Neida, desverre. Jeg kjenner ingen aktuelle, - ihvertfall ikke langt der
oppe i Trondheim. Men innlegget gir meg mulighet til å lufte en strøtanke
jeg har grubla litt over: Hvorfor omfavner ikke norske målfolk og
innvandrermiljøene hverandre i dette spørsmålet?
Både nynorskungene i byene og innvanderungene i byene får såvidt jeg
skjønner semre tilbud når det gjelder nettopp norskundervisningen. Kunne
ikke begge grupper tjene på et samarbeid?
Sett fra en rein mål-vinkel:
- Ved å 'verve' noen innvandrerelever kunne du kanskje passere den magiske
10-elevers grensa.
- I tillegg ville man bidra til et bredt, utviklende miljø i klassen, med
mer ulik elevbakgrunn (Jeg må innrømme: Jeg har _litt_ motforestillinger mot
Steinerskoler, enslige nynorskklasser i byene, kristenskoler osvosv, idet
jeg mistenker _litt_ for homogent sosialt miljø?).
Sett fra en ren innvandrervinkel:
- Ved å begynne i nynorskklasse vil man (høyst sannsynlig) komme i en liten
norskklasse, der læreren har tid til hver enkelt elev i dette faget, - som
for enkelte innvandrerførsteklassinger er et være eller ikke være i
skolesammenheng. (Jeg har vel og en mistanke om at nynorsknorsklærere er
blant de mer engasjerte?)
- Ved å begynne i nynorskklasse vil man (høyst sannsynlig) komme i et
elevmiljø der norsk er 'bruksspråket' elevene mellom, noe som er viktig for
språkutviklinga.
- Ved i utgangspunktet å lære nynorsk, får man bokmålet så å si på kjøpet
når man vokser opp i det moderne mediesamfunnet. Altå to fluer i ett smekk!
For ordens skyld: Dette har jeg ikke peil på! Men tanken er vel ikke så dum?
Jeg ser KK har fått Trond Ali Linstad som spaltist. Han har jobba mye med
innvandrer/skolespørsmål. Kanskje han har tenkt noe lurt om dette?
Hansen
PS: Jeg går forøvrig ut fra at du skriver til/ringer til KK og får
etterlysninga di inn der. Det må vel være noe av vitsen med den avisa, at
den kan bidra til slike initiativ.