Siste om Postdauen: Enhetsporto for fall?

From: Bjarne Naerum (bjarne@bo.online.no)
Date: Wed May 31 2000 - 23:46:53 MET DST


Den nye Post-konsernsjefen sto fram i NRK nyheter i kveld og sa
at Posten nå måtte gå bort fra enhetsportoen, dvs. at det må åpnes
opp for ulike priser for postforsendelser over ulike avstander.

Enhetsportoen er etter mitt syn et SVÆRT viktig prinsipp som venstresida
generelt og alle distriktsinteresser spesielt må kjempe for å opprettholde.

Argumentet er at nye (PRIVATE) konkurrenter nå kan fokusere på de mest
lønnsomme markedene, med tilbud om langt lavere priser. Men hva med
statlige konsesjoner som (delvis) løsning på dette? Og hva med statens
årlige tilskudd til Posten for å dekke "ulønnsomme tjenester" i distriktene?
(Som straks hentes inn igjen som statlig utbytte - staten gir og tar.)

Bak det hele ligger selvfølgelig EUs regime, med nyliberale strukturendringer
også på dette feltet. Og like selvølgelig Post-ledernes drøm om å følge Telenor
på Børsen. Det er noe de snart bare "må", som er "nødvendig", "ansvarlig" osv.

"Modernisering"
"Modernisering" er et hett ord i den ideologiske nytalen for tida. Også
enhetsportoen vil ganske sikkert nå bli framstilt som gammeldags, og
avviklingen av den som et ledd i "moderniseringen" (av offentlig sektor).

Ja (Staurset): KK bør gjerne framover kaste lys over nytalen i språket vårt. Det
kunne kanskje vært en fast palte, jf. "institutt for begrepstømming" i Samtiden.
Det er mange aktuelle ord i omløp, og vi bør sette bruken i et skarpt, konkret lys.

Eksempel:
Dersom f.eks. skvising av enhetsportoen omtales som "modernisering"
bør vi vise at Posten med det faktisk er på vei TILBAKE til før 1848!

For det nyliberale prinsippet om at alle tjenester skal “koste det de koster”,
og at det må være billigere å sende pakker og brev fra Oslo til Asker, enn til
slasker som fortsatt bor i Nord-Norge, er nemlig ikke framtida. Heller urtida,
før det Herrens, Marx’ og Marcus Thranes år 1848, da også de store, moderne
portoreformene starta i Norge, og vi snart fikk et “Postverk for Folket” -- etter
mønster av den nettopp nyreformerte engelske “Pennyposten”.

Bak innføringa av enhetsporto sto faktisk et forslag fra Charles Babbage, en
av “Taylorismens” og “Fordismens” (og kanskje også selve det Modernes)
åndelige fedre. Babbage er i dag mest kjent som vår første store ”dataingeniør”
(ikke engang posthistorikerne kjenner til hans rolle som post-reformator...).
Men omkring 1830 utreda Babbage et system for geografisk enhetlig og
forhåndsbetalt porto. En sterkt økende posttrafikk - nå også med varepakker,
foreslo han - ville fort måtte gjøre dette svært lønnsomt, noe han fikk helt rett i.
Det ville også gjøre det hele svært mye enklere, både for Posten og for brukerne.

Babbage var særlig oppgitt over at det på daværende tidspunkt -- da engelsk
pakketransport gikk via en rekke ulike PRIVATE transportører -- nærmest var
helt umulig for brukerne å 1) forutsi både pris og frakttid, og seinere 2) ettergå/
kontrollere den endelige totalkostnaden, som alle de involverte transportørene
hadde plussa vilkårlig på underveis (samtidig som de spiste av lasset?).
Babbage lanserte da sin RADIKALE visjon av et stort, offentlig, seriøst, pålitelig,
post-system som ligna mye på det vi (ennå?) har i dag. Å fjerne enhetsportoen nå
vil bringe oss tilbake til begynnelsen av 1800-tallet. Datapioneren Babbage, som
på sett og vis tegna de første bilder av dagens "netthandel", vil snu seg i grava.

Hvor (post)moderne går det egentlig an å bli?

Mvh. Bjarne Nærum



This archive was generated by hypermail 2b29 : Thu Aug 03 2000 - 10:25:49 MET DST