NTNU-ledelsen toer sine hender om omorganisering

From: Trond Andresen (trond.andresen_at_itk.ntnu.no)
Date: 21-09-01


Forskerforbundet, som sammen med de øvrige ansatte-organisasjoner er sterke
motstandere (omfang, tempo, prosess) av den omorganisering som
kanskje blir vedtatt i Kollegiet 26/9, har mottatt et nylig svar fra
administrasjonen, datert 10/9. Jeg har lagt det ut på
http://www.itk.ntnu.no/ansatte/Andresen_Trond/n-d/FF-NTNU_forhandlinger.doc
Hele teksten er også gjengitt nedenfor.

NTNU-ledelsen toer sine hender om omorganisering, for å vri seg
unna forhandlinger med de ansattes organisasjoner.
OU-direktør Singsaas sier bl.a. (min utheving):

>.......
>Slik NTNU ser saken ligger beslutningen om å fastsette fakultetsstrukturen
>UTEN FOR NTNU`S MYNDIGHETSOMRÅDE. Etter NTNU`s syn må Universitetsloven
>(Univ.lov) § 12 nr 1 forstås slik at beslutningen reelt ligger hos
>departementet. Dette vises til kommentarutgaven til univ.loven (Bernt,
>3.utgave, side 66) hvor det heter:
>
>"Departementet treffer selv sin avgjørelse på grunnlag av innstillingen fra
>institusjonens styre. Det er med andre ord ikke tale om en rent passiv
>godkjenningsmyndighet; departementet er ikke bundet til å godta eller
>forkaste institusjonens forslag. "
>.......

Dette er oppsiktsvekkende. Kollegiet inviteres jo til å vedta ny
fakultetsstruktur på kommende møte. At KUF så strør sand på vedtaket
etterpå, forandrer ikke realitetene. Videre må det presiseres at hele denne
omfattende omorganisering er NTNUs (daværende UNITs) EGEN ide, og den skjer
IKKE under noe tidspress fra KUF eller andre. NTNU kunne i stedet velge å
omorganisere over tid, i mindre omfang, basert på påviste behov i berørte
enheter.

Det er fullstendig misvisende å skyve overordnede myndigheter foran
seg i denne saka.

Dette har jeg dokumentert i dette i forum, og jeg la fram den aktuelle
dokumentasjon på NTNUs årlige ledermøte på Røros den 7/2, foran ca. 130
NTNU'ere inklusive rektorat og direktørsjikt. Og det ble ikke da, eller på noe
tidspunkt siden, bestridt av rektorat/direktører (eller andre for den saks
skyld). Se mitt referat fra Røros-møtet på

http://www.itk.ntnu.no/ansatte/Andresen_Trond/n-d/nye/0681.html

Trond Andresen

***************

>KRAV OM FORHANDLING OM NY FAKULTETSSTRUKTUR FOR NTNU
>
>Det vises til brev av 10.08.01 hvor Forskerforbundet v/ NTNU (FF-NTNU) ber
>om at det opptas forhandlinger om forslaget til ny fakultetsstruktur for
>NTNU, i henhold til Hovedavtalen (HA) § 13. Det vises også til behandling av
>saken i møtet 27.08.01.
>
>Innledningsvis vil vi poengtere at det så langt mulig vil bli tilrettelagt
>for en reell medvirkning fra tjenestemannsorganisasjonene i den videre
>prosessen med endring av fakultets- og instituttstrukturen. Så langt har
>medvirkningen vært ivaretatt gjennom behandling av saken i de faste
>SESAM-møtene, og ved at tjenestemannsorganisasjonene er høringsinstanser i
>saken. I det videre arbeid vil vi legge opp til at en ytterligere
>medvirkning ved at tjenestemannsorganisasjonene gis en aktiv rolle i
>arbeidet med den videre implementering. Hvilke konkrete medvirkningsformer
>dette skal være ønsker vi å utforme sammen med tjenestemannsorganisasjonene
>ved første anledning.
>
>Når det gjelder spørsmålet om forhandlingsrett på beslutningen om
>fakultetsstruktur er imidlertid NTNU avskåret fra å imøtekomme FF-NTNU`s
>begjæring.
>
>Som FF-NTNU redegjør for i sitt brev må de saker som skal tas opp til
>forhandling ligge innenfor arbeidsgiverinstansens myndighetsområde, jfr HA §
>13 pkt .1 a).
>
>Slik NTNU ser saken ligger beslutningen om å fastsette fakultetsstrukturen
>uten for NTNU`s myndighetsområde. Etter NTNU`s syn må Universitetsloven
>(Univ.lov) § 12 nr 1 forstås slik at beslutningen reelt ligger hos
>departementet. Dette vises til kommentarutgaven til univ.loven (Bernt,
>3.utgave, side 66) hvor det heter:
>
>"Departementet treffer selv sin avgjørelse på grunnlag av innstillingen fra
>institusjonens styre. Det er med andre ord ikke tale om en rent passiv
>godkjenningsmyndighet; departementet er ikke bundet til å godta eller
>forkaste institusjonens forslag. "
>
>FF-NTNU redegjør videre i sitt brev om de saker som er unntatt fra
>tillitsvalgtes deltagelse, jfr HA § 2 pkt. 3.
>
>Slik NTNU ser saken er spørsmålet om å fastsette fakultetsinndelingen en
>beslutning som ligger utenfor HA`s virkeområde, jfr HA § 2 pkt. 3. Etter
>NTNU`s syn er denne beslutningen knyttet til politiske prioriteringer og en
>beslutning som departementet fatter med hjemmel i lov. Det vises i den
>forbindelse til kommentarutgaven til univ.loven (Bernt, 3.utgave, side 66)
>hvor det heter:
>
>Avdelingsinndelingen ved den enkelte institusjon oppfattes som et nasjonalt
>anliggende, både ut fra målsettingen om å sørge for en mest mulig tjenlig
>struktur ved de enkelte institusjonene og da ikke minst ved de sammenslåtte
>høyskolene - og ut fra en målsetting om en rimelig grad av enhetlig
>organisasjon innen hele universitets- og høyskolesystemet for å gjøre
>samarbeid på tvers av institusjonsskillene lettere.
>
>FF-NTNU viser i sitt brev til en etablert praksis ved NTNU om at interne
>organisasjonsendringer har vært gjenstand for forhandlinger etter HA. I
>dette vil vi presisere at de forhandlinger som er gjennomført ved NTNU alle
>har vært endringer i den administrative strukturen. NTNU`s inndeling i
>fakulteter er ikke endret siden opprettelsen av NTNU og inndelingen i
>institutter (grunnenheter) er fastsatt av kollegiet selv, jfr univ.lov § 12
>nr. 3, da dette er en beslutning som kollegiet i lov er pålagt å ta.
>
>Praksis med å fastsette den administrative strukturen gjennom forhandlinger
>vil selvsagt bli lagt til grunn i den videre prosess med implementering av
>fakultets- og instituttstrukturen.
>
>
>Med hilsen
>
>
>Trond Singsaas
>OU-direktør
>
>Jens Petter Nygård
>førstekonsulent
>
>
>Kopi: Tjenestemannsorganisasjonene ved NTNU



This archive was generated by hypermail 2.1.2 : 20-12-01 MET