Saklighet og sakprosa

Karsten Vedel Johansen (kvjohans@online.no)
Sun, 23 Nov 1997 19:49:57 +0100 (MET)

En debattant i VS skrev engang om "det revolusjonære parti": "Hva er et
parti? Det er et parti gode, brune sko." Å uttrykke seg på denne og lignende
måter fremkaller uvegerlig en viss, jomfrunalsk surhet hos mange, ikke bare
her på kk-f. Det er "usaklig". Man må heller ikke kalle dem jomfrunalske,
for det er å bruke "skjellsord". Pål Steigan må derimot gjerne kalle Sigurd
Allern og alle som ikke er enig med AKPs linje i KK-spørsmålet
"småborgerlige". For det er ikke skjellsord, men "objektiv analyse"? De ER
småborgerlige, fordi de ikke støtter den proletariske linje, som jo
fastlegges av klassens parti ved dettes uovervinnelige teoretiske hoder.
Steigan sier han er uenig med Lenin. Stemmer det? Kanskje, men ikke helt som
Steigan tror. Lenin godtok nemlig også livlig debatt fra andre så busta
føyk. Han forbeholdt ikke seg selv retten til å være skarp. Jeg tør nesten
ikke nevne navnet på den person som ikke godtok dette, aldri deltok i en
debatt før han var siker på seiren, alltid var så fornærmet over og så redd
for avvikende synspunkter at han måtte bringe dem til taushet, og selv av
Lenin ble beskrevet som "for grov"...

La meg sitere fra Georg Johannesens innledning til "Om den norske
skrivemåten": "Sakprosa er det samme som negert poesi. Det er ikke nødvendig
eller mulig å forstå hva sakprosa er, hvis man ikke griper et par sentrale
poenger: Prosaen er ikke-poesi, *det vil si bortfall eller bevisst fjerning
av poesiens virkemidler*." (Min utheving). Og videre: "Sakprosaens forfall
er et forfall i politikk. Politikkens ikke-materielle hovedside er språket
eller retorikken, det vil si: de aktive samfunnsborgernes og
samfunnsmedlemmenes språkvaner, ordtak, fraser, formler, skjemaer, lover,
skriftsteder, med ett ord: deres intertekstualitet, som gjør alt de sier og
skriver til en eneste mosaikk av skjulte sitater i aktuelle setninger og nye
situasjoner.

Det ble sagt i oldtiden: Alle folk har våpen, men romerne har
retorikken....Norske skrivemåter er talemåter, også i ordets mest konkrete
betydning: de består av *høflighetsfraser, som skal dekke over en pinlig
eller farlig situasjon*." (min utheving). Dette er presis hva alle jomfruene
forlanger med skinger påståelighet: Dere bryter vår vår høflighetskodeks
uansett hva kritikken deres går ut på, ved å kritisere skarpt. Er kritikken
deres ubehagelig/pinlig for oss, bruker dere en fantasifull uttrykksform,
forbeholder vi oss rett til å være tause eller bare kritisere form og ikke
innhold. Kravet om en "kammeratslig diskusjonsform" er egentlig et krav om å
frafalle enhver kritikk som er pinlig for AKP, uansett hvor farlige og
skadelige en syns AKPs standpunkter og praksis er. Derfor blir selv den
langmodige og flegmatiske Anders Ekeland til en fæl McCarthyist i deres
øyne. Selv kan de altså kalle ham Mccarthyist uten å bryte noen kodeks.
Dette er, hva Georg Johannesen har kaldt "moral blackmail". Jeg og flere
andre nekter å bøye oss for dette, fordi "den som ikke innser at AKPerne er
gale, er selv gal".

Andre her forlanger sin egendefinerte "kammertone", hvergang de støter på
poesiens språkblomster (eks: Lars Staurset). De vil bare ha tørre gnallinger
fordi alt annnet er usaklig ved ikke å være sakprosa. Jeg og andre er altså
mindre flegmatiske. Dere blir nødt til å godta at vi er forskjellige, og at
mye taler for at f.eks. Hagen eller Hitler (eller stalinisme) ikke lar seg
bekjempe med sakprosa. Dessuten er jo deres debattform ofte en ørkenvandring
i minimaliserte synspunkter, et mørke hvor alle katter blir grå og triste.
Deres sakprosa er forfallen og tannløs politikk (av den art som alltid får
Kristin Halvorsen til å debattere på motstandernes premisser),
norsk-stil-skriving innlært av dårlige norsklærere og for mye lesing av
trist sakprosa og journalistikk.

Vh. Karsten Johansen