svar til Einar Bråthen

Erik Ness (eness@online.no)
Mon, 15 Jul 1996 10:04:21 +0200 (MET DST)

Ser at et svar til Einar Bråthen ikke har kommet ut på KK-Forum. Sender det
derfor nå litt forsinka:

Til spørsmålet ditt om jeg har "funnet hammern og spillene" og din
kommentar: "jeg takker deg for alle de utrolig POLITISK spennende
innleggende du har hatt i KK-Forum i det siste":
1)Jeg fant hammern, men ikke spillene. Takk til alle som gadd å svare på
spørsmålet om CC og BCC. Det var nyttig for meg. Kanskje er det til og med
andre som fikk hjelp, dvs. var like dumme som meg.
Når det gjelder spørsmålet om spillene, var dette kanskje å bruke KK-Forum
til noe det ikke var meninga. Tror du har rett i det.
2)Det skulle vært spennende og hørt fra deg om hva du mener om årsakene til
rasisme. Jeg holdt en innledning om det på RUs pinseleir som jeg i KK-Forum
har bedt om reaksjoner på. (Har tidløigere opplyst om at innnledninga ligger
på Røde Fane sida: http://home,.sol.no/eness/rf.htm). Fikk noen kommentarer
fra andre i Forumet som jeg synes var nyttig. Hører gjerne fra deg også.
3)Jeg har brukt KK-Forum til å etterlyse en bok, Lars Gustavson og Jan
Myrdals "Den onødige samtiden"(Pan/Norstedt, 1973). Paul Brosche fra Sverige
som er på KK-forumet, skaffet meg boka fra et antikvariat i Gøteborg. Det
var jeg veldig glad for, og synes at Forumet godt kan brukes til sånne
etterlysninger.
Har akkurat lest boka, og den går rett i i debatten om hva som kan følge
etter kapitalismen. En virkelig god debatt - i form av brevskriving mellom
de to forfatterne - der mange av de sentrale spørsmåla som er kjent fra våre
tilløp sosialisme-debatt her hjemme, føres på en konstruktiv og saklig måte.
De diskuterer for å finne ut, ikke for å vinne. En sjeldenhet her hjemme på
berget.
Den radikale liberalisten(Gustavsson) har mye til overs for marxismen, men
tror ikke på Marx revolusjonsteori og stiller spørsmål ved merverditeorien.
Gustavsson har en all right formulering på slutten av boka (s.235, andre
opplaget) som jeg tror J.Myrdal også også ville slutte seg til:

"Har du lagt merke til en interessant sak? Om man sier: medisinen nuvarande
ståndpunkt til ormebitt er..............
så er det ikke noe menneske som synes det er det minste merkelig. Men om man
sier: marxismens nåværende standpunkt til arbeidstiden er.............
Det låter helt enkelt sprøtt? Hvorfor finns det ikke noe sånt som
"marxismens nåværende synspunkt(røn) eller "marxismens nåværende standpunkt"?"

De to er enige om at man trenger en filosofi som hjelper oss å se framover -
uten å bli spåmenn og -koner. Ingen av dem det er det. Jan Myrdal sier
heller ikke at det må bli revolusjon og sosialisme, men han sier at dette er
arbeiderklassens historiske rolle - ut fra historisk, økonomisk og politisk
argumentasjon. Tida etter nederlaget i 1948 er sånn sett unødvendig.
Historia og samfunnet idag ville vært annerledes hvis revolusjonen i 1948
hadde fått et annet utfall. Som arbeiderklassen hadde spilt en helt annen
rolle hvis deres ledere (2.internasjonalen) ikke hadde gått sammen med sine
nasjonale borgerskap og slåss mot hverandre i 1914.

Jeg har en del ideer om hvordan om hvordan boka som er utsolgt fra forlaget,
kan gjøres tilgjengelig igjen, men dere som har den - eller kjenner noen som
har den - oppfordres til å plukke den fram, og la andre også få lese den.

Erik Ness