RE: your mail

From: Mona (mona_at_evensen.com.sg)
Date: 23-03-99


Heisan!

Som NTNU-student i Singapore er det artig å holde seg oppdatert om hva som skjer i gangene på NTNU selv om man ikke kan vandre der selv..

Jeg vil ikke helt gå med på at det er studentene som stopper en eventuell delvis avskaffelse av eksamensordningen slik den er idag. Ved mitt institutt, Industriell økonomi og teknologiledelse, har vi gått bort fra eksamen i en god del fag etterhvert. I stedet evalueres vi på bakgrunn av semester/prosjekt-oppgaver. I noen miljøer påstås det at studenter har så mye imot gruppevis bedømmelse at dette ikke kan gjennomføres i stor skala, men det har ikke vært noe problem hos oss. Denne arbeidsformen medfører også ofte en jevnere fordeling av arbeidsinnsats i semesteret, og motvirker derved skippertak-tendensene som er så vanlige, i det minste på Gløshaugen.

I Fellesemnets modul 2 (som fremdeles var navnet dengang jeg satt i programstyret) vurderes studenter på bakgrunn av prosjekt i stedet for å avvikle vanlig eksamen, og studentene var faktisk blant de som slåss hardest for å få dette gjennom. Evalueringen av semester- eller prosjektoppgaver medfører fremdeles mye arbeid for faglærer, og medfører ofte mer aktiv bruk av faglærer til veiledning underveis enn det tilfellet er i tradisjonell undervisning. Resultatet er i det minste et færre antall besvarelser, og selv om de ofte blir lange (også i våre "pratefag") står faglærer fritt til å begrense omfanget. Jeg har faktisk t.o.m vært på tradisjonell eksamen der jeg har måttet begrense sideantallet, det gikk greit det også :-)

I disse dager utvikles det nye fag i forbindelse med innføringen av 5-årig siv.ing.-studium, og det må da være en glimrenede anledning for dere faglærere til å riste litt i tradisjonene, tenke nytt, og prøve ut bruk av alternative former for evaluering av studenter!

Blir det forresten mindre arbeid for faglærer (jeg vet at behovet for ekstern sensor ikke er til stede under visse omstendigheter) med flere mindre prøver i løpet av semesteret enn en eksamen på slutten? Debatten når det gjelder rettferdig sensur skal jeg ikke begi meg inn på bortsett fra å refere til faglæreren som sa til sin student:
"Hmm, jeg lurer på hvem jeg skal skaffe som ekstern sensor.. Det må være noen jeg kjenner, som jeg har kontroll på."

La oss bare si at studenten ble noe forferdet. Noe til ettertanke?

I Singapore det 30 grader og sol - men det nyter man ikke mye godt av når det er 5 dager til hovedoppgaven skal være ferdig. ;-) Ha en fortsatt fin dag!

Vennlig hilsen
Mona K. Døvik

>Å avskaffe HELE ordningen er vel litt vel drastisk.
>Men for mange fag kan den nok avskaffes - med noen
>prøver underveis i stedet.
>
>De som går mot det, er stort sett studentene, som TROR at
>systemet med ekstern sensor gjør det hele mer rettferdig.
>Men det er vel stort sett en tro uten holdepunkt i
>virkeligheten.
>
>Slik det nå er, er eksamensavviklingen - i alle fall her på
>Gløshaugen - noe av det som tar mest tid av hva vi ser som
>heller ufruktbart.
>
>Rettearbeidet er en ting: Det er meget lite motiverende, og
>tar vel gjerne en ukes tid for faglærer, for et middels kurs
>med omlag 100 studenter.
>
>Å lage oppgavene er en annen: Det tar gjerne også en ukes tid -
>når det er teknologi/naturvitenskapelige "beregningsoppgaver".
>I våre "pratefag" går det fortere.
>
>En tredje ting er sensorproblemet:
>For det første er det vanskelig å finne kvalifiserte sensorer
>(i ingeniørfag er de gjerne ansatt i en stilling med gasje langt
>over universitetsnivå, og sensorhonoraret betyr ingen ting - de
>gjør det bare for "gammelt vennskaps skyld".)
>For det andre er det dyrt - sensorutgiftene er en betydelig del av
>de midlene instituttene har igjen når lønn og faste utgifter er
>betalt.
>
>Og en fjerde ting er noe dere vel bare har i liten grad på
>Dragvoll: Vi er pålagt å stille opp til kontinuasjonseksamen,
>i alle fag, i august. Uspesifisert dato! Dette er nokså unikt,
>og surt: august er vanligvis måneden for konferanser/internasjonale
>seminarer osv - og denne særordningen gjør det svært problematisk
>å planlegge noe som helst.
>
>Så når du skriver - litt ironisk -
>
>>Det tryggaste er vel å avskaffa heile eksamensordninga.
>
>så fortjener nok det å bli tatt i Kumbelsk ånd -
>den som kun tar spøg for spøg .. osv.
>
>En gjennomgang og opprydding kunne nok frigjøre nokså mye
>tid og overskudd hos de vitenskapelig ansatte -
>og vel i mange tilfelle også hos studentene.
>
>Med beste hilsen
>
>Helge Skullerud
>
>>
>>



This archive was generated by hypermail 2.1.2 : 20-12-01 MET