den "norske" idioti

From: Karsten Johansen (kvjohans@online.no)
Date: Tue Jan 18 2000 - 17:13:14 MET


Den "norske" form for idioti representeres av de fleste ledende politikere
og så særlig teleselskapene. Den går ut på at alle skal bli så dumme som vel
mulig og så utbre denne dumskapen sin via mobiltelefon og andre "medier".
Det er "ungt" og "hipt" å være dum i norsk offentlighet. Det er ikke bare
det. Det er det eneste som teller - å være en slik "blipp-bært"-tosk som
"markedsfører" sin idioti for allverden.

Nedenstående er hentet fra dagens Aftenposten.

Karsten Johansen

Med mobiltelefon på lekeplassen Telegiganter satser på barnemobil

Barn ned til femårs-alderen skal bli de nye mobilbrukerne. Telegigantene
kaster seg nå over et voksende barnemarked.

ESPEN EGGEN

Oslo og de andre storbyene fører an i utviklingen. Byens mobilbrukere blir
bare yngre og yngre, og skal nå følge i finske barns fotspor.

- I Finland har nå åtte prosent av de under ti år egen mobiltelefon.
Salgskurven peker rett oppover, og vi forventer den samme utviklingen i
Norge. Et svært interessant marked vokser frem, sier Finn Erik Hermansen,
administrerende direktør i Nokia Telecommunications i Norge.

Satsingen på de yngste kommer etter at voksenmarkedet nesten er mettet. Ni
av ti norske menn mellom 20 og 40 år har mobiltelefon, også kvinner og
ungdom er blitt ivrige mobilbrukere.

Nokia kartlegger derfor andre markeder for å treffe riktig med produktene
sine. I Norden er kundegrupper ned til femårsalderen med i de videre planene.

- En av telefonene vi har utviklet ser ut som en lekebamse. En annen minner
om et pennal. Felles for telefonene er at de er morsomme og fargerike,
tilpasset barns smak, sier Hermansen.

Han forteller at barnetelefonene får ekstra store taster, og det skal bli
mulig å legge inn faste telefonnumre. Dermed skal selv fem år gamle barn
kunne bruke telefonene.

Interessant - Foreløpig er det kun snakk om prototyper. Lanseringen kommer
så snart markedet har modnet og er kommersielt interessant, sier Finn Erik
Hermansen.

Fordi Norden med sine stadige yngre mobilbrukere er trendsettende på
verdensbasis, tror han det bare er et tidsspørsmål når telefonene er å finne
i butikken. Også den svenske telegiganten Ericsson ser store muligheter i
barnemarkedet.

- Vår visjon er at folk skal kunne kommunisere med hverandre når og hvor de
vil. Dette mener vi skal gjelde alle. Derfor utvikler vi
kommunikasjonsløsninger også for barn. Men all markedsføring skal skje mot
foreldrene, sier Anne Rød, informasjonssjef for Ericsson i Norge.

- Trygghetsalarm Finn Erik Hermansen i Nokia forteller at det allerede i dag
er mange 10-åringer med egen mobiltelefon. Ofte får de foreldrenes gamle
telefon, og med et kontantkort og forhåndsbetalt ringetid er barna raskt "på
nett".

- Jeg tror foreldrene setter pris på å kunne nå barnet sitt når som helst.
Barnet kan også ringe hjem hvis det er noe - telefonen blir en slags
trygghetsalarm, sier Finn Erik Hermansen.

Han forteller at de yngste mobilbrukerne raskt venner seg til å ha telefon.

- Foreldrene ser for seg at barna først og fremst skal ringe innenfor
familien. Mange blir nok overrasket over hvor raskt de også bruker telefonen
til kontakt med venner. Barn og unge er spesielt ivrige til å sende
tekstmeldinger, forteller Finn Erik Hermansen.



This archive was generated by hypermail 2b29 : Wed Mar 15 2000 - 12:52:07 MET