Studenttavle til fysiske interaksjonsprosjekter

Av Kjell Are Refsvik, Institutt for design, NTNU, November 2017

Bilde av med studentprosjekter i korridor

Bakgrunn

Bakgrunnen for å lage disse studenttavlene sommeren 2017 var at jeg ønsket å løse flere sammensatte utfordringer ved studieprogrammet Bachelor i interaksjonsdesign — BIXD. Jeg så tavlene i starten primært som et bidrag til å:

Jeg har tidligere gjennom 10 år som emneansvarlig i emnet "Medieproduksjon for Events" ved Høgskolen i Gjøvik sett at med litt fagdidaktisk innsats så kan jeg styre fokus på læringsaktivitetene ved å lage støttestrukturer som styrer læringsaktivitetene og det studentene rett og slett bruker tiden på. Etter flere år med plankebiter og stålrør designet jeg til slutt denne riggen som ga studentene tid og mulighet til å fokusere mer på faginnholdet i emnet. Riggen ble en plattform som konkret la til rette for at studentene var i stand til å gjøre en bedre og mer meningsfull jobb. Jeg tror det er viktig at vi av og til lager gode plattformer og støttestrukturer (kanskje til og med fysiske som i dette tilfellet) der studentene kan utfolde seg faglig. Det tror jeg gjør prosjektene mer tilfredstillende å jobbe med og potensielt bidra til et bedre læringsmiljø blant studentene.

Jeg ønsket det samme for BIXD. En plattform som løste flere utfordringer - både konkrete og mer abstrakte. Samlingspunkt for muljøet vårt, utstillingsplattform, stativ for materiell som kunne promotere utdanningen både inne på campus og ute på tur. Vi startet med å skape tilhørighet til tavlene ved at studentene brukte de til bli-kjent øvelser under første ordinære studiedag i august 2017.

Utformingen

Dette er bakenforliggende årsaker til at tavlenes form ble som de ble, var at jeg ønsket at tavlene:

Plateprosjekt
Eksempelprosjekter. Foto: Kjell Are Refsvik, 2017

Videre ønsket jeg å bruke så mye av veggarealene jeg hadde tilgjengelig som mulig, samtidig som tavlene måtte ha en hensiktsmessig størrelse knyttet til bruken. Flere ulike størrelser ble vurdert, men ut fra hensynet til størrelsen på platene som hver student skulle få til rådighet, antallet studenter, ønsket om like store tavler og de rådende forholdene i korridoren så ble tavlene til slutt 85x215 cm med 12 plater á 30x30cm på hver av de 3 tavlene.

Materialvalget falt til slutt på MDF pga bearbeidingsegenskapene, samt at platene har en god finish når de blir malt. MDF fóringer dannet rammen rundt tavlene og det hele ble malt i korridorens veggfarve for å la tavla bli en del av veggen slik prosjektetene får størst oppmerksomhet.

Teknisk tegning
3D-tegning av tavlens front. Illustrasjon: Kjell Are Refsvik, 2017

Å få på plass de små detaljene har også vært viktig. Monteringshull for sikkerhetsskrue for å redusere muligheten for tyveri av plater, hull på riktige steder for mikrokontrollere av rikig type, kabelfremføringsveier bak tavla selv. Hull og løsninger til beskyttelse av innholdet på plata. Alt en del av de små detaljene for å få tavla til å fungere godt. Øverste kant i platene og i fordypningene i tavla er også skrådd 15 grader for at plata ikke skal falle ut, ei trenge noen innfestingsmekanisme ut over hullet selv - alt for å redusere materialkostnader. Tavlene kan enkelt løftes av de to festerammene som er skrudd fast i murveggen.

Detaljbilde av plate
Detaljbilde av festehull til Raspberry Pi og Arduino for platens framside. Foto: Kjell Are Refsvik, 2017

Potensielle utfordringer med tavla

En fast dimensjon der studentprosjekter må holde seg innenfor arealene 30x30 cm kan føles som en utfordring, men jeg tenker at studenter må generelt lære å jobbe innenfor rammebetingelser. Det kan i mange tilfeller være ekstra kreativt. Det jeg har diskutert med kolleger er at følte plassbegrensninger eksempelvis vil kunne løses ved at studenter samarbeider og slår sammen flere plater i ett og samme prosjekt. Dette er imidlertid noe studentene bør finne ut selv i størst mulig grad, om mulig under veiledning.

