Rapport fra AIChE Spring Meeting, New Orleans, April 2003

From: Sigurd Skogestad (skoge@chemeng.ntnu.no)
Date: Wed Apr 09 2003 - 08:52:06 CEST

Rapport fra AIChE Spring Meeting, New Orleans, April 2003

Rapportør: Professor Morten Hovd, Institutt for teknisk kybernetikk  (på friår ved University of California, San Diego)

AIChE Spring Meeting holdes i New Orleans og Houston annethvert år. I år ble det holdt i New Orleans søndag 30/3 - torsdag 3/4.
Jeg var til stede tirsdag ettermiddag og onsdag (1-2/4).

Spring Meeting har tradisjonelt et mer praktisk/industrielt preg enn det mer akademiske (og mye større) Annual Meeting på høsten.

Henry Kister hadde satt sammen et omfattende program rundt destillasjon, med ni sesjoner fra mandag til torsdag.

Tirsdag ettermiddag tilbrakte jeg på sesjon 6 (som også var den 6. i rekken av destillasjons-sesjoner).

Jeg ankom til spørsmålene etter en presentasjon av David Short fra University of Delaware om "Experiences in High Purity Distillation". Etter diskusjonen å dømme hadde dette vært ganske interessant, medn jeg fikk altså ikke med meg hoved-delen.

Deretter presenterte John A Reid (Stone & Webber) "Proven Technology for Increased Capacity and/or Reduced Energy Usage". Jeg fikk inntrykk av at dette var så godt "proven" at her var lite nytt (selv om dette ikke egentlig er mitt område).

Weiyu Xu (U. of Illinois, Urmila Diwekars student) presenterte "Cost Effective, Environmentally Friendly Solvent Selection and Solvent Recycling". Valg av løsningsmiddel og design av gjenvinningssystem ble formulert som et stort (multi-objective) optimaliseringsproblem. Dette var vel klart det mest akademiske og "industrifjerne" jeg overhørte på møtet. Metodikken virket likevel gjennomførbar.

Richard Dionne (Fluor) presenterte "How to Succesfully Specify the Design and Revamp of Fractionation Systems". Interessant foredrag, med endel gode eksempler på hvor galt det kan gå når forskjellige disipliner eller leverandører ikke er godt nok koordinerte. Fra et teoretisk synpunkt mye trivielt, men det er jo ikke alltid at de største gevinstene er å hente på den akademiske forskningfronten.

Sesjonen/dagen ble avsluttet av Sten Bay Jørgensen (DTU), som presenterte "Experimental Validation of Input Multiplicity in Binary Distillation - Influence of Control Structure Selection". Sten brukte endel tid på å presentere begreper for en industrielt dominert forsamling, med litt ufullstendige resultater (et eksperiment må visstnok gjøres om). For meg var det likevel interessant å se at plasseringen på trykkmålingen (eller hvorvidt trykket er regulert) har vesentlig betydning for hvor stort område (i føderate) man får stabil to-punkts sammensetningsregulering. Det kom også noen interessante utsagn under spørsmålene etter presentasjonen, blandt annet en som fortalte om hvordan han driver trouble-shooting av destillasjonsregulering: "Det første jeg gjør er å kutte ut DMC's endring av trykk-referanse" (referert og oversatt etter hukommelsen).

Onsdag var den mest interessante dagen for meg som er interessert i prosessregulering. Denne inneholdt sesjonene 144 om Model Predictive Control og 145 om Applications of Process and Control System Monitoring. Dessverre crashet disse med parallelle sesjoner om prosessregulering i etylenproduksjon, og sesjoner om modellering av LNG og brenselsceller. Sesjon 84 inneholdt bl.a. to presentasjoner fra STATOIL/Sintef om "Dynamic Modeling of Spiral Wound LNG Heat Exchangers". Selv kan jeg dessverre bare rapportere fra sesjonene 144 og 145.

