Re:_I_kjølvannet_av_JM

Kaj Størdal Toftner (kaj@stud.ntnu.no)
Fri, 5 Dec 1997 10:18:22 +0100 (MET)

> >
> > Hva slags elendig argumentasjon er dette? Fordi mange har det værre en
> > norske adoptivbarn så skal vi ikke ta hensyn til den massive
> > diskrimineringa de også står ovenfor? (Ifølge de siste statistikkene er
> > opptil 10% av alle barn med store psykologiske problemer, utenlandsk
> > adopterte. Mens de representerer ikke mer enn en prosent av barna.)
>
> Det er argumentasjonen din som er primitiv. Adoptivbarn har det
> generelt tøffare. Ofte hamner dei på barneheim når problem oppstår
> og det ikkje lengre er så moro å ha adopterte i huset. Motsett er det
> sikkert og tilfelle der adopterte får samme omsorg og vel så det.

Det store flertallet av adoptivbarn har det veldig bra. Og av alle
innvandrergrupper så er nok denne den best beskytta og borgelige av alle.
Men, det er heller ikke å komme under en stol at veldig mange opplever
diskriminering. Hva med alle de som søker jobb i service yrker og får
avslag med den bekreftelsen at beklager, det følger bare med en masse
bråk?

Det er en uttall eksempler der også adoptivbarn blir tråkka ned på, og i
dine øyne i yttringsfrihetens navn! Hva med de som skriker svarte faan
etter deg på gata? Eller alle de av motsatt kjoenn som bedyrer de aldri
kunne tenkt seg å vaere sammen med en svarting! For en ungdom er slike
ting ganske tøft. (Men herregud, det er jo ytringsfrihet så....)

Jeg er enig i aå rope på mer politi, mer orden, osv. er problematisk. Hvem
er det da som egentlig undertrykker hvem? Men å tro at total
yttringsfrihet ikke undertrykker, er veldig naivt. Det gåpr ikke noe klart
skille mellom yttringsfrihet i form av ord, til direkte diskriminering.

> Søk etter identitet og biologisk arv er ei forklaring på psykiske
> problem. Mennesket er ikkje like lett å flytte som ein valp til ei ny
> tispe.
Og hvorfor tror du de gjør det? Er det muligens fordi det har blitt prenta
inn i hue på dem en million ganger, nei, du er ingen nordmann? Eller
kanskje like ille: Han er like god nordmann som alle oss andre.....
(Hvliket betyr at du egentlig er spesiell)

Undersøkelser har vist at adoptivbarn gjerne faller mellom to stoler.
Fordi andre innvandrergrupper har sine egne å falle tilbake på. Der fpr de
forselse for sine problemer, og har også noen de naturlig kan prate om
det. Et slikt nettverk mangler veldig ofte hos adpotivbarn.

>
>
> Er samfunnet sunt vil Kjuus tilslutningen ligge på sine o,oo1
> promille. Får tankane tilslutning er du ille ute, men det er ei anna
> sak.
Vel, jeg personlig synes Kjuus er en fillesak. Ig spesielt på de punktene
han ble dømt på. Det er værre med de punktene han ikke ble dømt på, og som
samfunnet mener tydeligvis han har rett til å si.

Jeg vet ikke hva du legger i begrepet sunt samfunn, men jeg kan ikke
kjønne at dagnes samfunn er så sunt!

>
> Eksempelet med æresdrap i muslimske kulturar er eit godt eksempel på
> det eg kalla "mustasjekultur" eller tilslørtkultur om du vil. Det
> kan dokmuneterast at drap vert utført men offisielt vert alt
> blånekta. Kva meiner du om slik kultur?

Samme kultur som all vestlig etteretning bedriver med andre ord! Og det er
jo i såkalte sunne samfunn!

Jeg er så lei alle som på død og liv skal hakke ned på det de kaller
muslimske kulturer. For det er vel aldri noen i norks kultur som har
bvenekta drap! Jeg er helt enige i at æresdrap er forkastelig. Da
burde du synes slik som meg at de fleste amerikanske filmer er
forkastelige. For de handler gjerne om ikke annet enn æresdrap. Det er
forkastelig
uansett kultur. Å si at muslimske samfunn er så mye værre enn andre
kulturer på dette området, synes jeg vitner veldig mye om å kaste stein i
glasshus.

Er du ikke enig i at man bør bekjempe all slags type undertrykking.
Uansett hvilken kultur den befinner seg i? Jeg personlig vil i hvertfall
være veldig var på å uttale meg for bombastisk om andres kulturer uten å
ha meget inngående kunnskap om den. Såkalte sosi-ingeniører som skulle
redde de stakkars villfarne har vi hatt mange nok stygge eksempler på.

>
> Nå blir mange undertrykt med ord og trusslar. Det er ikkje ulovleg å
> ropa "eg skal drepa deg".
Feil! Det kommer helt an på situasjonen. Står du truende og offeret er
ikke i tvil om at du vil utføre handlingen, kan du bli dømt for
mordforsøk. Du greier bare ikke å se at det er ikke noe virkelig skille
mellom det fysiske og tomme ord.Bare en veldig glidende overgang.

I sjalusi og familie vert og handlingar
> som dette utført. Handlingar er sjølvsagt forbodne. Ikkje alle
> trusslar kjem på trykk, men dog. Historisk har òg venstresida brukt
> harde ord som lakeiar, snyltarar osv om overklassen. Vil du forfine
> denne språkbruken òg?
Ja, og det er overklassen som da føler seg undertrykt, som ikke får seg
jobb, som lider av identitetskrise osv. Jeg ser ikke på ordet lakei og
snylter som noe skjellsord i denne sammenhengen. Det er jo bare en presis
beskrivelse av dagens "sunne" samfunn!

Kaj Størdal Toftner