Besok ved TU Delft og siste nytt om INCOOP

skoge@chembio.ntnu.no
2 Mar 1999 18:50:48 +0100

Hallo PROSTere

En del av dere har kanskje hørt om INCOOP. Det er et europeisk prosjekt
med mange nederlandske deltagere ang. avansert regulering/optimalisering
som man har forsøkt å få igang gjennom flere år.

Vi (NTNU kjemiteknikk) har vært norske partnere sammen med Statoil.
Det er på mange måter et meget bra prosjekt med mange interessante
partnere, men bl.a. pga. sommel og videre utskiftninger på industrisiden når
det gjelder folk, har det vist seg vanskelig å dra igang.

Det ble sendt inn en EU søknad ifjor som fikk bra karakterer, men som
ikke nådde helt opp. Det ble i den forbindelse benyttet et profesjonelt
firma for å lage søknaden, og de ønsker å prøve igjen i år.
Avtalen er at firmaet først får penger når prosjekt er i boksr!.

Statoil har i mellomtiden trukket seg ut (de orker ikke mer... )
men Shell har kommet inn igjen.

Vi (kjemiteknikk) er fremdeles med, og i den forbindelse var Tore Lid
(dr.ing. student) med på et møte.

Referat fra dette møtet samt fra et faglig besøk til TU Delft følger under.

-Hilsen Sigurd

Rapport fra Tor Lid ang. besøk i Nederland 9-10. feb. 1999

INCOOP-møtet
-----------------

Deltager listen:

  To representanter fra PNO Consultans (profesjonell søknadsskriver!)
  T. Backx, TU Eindhoven,IPCOS technology (nytt selskap)
  P. van den Bosch, TU Eindhoven
  A. Helbig, TWTH-Aachen
  F. Flehmig, TWTH-Aachen
  J. Grievink, TU Delft
  O.H. Bosgra, TU Delft
  H. Mayer, Bayer
  C. Hawkins, MDC technology
  Representant fra Shell Cemicals
  T. Lid NTNU

Møtet startet seint på grunn av trafikk kaos, snø og Holland er ingen god
kombinasjon. Første del av møtet ble brukt til å oppsummere INCOOP historie
og hvorfor INCOOP prosjektet ikke ble akseptert som et IMS prosjekt. I
grove trekk var INCOOP OK men fikk for lav karakter på ting som:

1. Fremdriftsplan for uklar og milepæler satt for sent slik at
   korreksjoner ikke var mulig.
2. For mange deltagere i hver prosjektdel
3. For får "resultater" underveis (kommersialiserbare)
4. For lang tid til markedet for produkter (4 år er for lenge fra
   prosjektstart til slutt)
5. For høye kostnader (reise/utstyr)
6. Lite inter-regionalt bidrag (Samarbeids effekt)
7. "End user" må være pådriver i prosjektet

Kommentarer:
4. Det ble kommentert at 4 år fra forskningstart til kommersielt produkt
   egentlig ikke er lang tid.
5. Når kravet til prosjektet er at minst tre verdensdeler skal være
   representert må nødvendigvis reisekostnader bli høye.

Forslag til omstrukturering av prosjektet for søknad om finansiering fra
"Fifth Framework Programme":

Sentralt i prosjektet står "Model Based Control", Dynamic RTO, Data
reconsilliation, Time scale separation.
Modellering er ikke lenger en del av prosjektet og en må forutsette at det
for prosesser som skal brukes som "case" allerede eksisterer stasjonære og
dynamiske modeller. Det kreves at prosessen er av en slik karakter at det
kan formuleres en klar økonomisk objekt funksjon.
Prosjekt tid reduseres fra 4 til 3 år.
Budsjett reduseres fra 10 mil ECU til 4 mill ECU.

NTNU var foreløpig kun oppført som bidragsyter i emnet Data
reconsilliation, Time scale separation. Dette er noe vi bør vurdere og
følge opp i tiden som kommer.

