Eksamens-reform i noen tekniske fag?

From: Trond Andresen (trond.andresen_at_itk.ntnu.no)
Date: 23-03-99


Eksamens-reform i noen tekniske fag?
*****************************

Jeg er enig med Svaasand og Skullerud i at alt for mye ressurser (tid, penger)
går med til å lage eksamensoppgaver, å rette dem (+ kostnader til sensor)
+ til (oppblomstring i det siste, sukk...) klagebehandling etterpå. Og
det er drepen for motivasjonen til lærerpersonalet.

Jeg mener derfor at at man seriøst bør drøfte å reformere dette systemet.
Jeg understreker at jeg uttaler meg som en person som underviser i et
matematisk/teknisk orientert fag. Flere forslag kan tenkes:

(1) Dropp eksamen helt.

(2) Bestått/ikke bestått. Det krever en eller annen minimumskontroll på
oppmøte, innlevering av øvingsarbeid etc.

(3) Gruppe-/laboratoriearbeid, med evaluering flere ganger i semesteret,
ingen avsluttende eksamen (jfr. Monas innlegg)

(4) Sterkt forenklet oppgavesett ("tippekupong").

Alle disse løsningene betyr reduksjon i ressursbruk/arbeidsbelastning. Visse
løsninger egner seg bedre for noen fag (områder) enn for andre. For mitt
fagfelt (kybernetikk) er alternativ (4) det mest nærliggende. Jeg tror mange
vil reise bust mot det, men mener likevel det bør prøves.

Men først må vil bli enige om hva hensikten med eksamen er: Jeg mener at man
kan nøye seg med å måle studentens nivå i faget, og at eksamen i seg sjøl
ikke trenger å ha en særskilt pedagogisk verdi, a la ei ekstra øving. De som
mener at eksamen OGSÅ SKAL ansees som ei avsluttende heldagsøving i faget,
må nødvendigvis steile over mitt forslag.

OK, her kommer det: Gi studenten - la oss si - 50 spørsmål, hvor hvert
spørsmål har - kanskje - seks svaralternativer. Oppgavesettet kan være
fyldig og utdypende, men studenten innleverer bare et ark med et inntegnet
kryss for hvert spørsmål. Disse arkene kan rettes maskinelt, og basert på
vanskelighetsgrad i det aktuelle eksamenssett, som jo vil framkomme i form
av spredning, middelverdi etc. i den totale masse av besvarelser, kan et
dataprogram normere dette, og dermed også sette de endelige karakterer.
Uberørt av menneskehender og sensorer!

Før noen nå begynner å hyle om at dette er endestasjonen m.h.p.upersonlig og
umenneskeliog rasjonalisering av universitetet, må jeg igjen skynde meg å
understreke at noe slikt bare kan tenkes i fag hvor det ligger lite skjønn
i sensuren, dvs. hvor eksamen i stor grad dreier seg om å gi svar som
enten er er rette eller gale. Dette er altså en ordning som bare kunne funke
innafor matematiske, fysiske og beslektede fag - ikke innen områder som
medisin, arkitektur, humaniora, samfunnsvitenskap,

Jeg vil også understreke at dette frigjør kapasitet til å gi bedre
undervisning resten av semesteret. Og det er vel poenget?

Uansett, det kunne vært interessant og gjort et forsøk med en slik
eksamensform, sjølsagt i samråd med studentene!

mvh

Trond Andresen
teknisk kybernetikk



This archive was generated by hypermail 2.1.2 : 20-12-01 MET