Tyveri og hærverk vil kunne gi oss utfordringer. Så langt er det tenkt at en plexiplate vil til en viss grad kunne beskytte prosjektene litt fra uønsket berøring. Dernest vil en sikkerhetsskrue som krever et spesielt skrubit forhåpentligvis redusere muligheten noe for at noen stikker avgårde med hele plater

Noen fagdidaktiske tanker

Å lage en slik tavle som legger til rette for en bestemt for for undervisning handler for meg også om fagdidaktikk. Jeg ser dermed også tavla som en fagdidaktisk ressurser som bør kunne videreutvikles slik at den kan brukes på nye og andre måter i fremtiden både av oss og andre. Som tidligere nevnt så legger tavla forhåpentligvis til rette for utfoldelse for studentene og ved at den er spesifikt utformet for å gi plass til en miniPC og en mikrokontroller så er det åpenbart at det er dette den særskilt egner seg for. Det er imidlertid et håp at både tavlene og de enkelte små platene på tavle skal kunne utvikle seg videre i samarbeid med kolleger og studenter til noe mer enn det jeg kunne se for meg i den tidlige designfasen og håpet er at den er utformet slik at dette kan skje.

Fra mitt personlige synspunkt har design, bygging og bruk av tavla gitt påfyll av kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse som forhåpentligvis er verdifull, både for meg og kanskje også for andre kolleger. Jeg har vært gjennom en generell prosess av idéutvikling, råskisser, markedsføring, detaljskisser, budsjettering, innkjøp, bygging, oppheng, brukertilbakemeldinger og revisjonsarbeid. Jeg har også eksperimenter med ulike materialtyper og maskinelle prosesser for å lage tavla, inkludert CNC-modellering og fresing. Litt matematikk har det også blitt rom for i kalkulasjoner av hvor mye strøm de 3 hovedtavlene trenger når det skal kunne monteres opp til 36 mikrokontrollere med tilhørende utstyr på dem.

[...på sikt må hele denne teksten skrives om med et fagdidatisk perspektiv som hovedtråden. Det må sies noe om hvorfor vi har et praktisk/fysisk emne i en utdanning som ikke har noe generelt fokus på håndtverk. Tavlene og de praktiske læringsaktivitetene må puttes inn i en generell fagdidaktisk kontekst, en didaktisk tradisjon knyttet praktisk orienterte til design- og arkitekturutdanning [url?], og i en litt nyere sammenheng, forankres i mer moderne tanker om å "skape for å lære"...]

Fremtiden

Studenttavle, versjon 2.0

Tavla bør kunne lages tynnere, lettere, med mindre/færre materialer, andre materialer, det bør kunne tenkes gjenbruk/resiskulering m.m. i forhold til å lage flere slike tavler senere.

Mobil studenttavle

En versjon av tavla som kan flyttes og brukes enkelt utenfor våre lokaler er allerede på tegnebrettet og en prototyp ble testet ut under Skaperfestivalen i Oslo, høsten 2017.

Inspirasjonsprosjekter

Videre tenker jeg at både masterstudenter og ansatte bør kunne lage litt mer avanserte prosjektplater som kan inspirere og gi bachelorstudentene noe å strekke seg mot. Også - plater som kan holde på markedsføringsmateriell (som f.eks brosjyrene våre) bør lages og brukes på de små tavlene, både til internt bruk og når vi reiser avgårde med tavlene.

Distribuert variant

Det kunne vært interessant om det som skjedde på tavla kunne bli representert/mediert (på en aller annen måte) slik at fagmiljø og studenter i Trondheim kunne oppleve det vi lager på en eller annen måte. Har noen idéer til hvordan det kan gjøres.

Byggetegninger og budsjett

Det er et mål å lage budsjett (ca. 1500 kr. pr tavle), handlelister, byggetegninger og kuttlister som gjør det enkelt for andre å utvikle samme type, eller lignende tavler andre steder. Planen er å fribrukslisensiere hele designet.

Takk til...

Det er mange å takke for bistand og hjelp til tilblivelsen av tavla. Først og fremst til daværende stedlig instituttleder Terje Stafseng for tildeling av midler, til gode kolleger, både Eivind Arnstein Johansen, Anders-Petter Andersson, Emil Bakke og flere andre. Dernest takk til Svein Hjelmtveit, Kenneth Kalvåg og Pål Erik Endrerud ved Institutt for vareproduksjon og byggteknikk for CNC-utlån og hjelp til å få 3D-printet elementer på flere av platene så langt.