Re:Bildeling med el-biler og Internett ved NTNU?

From: Trond Andresen (trond.andresen_at_itk.ntnu.no)
Date: 17-02-99


At 13:18 16.02.99 +0100, Kristin.Dahli_at_adm.ntnu.no wrote:

> Du verden! Her er det sikkert mye bra, men hva er det Kollegiet
> egentlig skal ta stilling til? Ligger dette innenfor universitetets
> funksjons- og ansvarsområde, eller er det egentlig et kommunalpolitisk
> tiltak?

Sjøl om jeg aner en viss ansats til et latterliggjøringsforsøk her ("Du
verden!"), vil jeg takke Kristin Dæhli for innlegget. Dette gir meg nemlig
anledning til å utdype forslaget. Hun spør om dette ikke egentlig er "et
kommunalpolitisk tiltak"?

Det ville vært utmerka om Trondheim kommune tok initiativet til noe
lignende. Når det er sagt, bør NTNU kjenne sin besøkelsestid der det er
naturlig. Det dessverre absolutt intet som tyder på at kommunen vil dra i
gang noe slikt innen de nærmeste år, om noen gang. NTNU/SINTEF, med ansatte
og studenter - er større i "befolkning" enn de fleste norske byer. NTNU etc.
er velorganisert, og alle "innbyggere" er på nett. "Innbyggerne" har også et
høyere gjennomsnittlig utdanningsnivå enn befolkninga totalt, og - jeg vil
tro - en høyere gjennomsnittlig miljø-interesse. Egentlig skulle det være
unødvendig å gjenta argumentene for dette, de er gitt i mitt opprinnelige
lange og detaljerte innlegg.

Dæhli belærer meg om "NTNUs ansvarsområde" og "omdisponering av
forskningsmidler". Slapp av, jeg kjenner formalitetene. Men disse
formaliteteter hindrer overhodet ikke NTNU i å ta initiativ som
fødselshjelper for en egenfiansiert stiftelse eller lignende, og la denne
drive ei slik ordning. Jeg sier altså ikke at dette skal inn som en post på
NTNU sitt budsjett. NTNU kan støtte tiltaket prinsippielt , stille sin
informasjons- og datakapasitet til rådighet, og gi litt administrativ
bistand i en oppstartingsfase, bl.a. m.h.p. å forhandle med en av byens
større bilforhandlere om en leasing-ordning. NTNU kan også bistå med å
skaffe eksterne prosjektmidler til tiltaket, noe jeg tror er mulig, fordi
tiltaket åpenbart er et framtidsrettet forslag, på rett tidspunkt.

Forøvrig kunne man også forsvart dette som en aktivitet delvis finansiert av
NTNU (f.eks. et årsverk), fordi det vil gi en meget stor PR-gevinst vis a
vis det øvrige samfunn, noe som igjen vil bidra til rekruttering til
teknologifagene, og dessuten vekke interesse og velvilje hos politikere og
bevilgende myndigheter. Hvis NTNU som det første universitet i verden drar i
gang en Internett-basert bildelingsordning med et betydelig innslag av
el-biler i kjøretøyparken, vil dette bli omfattet med betydelig
medie-interesse. Et slikt kreativt, konkret, spennende prosjekt har (med god
grunn) mer slagkraft utad en alle mulige "20 i stil og null i innhold" type
"profileringstiltak" på glanset papir, innkjøpt i dyre dommer fra diverse
reklamebyråer. Det er heller ikke å kimse av at det i Trondheims bybilde vil
sirkulere flere titalls kjøretøyer (hvorav en god del el-biler) med "NTNU
bildeling" og logo kledelig påmalt.

>....skal Kollegiet
> vedta å operasjonalisere systemet innenfor NTNU-samfunnet? Skal det i
> tilfelle være selvfinansierende tilsvarende et eksternt finansiert
> oppdrag, eller skal NTNU omdisponere egne ressurser til formålet.

Dette er allerede delvis besvart, og vil bli ytterligere besvart lenger nede.

> Hva skal vi i tilfelle slutte å gjøre, hvem skal se seg om etter nye
> oppgaver??

Denne polemiske måten å reagere på signaliserer en unødig negativ
innstilling til et positivt forslag.

> Hva omfatter begrepet "bilflåten", er det biler for
> privatkjøring til/fra jobb eller er det NTNUs tjenestebiler i alle
> varianter?

Forslaget har sjølsagt ingenting med NTNUs egne tjenestebiler å gjøre. Det
trodde jeg ikke det var nødvendig å si.
    
> Mitt forslag er ... at du blir mer konkret og formulerer en klar
> målsetting, samt beregner ressursbruk, risiko og eventuelle
> omprioriteringer.

Forslaget er lansert. De tingene du ber om kan man begynne å jobbe med.
Men siden du er redd for belastning av NTNU sitt budsjett, kan en mulighet
være at Studentsamskipnaden samarbeider med NTNU om dette, slik at NTNUs
bidrag er informasjons- og data-delen (ubetydelig budsjettbelastning på
NTNU), mens Samskipnaden står for driften av systemet, som enda en
velferdsaktivitet. Forøvrig er jeg overbevist om at dette etter et tiltak
som vil gå i pluss etter en tid, også med ansatt personale for å
administrere ordningen. Den institusjon som driver det vil med andre ord
kunne tjene penger på tiltaket!

Når Samskipnaden er nevnt, vil jeg, med motiv NTNUs rolle og profil overfor
det øvrige samfunn, skynde meg å si at NTNU ikke må komme i bakgrunnen her,
men må være en pioner og en permanent hoved-deltaker.

Trond Andresen



This archive was generated by hypermail 2.1.2 : 20-12-01 MET