fra Bårdsgården til Stenboeng), ellers var det flotte oppkjørte løyper og raskt føre. Kaldt var det også. På veg tilbake gikk bindingen min i lås; jeg slet med å få av meg skiene da vi skulle krysse bilveien og på andre sida fikk jeg den ikke på. Så jeg måtte stake med løs ski i én mil. Litt slitsomt på slutten av turen. Men det var en flott tur! Mens vi var på tur ankom Stine, Håkon og de to rakkerungene, så det var liv og røre da vi kom fram.

Palmesøndag ble det fjellskitur på Neådalssnota. Håkon gikk ut i tet og ble ganske sliten etterhvert. Ellers var Mattis med, ettersom han var på besøk i en annen hytte i nærheten. Pappa og en kollega var også med på å dra opp farten da vi gikk oppover. På vei ned hadde de litt mer trøbbel på et litt vanskelig føre, men jeg tror de ble fornøyd med turen. Det var sol hele veien, og pappa slapp å bli hentet med allergi-helikopteret denne gangen! Utpå kvelden hentet jeg Siri på togstasjonen på Oppdal.

Mandag var det fjellskitur igjen, denne gangen med Siri. Vi tok en liten snartur oppom Sandåhøa/Kråkvasstind, og på vei ned gikk vi innom Svartdalskollen og Grugguskaret. Jeg foreslo å utvide turen med Nonshøa på vei tilbake, men jeg ble nedstemt. Det ble fortsatt langt nok tror jeg; tre mil og 1500 høydemeter på fjellski er en ganske bra dag. Været? Sol, sjølsagt.

Tirsdag ble det familietur med pulk, saueklipping, bålbrenning, pølser, vafler og skihopp. Ingen ble skadd. Litt solbrente ble vi naturligvis.

Fra onsdag til fredag gikk Siri og jeg "Trekanten i Trollheimen" på fjellski.
Vi gikk forsåvidt en litt utvidet variant ettersom vi startet i Storlidalen. Vi hadde målt opp ca 10km til Gjevilvasshytta, men da vi kom fram dit viste det seg at det var 18km, og første dagsetappe til Jøldalshytta ble derfor nesten fire mil! De siste 10 kilometerne ble ganske tunge ettersom det ble styggvær, snøføyk og dårlig sikt. Vi kom tilslutt fram litt etter middagstid og fikk spesialservering (andre bordsetting).

Dag to, skjærtorsdag, gikk vi videre over Trollhetta (riktignok fortoppen Litjhetta, 1522m, som er den mest tilgjengelige på ski om vinteren) og ned til Trollheimshytta, en flott tur på masse nysnø. Forsåvidt den samme snøen som gjorde onsdagskvelden litt forblåst for oss. Men nå var sola kommet fram og det ble veldig fint føre! Det ble ca 29 km, altså en skikkelig "hviledag". Bilde fra Litjhetta:

Dag tre, langfredag, var ikke hviledag. Det var en langfredag. Ca 46km, for å være nøyaktig. Vi startet friskt oppover Slettådalen og opp på Blåhø, før vi seilte på pudderføre ned til Gjevilvasshytta og konstaterte at det hadde vært en fin tur. Vi fikk tilbud om å bli hentet på Grøtsetra, men vi hadde litt lyst til å fortsette helt fram og la i vei i retning Storlidalen. Turen langs Gjevilvatnet ble lang, tung og kald, ettersom sola gikk ned, det var ingen scooterspor og det var klar himmel. Tipper vi nærmet oss -25 grader der nede. I andre enden av vatnet kom pappa og møtte oss med varm saft (alt vi hadde var nå frossent) og psykisk støtte opp mot Måssåhaugen. Siri var god og sliten da vi ankom middagen på hytta. Bilde fra Blåhø:

Påskeaften tok vi det veldig med ro og satt mest ute i sola mens Solveig gikk påskeskirenn. Utpå kvelden dro Siri hjem og jeg fikk en liten restitusjonsrunde i nykjørte skiløyper. Løypelagets nye løypemaskin gjør jobben!

