Re: DEBATTEN, KK-F og KK ansatte

jryste@online.no
Tue, 21 Oct 1997 18:18:38 +0000

Det har blitt reist en diskusjon her på forumet om betydningen av
gatesalget og hvordan * Opplagsavdelinga ser på det. Som det
tidligere er blitt skrevet her er gatesalget viktig for Klassekampen
på tre områder:
1. Selge aviser, få inn penger til bedriften.
2. Vise fram Klassekampen. M.a.o. markedsfore avisa.
3. Verving av abonnenter.

Et godt fungerende gatesalg på mange steder rundt i landet har stor
betydning for oss. Vi har ikke mange millioner i markedsforingskroner.
Derfor er gatesalget viktig som markedsforing. I tillegg
innbringer gatesalget penger og abonnenter. Vi håper at de som
selger avisa idag vil fortsette med det, og at andre vil komme til.
GATESALGET ER VIKTIG. Hvis folk vil organisere kakelotteri eller
andre ting til stotte for Klassekampen håper vi at dette kommer i
tillegg til, og ikke i steden for avissalg. For enhver avis sitt
salgsarbeid er det viktigste å selge aviser.

Gratisarbeidet venner av avisa gjor er noe som kommer i tillegg til
det arbeidet vi gjor selv. Gatesalg er derfor noe som ikke ville blitt
gjort, hvis ikke det fantes folk som gjorde det på fritida si.
Gatesalget er naturlig del av Klassekampens salgsarbeid, og kan ikke
settes opp mot f.eks telefonsalg.

OMID SKREV:
> 'KK lordag en gang i måned' er en flott initiativ, men synes dere
> ikke at det skulle vært mye bedre å samle penger på den lordagen (f.
> eks. gjennom å selge kaker eller lodd eller annet som kreative folk
> kan finne på) for å finansiere Klassekampens offisielle
> markedavdelings systematiske arbeid med å få flere telefonselgere
> til abonnements innverving? Da vil 'salgavdelinga' samtidig avkrefte
> at dette avissalget på gata er på den ene siden en slags tiltak for
> å få aktivisert bestemte miljoer med riktig partibok i lomma
> ('salgsavdelinga' har invitert andre også, men de andre spor
> 'hvorfor skal vi gi våre navn og adresser til en person som verken
> vi eller de fleste bl. KK staben kjenner?') og på den andre siden en
> prosses for å kjope seg innflytelse som ellers ikke skulle vært så
> lettkjopt i en 'kapitalistisk styrt' (salgsavdelingas egne
> formulering) bedrift. Stå på kamerater! som sagt gjor dere en flott
> insats!

'Salgsavdelinga' som Omid skriver om i innlegget sitt er Erik Ness.
Erik Ness har sagt ja til å gjore en jobb for opplagsavdelinga. Det
han gjor er å prove å organisere gatesalg på flest mulig steder. At
han har sagt ja til dette er vi veldig glad for. Arbeidet har også
gitt gode resultater, etter all sannsynlighet bedre enn om vi skulle
ha gjort det fra kontoret i Gronlandsleiret. Erik er en av
Klassekampens frilans medarbeidere på samme måte som en anmelder eller
fast skribent er det. Han er en del av Klassekampens 'offisielle'
virksomhet på dette området og samarbeider godt med oss (meninger han
måtte ha om andre ting står han for selv, akkurat som alle andre)

Hvis noen vil selge avis, og av en eller annen grunn ikke vil gi
beskjed via han kan de ringe Klassekampen på tlf 22 05 95 00 og sporre
etter Ole-Jorgen Borg som også er en av Klassekampens medarbeidere. De
andre kan f.eks, kan kontakte Erik pr. epost: eness@online.no

Hvis noen skulle ha sporsmål om salgsarbeidet til Klassekampen kan de
kontakte meg på epost: jryste@online.no

Jo Ryste
Opplagssjef i Klassekampen

* Opplagsavdelinga er det nye navnet på salgsavdelinga. Årsaken til
at vi alikevel bruker salgsavdelinga i annonser er at det er dette
navnet folk forbinder med salg.