Sesjon 144 (MPC) startet med Wayne Bequette (Rensselaer) som ga en generell oversikt over MPC i "Model Predictive Control Tutorial". Klart, greit, og velkjent. Litt morsomt med et eksempel der fugler fanger insekter formulert som MPC.

Deretter presenterte Tom Badgewell (Aspentech) "A survey of Industrial Model Predictive Control Technology". Dette er en oppdatert versjon av hans survey sammen med Joe Qin fra noen år tilbake, of vil visstnok bli publisert snart (i Control Engineering Practice, hvis jeg husker rett). I løpet av få år har visstnok antall MPC-installasjoner blitt mer enn fordoblet, fra 2000 til 4500. Man er likevel litt "skuffet" over at det ikke har kommet flere anvendelser utenom raffinerier/petrokjemi, og over relativt få anvendelser av ulineær MPC (med polyolefiner som et hederlig unntak). Et lite problem her kan være at surveyet var rettet mot de store leverandørene, som liker å strømlinjeforme implementasjoner. Det finnes mange mindre firmaer som er mer villige til å spesialutvikle løsninger.

Nestemann ut var Dan O'Connor (Continental Controls), med "Troubleshooting Multivariable Controller Problems, with Focus on the Importance of Understanding Higher Order Relative Gains". Tydelig en kompetent ingeniør, men ikke helt orientert i litteraturen. Han har tydeligvis gjenoppfunnet "Singular Value Tresholding", en 10-15 år gammel metodikk for å "robustifisere" MPC.

Så kom Brent R. Young (U. of Calgary), med "Model Predictive Control of a Heat Integrated Plant, A Case Study on the Reaction Section of the HDA Process. HUFF! Han hadde først fått til god regulering med Ziegler-Nichols basert tuning av to PID-sløyfer. Deretter hadde han prestert å få dårligere regulering med IMC og MPC. Det eneste vi kan lære av dette er at Young forstår hverken IMC eller MPC.

Oppturen kom med David A. Hokanson (ExxonMobil), som presenterte "Dealing with valve stiction in Model Predictive Control Applications". Han foreslo å "samle opp pådragsendringene" til de blir store nok til at man er rimelig sikker på at ventilen vil flytte på seg. I mellomtiden må man "lure" MPC-anvendelsen med "foroverkobling fra en målt forstyrrelse" som kansellerer effekten av de pådragsendringene MPC-anvendelsen tror den har satt ut, men som ennå ikke har blitt iverksatt. "Oppløsningen" på ventilåpningen kan forbedres med et lead-lag filter på signalet til ventilen. Hokanson snakket også om signalbehandling av målesignaler påvirket av stiksjon. Her var lite teori, men det var interessant, relevant og intuitivt fornuftig.

Sesjonen ble avsluttet av John Guiver (Aspentech), som presenterte "On the Commercial Application of Next Generation Nonlinear Model Based Predictive Control". I følge ham selv snakket han om modelltyper som vil overta etter Nevrale nettverk og Radial Basis Function-baserte modeller. Hovedpoenget var visstnok at det var enkelt å spesifisere øvre/nedre grense for modellvariables deriverte, noe som visstnok skulle forbedre egenskapene ved ekstrapolasjon betraktelig. For meg var det litt vanskelig å forstå hva man skulle bli så begeistret over, men så er jo jeg ganske fordomsfull i forhold til ekstrapolering av empiriske ulineære modeller ;-)

Onsdag ettermiddag ble tilbrakt på sesjon 145: Applications of Proces and Control System Monitoring

Sesjonen ble innledet av Joe Qin (U. of Texas at Austin), som presenterte "Statistical Process Monitoring: A Tutorial". En veldig grei introduksjon til området.