Det ble en lang og dels resultatløs diskusjon om hva industri deltagerne
forpliktet seg til å implementere av de metoder som skal utvikles. Nytt
møte ble avtalt mellom T. Backx, Shell og Bayer for å få avklart dette.

Mange kommenterte at med en prosjekt tid på tre år og med et krav om å
produsere implementerbare og kommersialiserbare resultater underveis blir
det nødvendigvis ikke mye til forskning. Et forslag var at prosjektet
kommersialiserer eksisterende "teori" og at forskning resulterer i nye
metoder som kan kommersialiseres ved en senere anledning/prosjekt. Tre år
er allikevel ikke lang tid.

Fremdriftsplan:
Medio mars Første formulering av ny søknad
              Føte med Shell og Bayer
 1 april Forslag til ny søknad
19 april Consortium møte Eindhoven for å kommentere søknad
 1 mai Forbedret forslag til søknad
medio mai Tilbakemelding til alle deltagere
ca 1 juni Søknad sendes til "Fifth Framework Programme"

NTNU vil måtte signere en "security contract" som vil forplikte oss til å
være med å dekke PNO sine utgifter dersom consortiet/INCOOP velger å trekke
søknaden/avslutte prosjektet.

---------------------------------------
Oppsummering fra besøk TU Delft
---------------------------------------

På grunn av tekniske feil ble flyet fra Trondheim til København forsinket
med to timer og når jeg endelig kom til København var flyet til Amsterdam
allerede gått. Etter en overnatting i København og gikk turen med fly til
Amsterdam og tog til Delft. Jeg var fremme i Delft kl. 1300, ca fire timer
for sent. I Delft hadde Jogchem van den Berg, som var min vert,
omstrukturert møteplanen slik at besøket ble meget bra tross forsinkelsen.

Først hadde jeg en introduksjon for de to gruppene der jeg sa litt om min
bakrunn og hva oppgaven min går ut på.

1. Deretter hadde jeg en diskusjon med Dr.Ing. studentene fra
        "System and Control Group" (guppen til O. H. Bosgra)
Dvs.
        - Jogchem van den Berg,
        - Edwin van Donkelaar,
        - Gideon Go,
        - Thomas de Hoog, og
    - Joost Muusze.

Kort om temaer:

Redusert beregningstid i modeller for destillasjonskolonner vha Ortogonal
kollokasjon. Passer for kolonner med mange trinn. En beskriver kolonnen med
en partiell diff.ligning som løses med en kollokasjonsmetode. Antall
kollokasjonspukter blir mindre en antall trinn og dermed redusert
beregningstid. For å få god nøyaktighet kan kollokasjonspunktene plasseres
tettere i de deler av kolonnen der sammensetningen endrer seg mest.

Edwin T. van Donkelaar fortalte om identifikasjon og modell basert
regulering vha. "ortoganal basis functions"

2. Hadde så kaffe med C.W Scherer og pratet om modellbasert regulering.

Han var veldig interessert i hva som foregikk i industrien og innen hvilke
områder behovet for utvikling av nye metoder var størst. Jeg kunne ikke gi
noe godt svar på alle spørsmålene men det ble en interessant diskusjon.

3. P.M.J van der Hof ga en oversikt over hvilke områder gruppen jobbet med og
en introduksjon til det de gjorde innen feltet identifikasjon.

De hadde utviklet en Matlab "Toolbox" for closed loop identification som det kan
være interessant å se litt på (kan hentes på
ftp:ftp-mesc.vbmt.tudelft.nl/pub/matlab/closid)

4. Så var det over til Process System Engineering gruppen (J. Grievink)

Jeg hadde en diskusjon med Dr.Ing. sudentene. Fikk en introduksjon til
modellering med gProms av P. Seferlis og avsluttet hos J. Grievink der vi
blandt annet diskuterte INCCOP. Besøket ble avsluttet med et pub besøk og
en bedre middag sammen med mine to verter.

Tore.

** Tore Lid **
** Dronningensgt. 27 Tlf:73537612 **
** NTNU Kjemiteknikk Tlf:73595714. **