Re: Uten reklame - ingen KK

Karsten Vedel Johansen (kvjohans@online.no)
Sat, 13 Dec 1997 12:46:08 +0100 (MET)

At 10:32 13.12.97 +0100, Arne Eriksen wrote:
>
>Uten annonseinntekter - ingen KK. Så enkelt er det. KK satser på vekst, og
>da fourtsettes det også økning i annonseinntektene. Forbrukerrapporten skal
>av prinsippielle grunner ikke ha annonser. Så blir da også regnskapet hvert
>år saldert med statlige tilskudd. Denne muligheten har som kjent ikke
>Klassekampen.

Jeg er enig med ditt syn. Samtidig vil jeg dog igjen henlede oppmerksomheten
på aviser som "Informasjon" i Danmark, "taz" i Tyskland (Die Tageszeitung),
"Il Manifesto" i Italia og "Liberation" i Frankrike, mm.fl. I disse
venstresideavisene har man reklamer, men man har en viss profil på hva man
tillater av reklamer, også layoutmessig. F.eks. i "Information" får
reklamene ikke lov til å prege inntrykket av en avisside, slik som tilfellet
er i store aviser som Aftenposten osv., hvor nyhetene ofte forsvinner i
glorete annonser. Noen aviser plasserer rekamene i et eget bilag, som man så
kan kaste, med det samme man får avisa i hånden og gå lettet videre. Jeg
kaster hver dag utrolige mengder med reklame.

Løsningen på reklamespørsmålet er ellers politisk: Venstrefløyen og de
grønne partiene må agitere for en klekkelig skatt på reklame fordi denne en
REN RESSURSSLØSING. Politisk reklame vil være overflødig, hvis avisene
praktiserer ytringsfrihet og f.eks. opplyser leseren om
kommentarjournalistenes politiske ståsted. (Eks.: "Jahn Otto Johansen,
Berlin/Oslo, Arbeiderpartiet/Høyre", "Kjell Hansen, Oslo, Høyre", "Olav
Versto, Oslo, Frp./POT", "Magnus Marsdal, AKP", "Jan Myrdal, partiløs
maoist", "Karsten Johansen, partiløs venstresosialist"). 99% av reklamen
ellers har intet informativt innhold, som det påstås fra produsentenes side,
den har bare et desinformativt innhold. Reklame er dessuten stort sett
forurensing av det offentlige rom på samme måten som
fnidderfnadder-taggingen er det (vakker tagging er derimot en slags kunst).
Vårt "samfunn" sløser bort utrolige mengder av ressurser (energi ikke minst)
på "markedsføring" som ikke har annen funksjon enn at dagliglivet fylles opp
med hvit støy og at vi alle får informasjonsforstoppelse. I lyset av
Kyoto-vedtakene må det startes et politisk fremstøt i Norge for at reklame
beskattes som meningsløs energisløsing. Små annonser skal være billige,
store reklamer ubetalelig dyre, også for de multinasjonale selskapene som
bruker helsidesannonsene til ideologisk forurensing, stadig oftere av
fascistoidt tilsnitt. Avisenes sidetall må ned, spesielt gjelder det
Aftenposten. Norskopplæring av alle, men spesielt journalister må stykes
kraftig, slik at de klarer å uttrykke seg kort og konsist og ikke minst blir
bedre til å skille vesentlig fra uvesentlig.

Vh. Karsten Johansen