Første påskedag ble det en tur rundt Høa med pappa. Det blåste litt friskt og var litt dårlig sikt, men ellers var det en fin tur.

Påska ble avsluttet med en skitur innover fra Grøtsetra, etter at vi hadde vasket/ryddet oss ut av hytta på andre påskedag. På vei tilbake fra Gjevilvasshytta gikk pappa og jeg over Skaret, langs en dårlig merket men fin løype.

Påskebildene ligger her.

Og snipp, snapp, snute, så var påskeeventyret ute, og disputasforberedelsene er 100% prioritert i et par uker.

Disputas 26. april - onsdag 6. mars 2013 (kl 11:50) av anderfo

Endelig er komitéen på plass, og fredag 26. april er satt av til disputas.

Statusrapport - fredag 1. mars 2013 (kl 13:27) av anderfo

Jobb:
Disputasdatoen er ennå ikke avklart - komitéen er ennå ikke bestemt. Men nå er det to måneder siden jeg leverte avhandlingen, så jeg håper det kommer en avklaring snart.
Hva som skjer etter disputasen er enda vanskeligere å spå. Fra slutten av april er jeg foreløpig uten jobb. Men alt ordner seg tilslutt, regner jeg med!

Fritid:
Det har blitt endel skigåing etter jul, inkludert både helgeturer og kveldsøkter. Utvalgte highlights er her:

Skitur i Grova (Meråker), 13. januar:

Iskald skitur på Dombås (på vei til helgetur på Hafjell), 25. januar:

Skitur rundt Høa (Storlidalen), 9. februar:

Topptur på Storbekkhøa (Storlidalen), 10. februar:

Skitur fra Lian t/r Grønlia, 16. februar:

Skiturer ved Ål (Hallingdal), 24.-25. februar:

SNØ - fredag 1. februar 2013 (kl 14:40) av anderfo

Endelig laver snøen ned i Trondheimsområdet. Det betyr at langrennsski, fjellski, telemarksski, feller og sekk vil bli flittig brukt de neste ukene.
Jippi!

Godt nyttår! - mandag 31. desember 2012 (kl 17:05) av anderfo

Etter noen dagers hvile i jula har jeg nå endelig skrevet ferdig doktorgradsavhandlingen. Den vil bli innlevert nå på onsdag. Så vil avhandlingen etterhvert bli bedømt av en komité, og hvis de gir "tommel opp" vil det bli disputas til våren en gang (i starten av april, kanskje?).

Dermed er det bare å si: Godt nyttår!

Sykkelturene mine i 2012 - torsdag 27. desember 2012 (kl 19:45) av anderfo

I 2012 ble det endel sykling, delvis pga kneskaden. Her en "oppsummering" av mine turer i Trondheimsområdet:

Langspurten går mot slutten - onsdag 19. desember 2012 (kl 20:01) av anderfo

Det er nå kun et par dager til min planlagte innlevering av doktorgradsavhandlingen. Jeg har jobba beinhardt de siste ukene (månedene); av og til har jeg til og med våknet midt på natta og stått opp for å skrive. Og når skrivinga "flyter" er det bare å fortsette!

Om jeg er i rute? Tja, jo, ja. Den siste uka har mye tid gått med til å finne ut av copyright på bilder og slikt, innhente medforfattererklæringer fra andre sida av Atlanterhavet, og å fullføre konklusjon og sammendrag.

Nå er alt skrevet - men ikke alt er perfekt ennå.
Og det kommer det nok aldri til å bli heller. Man skal jo bli ferdig en dag.

I øyeblikket foregår korrekturlesing på tre fronter; hos meg selv, og hos de to veilederne mine. Så får jeg bare håpe at jeg får tilbakemeldingen tidlig nok til at jeg klarer å gjøre ferdig alt før jul.
Jeg vil jo helst slippe å droppe enda en ferie - jeg har ikke hatt noen fridager siden påske, omtrent...og de siste 4-5 ukene har jeg jobbet døgnet rundt, inkludert helgene. Så jeg trenger jul.