Organisatorene hadde vel forventet at Chris Seppala (Shell Global Solutions) skulle presentere noe tilsvarende for Controller Performance Monitoring. Hans presentasjon "Monitoring Control System Performance and Benefits" dreide seg i stedet om valg av designfilosofi, markeds- og konkuranseforhold, etc., da SGS skulle utvikle sitt Control Performance Monitoring-verktøy samtidig som de gikk fra å være en intern teknologileverandør i Shell til å måtte konkurrere åpent med andre.

N.N fra Expertune (en eller annen som måtte hoppe inn for John Gerry) presenterte "Benefits of Application of a Process Monitor". Dette dreide seg hovedsaklig om Expertunes Control Performance Monitoring-verktøy. Fine skjermbilder, og sikkert et nyttig verktøy. Det som kunne ha vært nytt ville han ikke si noe om, men det skinte klart igjennom at det ikke lå tung teori bak. Fra flere av de industrielle "CPM-presentasjonene" fikke jeg inntrykk av at industrien finner stor nytte i relativt trivielle analyser, og at ikke mye gjøres utover dette.

Hong Zhao (Aspentech) snakket om "APC System Monitoring to Gain the Life Cycle Benefits of APC Applications". Her dreide det seg egentlig ikke om overvåkning av APC, men heller om CPM på den underliggende basisreguleringen. I følge Zhao kan dette ofte doble inntjeningen i et APC-prosjekt.

Tom Edgar (U. of Texas at Austin) snakket om "PID Controller Performance Monitoring". Hans poeng var at minimum varians kan være et dårlig benchmark når man i hovedsak bruker PID-regulatorer. På den annen side krever hans 'PID-CPM' en skikkelig prosessmodell (og ikke bare dødtid). Alt dette har Edgar et al. publisert i diverse artikler og konferansepublikasjoner i de senere årene.

Dale Seborg (UC Santa Barbara) snakket om "Pattern Matching in Multivariable Time Series Data". Formålet her var å lete i databaser for å finne historiske data som på en eller annen måte "ligner" en gitt dataserie (som typisk ville være fra en periode som på en eller annen måte er problematisk). Ved effektivt å kunne lete fram perioder med lignende problemer, forventer man å lettere kunne identifisere de bakenforliggende årsakene til problemene.

Tilslutt snakket Zdravko Stefanov (Texas Tech) om "Monitoring and Diagnosing Cockle Formation in Coated Magazine Paper Production". De hadde tydeligvis bruke noen slags SPC-teknikker (for meg ukjente) på problemet. Han klarte ikke å presentere overbevisende resultater, heller ikke argumenter for valg av analysemetoden. Men, oppdragsgiver var fornøyd, og de er visstnok i gang med å installere et permanent overvåkningssystem.

Alt i alt vel verd å få med seg for den som bedfinner seg her borte. Litt synd med kollisjoner mellom interessante sesjoner.
For den som måtte være interessert, så har jeg fått med meg endel papirer. Disse vil bli sendt til Sigurd (jeg ønsker ikke mer i kofferten når vi skal tilbake til sommeren), så om noen uker kan han vel sende kopier til interesserte.

Kopier av lysark:

Fra MPC-sesjonen: presentasjonene til Guiver, Hokanson, Young, O'Connor.
Fra Monitoring-sesjonen: presentasjonene til Seborg, Edgar, Zhao, Stefanov

Noen kopier av papers lagt ut på destillasjons-sesjonen:

G. L. Kaes: "Some practical aspects of modeling crude oil distillation" AIChE Spring Meeting paper 2a.
H. Z. Kister: "Recent trends in distillation tower malfunctions" AIChE Spring Meeting Paper 1a.
H. Z. Kister: "What causes malfunctions in refinery towers". Reprint from Hydrocarbon Asia, Jul/Aug 2002.

Morten Hovd Phone: +4773591426
Professor of Process Control Fax: +4773594399
Department of Engineering Cybernetics
Norwegian University of Technology and Science
N-7491 Trondheim, Norway e-mail: morten.hovd@itk.ntnu.no