Re: noen spørsmål fra kap. 5 og 6

From: Sigurd Skogestad <skoge@chemeng.ntnu.no>
Date: Thu Nov 06 2003 - 18:42:26 CET

Hei,

Takk for spørsmål

At 13:57 05.11.2003 +0100, tjosevik@stud.ntnu.no wrote:

>1) på side 114 uttrykk 5.8 blir stor H omgjort til liten h og masse
>tillagt. ER den store H'en entalpi med utgangspunkt i elementene, og
>liten h er entalpi ved den gitte temperatur? Kan du forklare hvorden
>massen kommer inn i bildet? (skjønner at den må være med, men ikke
>hvordan den kan utledes fra Hut - H inn = Q.

H [J/s] er total entalpi(strøm) og h [J/kg] er spesifikk entalpi.
Hvis m [kg/s] er massestrømmen er da den eksakte sammenhengen (pr. definisjon)

h = H / m

Både H og h er ved samme temperatur og har samme basis (f.eks. elementene
ved 298 K)

>2) Det skiftes litt mellom Q = m Cp (Tinn - Tut) og Q = n Cp (T inn - T
>ut) Er forskjellen bare omopplysningene er gitt på massebasis kg/s
>eller molbasis mol/s? Samme hvilken vi bruker, bare det stemmer me
>dopplysningene?

Ja, eneste forskjellen er om vi ser på massebasis eller molbasis.
Merk at Cp ikke er det samme tallet i disse ligningene siden den må gis på
den riktige basis: [J/kg K] eller [J/mol K]

>3) Hvorfor er ikke n med i (6.7)?

n [mol; mol/s] kunne godt ha vært med, men da ville Wsrev være i [J; J/s].
Jeg har valgt å skrive ligningen på molbasis, dvs. Wsrev er i [J/mol]

>4)e-NTU metoden for varmevekslere. Er den tatt med for moro skyld, eller
>er det formler jeg bør kunne til eksamen?

e-NTU-metoden er tatt med fordi den kan være veldig nyttig ved beregninger
med en eksisterende varmeveksler og f.eks. ved beregninger medregneark.
Ligningene vil evt. bli oppgitt hvis dere skal bruke dem på eksamen.

-Hilsen Sigurd Skogestad

>Marie Tjosevik
>
>--

Sigurd Skogestad, Professor and Head Phone: +47-7359-4154
Department of Chemical Engineering Home: +47-7393-6855
Norwegian Univ. of Science and Technology (NTNU) Fax: 7359-4080
N-7491 Trondheim email: skoge@chemeng.ntnu.no
Norway users/skoge