Re: Siste om Postdauen: Enhetsporto for fall?

From: Bjarne Naerum (bjarne@bo.online.no)
Date: Mon Jun 05 2000 - 23:23:54 MET DST


Det kan ha gått meg hus forbi, men jeg har ennå ikke sett at noen av mediene
våre - KK inkludert - har fulgt opp denne saken. Underlig! (Jeg har bare hørt at
Vårt Land hadde en kritisk kommentar på fredag(?) som ligna mye på min her
(følger Vårt Land debattene på KK-forum? ;-) ). KK kjørte imidlertid to helt like
sider i dag(!), jeg håper at postsaken var tema på den sida som forsvant.

Post-sjef Kaare Frydenberg (tidligere Ringnes/Pripps) visste nok å velge rett
tidspunkt for sitt utspill. Onsdag kveld, før himmelspretten og langhelg, med alles
oppmerksomhet forøvrig retta mot drap, fotball og streik.

Siste skritt i "førmoderniseringen" av Posten er forbigått i stillhet. Hvorfor?

For det er da fortsatt demokrati her i landet?
- Vel, i en undersøkelse gjort av Fafo-forskere, mens det stadig var flere
postkontor igjen enn i dag, for ikke å SNAKKE om i morgen, svarte over 90%
at de var helt (79,6) eller delvis enig i at politikerne bør stoppe Postdauen.
Se kronikk: http://www.dagbladet.no/kultur/1998/07/27/126114.html

For det er da fortsatt folkevalgte politikere som bestemmer over Posten?
Her en pressemelding fra forrige gang Posten prøvde seg på enhetsportoen:
-------------------------
Dato: 30.11.98

Samferdselsminister Odd Einar Dørum:
"Ikke aktuelt med differensierte portotakster"

- Norsk postpolitikk utformes av regjeringen og Stortinget, ikke av Posten Norge BA. Samferdselsdepartementet har nylig lagt fram en stortingsmelding om virksomheten til Posten Norge BA, der det blant annet framgår at det fortsatt skal være geografisk enhetsporto for tjenester som kommer inn under Postens enerettsområde. Det hører også med at Samferdselsdepartementet skal godkjenne Postens portotakster for brevpost innenlands.

Dette sier samferdselsminister Odd Einar Dørum i en kommentar til enkelte oppslag i presse og kringkasting, der det - i strid med de faktiske forhold - blir gitt inntrykk av at det vurderes å innføre differensierte portotakster.
http://www.jd.dep.no/sd/prm/1998/k4/981130.html
---------------------

Kanskje det nettopp er fordi denne saken DERMED er "gammel" at den ikke
får oppmerksomhet i mediene denne gang? Eller har alle nå bare rett og slett
lagt seg flate for tidas nyliberalisme, førmodernisering og avsivilisering?

Enhetsporto er sivilisasjon. Men snart bare et spor etter intelligent liv?

Bjarne Nærum

-----Opprinnelig melding-----
Fra: Bjarne Naerum <bjarne@bo.online.no>
Til: stottespiller@liste.klassekampen.no <stottespiller@liste.klassekampen.no>
Dato: 31. mai 2000 23:52
Emne: Siste om Postdauen: Enhetsporto for fall?

Den nye Post-konsernsjefen sto fram i NRK nyheter i kveld og sa
at Posten nå måtte gå bort fra enhetsportoen, dvs. at det må åpnes
opp for ulike priser for postforsendelser over ulike avstander.

Enhetsportoen er etter mitt syn et SVÆRT viktig prinsipp som venstresida
generelt og alle distriktsinteresser spesielt må kjempe for å opprettholde.

Argumentet er at nye (PRIVATE) konkurrenter nå kan fokusere på de mest
lønnsomme markedene, med tilbud om langt lavere priser. Men hva med
statlige konsesjoner som (delvis) løsning på dette? Og hva med statens
årlige tilskudd til Posten for å dekke "ulønnsomme tjenester" i distriktene?
(Som straks hentes inn igjen som statlig utbytte - staten gir og tar.)

Bak det hele ligger selvfølgelig EUs regime, med nyliberale strukturendringer
også på dette feltet. Og like selvølgelig Post-ledernes drøm om å følge Telenor
på Børsen. Det er noe de snart bare "må", som er "nødvendig", "ansvarlig" osv.

"Modernisering"
"Modernisering" er et hett ord i den ideologiske nytalen for tida. Også
enhetsportoen vil ganske sikkert nå bli framstilt som gammeldags, og
avviklingen av den som et ledd i "moderniseringen" (av offentlig sektor).

Ja (Staurset): KK bør gjerne framover kaste lys over nytalen i språket vårt. Det
kunne kanskje vært en fast palte, jf. "institutt for begrepstømming" i Samtiden.
Det er mange aktuelle ord i omløp, og vi bør sette bruken i et skarpt, konkret lys.

Eksempel:
Dersom f.eks. skvising av enhetsportoen omtales som "modernisering"
bør vi vise at Posten med det faktisk er på vei TILBAKE til før 1848!

For det nyliberale prinsippet om at alle tjenester skal “koste det de koster”,
og at det må være billigere å sende pakker og brev fra Oslo til Asker, enn til
slasker som fortsatt bor i Nord-Norge, er nemlig ikke framtida. Heller urtida,
før det Herrens, Marx’ og Marcus Thranes år 1848, da også de store, moderne
portoreformene starta i Norge, og vi snart fikk et “Postverk for Folket” -- etter
mønster av den nettopp nyreformerte engelske “Pennyposten”.

Bak innføringa av enhetsporto sto faktisk et forslag fra Charles Babbage, en
av “Taylorismens” og “Fordismens” (og kanskje også selve det Modernes)
åndelige fedre. Babbage er i dag mest kjent som vår første store ”dataingeniør”
(ikke engang posthistorikerne kjenner til hans rolle som post-reformator...).
Men omkring 1830 utreda Babbage et system for geografisk enhetlig og
forhåndsbetalt porto. En sterkt økende posttrafikk - nå også med varepakker,
foreslo han - ville fort måtte gjøre dette svært lønnsomt, noe han fikk helt rett i.
Det ville også gjøre det hele svært mye enklere, både for Posten og for brukerne.

Babbage var særlig oppgitt over at det på daværende tidspunkt -- da engelsk
pakketransport gikk via en rekke ulike PRIVATE transportører -- nærmest var
helt umulig for brukerne å 1) forutsi både pris og frakttid, og seinere 2) ettergå/
kontrollere den endelige totalkostnaden, som alle de involverte transportørene
hadde plussa vilkårlig på underveis (samtidig som de spiste av lasset?).
Babbage lanserte da sin RADIKALE visjon av et stort, offentlig, seriøst, pålitelig,
post-system som ligna mye på det vi (ennå?) har i dag. Å fjerne enhetsportoen nå
vil bringe oss tilbake til begynnelsen av 1800-tallet. Datapioneren Babbage, som
på sett og vis tegna de første bilder av dagens "netthandel", vil snu seg i grava.

Hvor (post)moderne går det egentlig an å bli?

Mvh. Bjarne Nærum



This archive was generated by hypermail 2b29 : Thu Aug 03 2000 - 10:25:50 MET DST