Prostseminar 11 mars med Kjell Støle Hansen (fwd)

Ingvild Løvik (ingvildl@chembio.ntnu.no)
Thu, 4 Mar 1999 09:29:50 +0100 (MET)

 PROST-seminar torsdag 11. mars 99, kl. 13.00, K5 kjemiteknikk lunsjrom

 Kjell Støle Hansen: Min nye hverdag som praktiserende Dr.ing - noen
 interessante case og noen refleksjoner rundt godheten av min formelle
 utdanning

 Pizza serveres fra kl. 12.30.

 Falconbridge Nikkelverk A/S produserer nikkel, kobber, kobolt og en del
 edelmetaller. Vi som jobber med prosesstyring der er rimelig godt utstyrt
 med verktoey for aa kunne utfoere vaare arbeidsoppgaver. Organiseringen
 gir stor frihet under ansvar, og skiller seg en del fra andre
 prosessbedrifter. Prosessene ved FNA er varierte og gir mange utfordringer
 innen prosesstyring. Eksempler fra felle-prosesser, slurry-tilvirkning og
 vaeske-vaeske ekstraksjon blir beskrevet. De stoerste utfordringene innen
 prosesstyring ved FNA er ikke av teknologisk, men snarere av sosiologisk
 art. Som fersk dr.ing er det flere forhold en med fordel kan tenke gjennom
 naar en begynner aa praktisere i en bedrift, men en dr.ing utdanning gir
 ogsaa en god ballast. En del av disse forholdene vil bli tatt opp i
 foredraget.

 Ph.D. Student Ingvild Løvik
 Departmet of Chemical Engineering
 Norwegian University of Science and Technology
 N - 7034 Trondheim, Norway

 Phone: + 47 73 59 41 18 Fax:+ 47 73 59 40 30