Re: DEBATTEN, KK-F og KK ansatte

Kjell Stuland Johansen (kjellsjo@online.no)
Mon, 20 Oct 1997 12:13:25 +0100

At 18:34 19.10.97 +0200, SBOmid wrote:

>>>>

<excerpt>

PS2 til 'salgsavdelinga' i Klassekampen!

'KK lørdag en gang i måned' er en flott initiativ, men synes dere ikke at
det skulle vært mye bedre å samle penger på den lørdagen (f. eks. gjennom
å selge kaker eller lodd eller annet som kreative folk kan finne på) for
å finansiere Klassekampens offisielle markedavdelings systematiske arbeid
med å få flere telefonselgere til abonnements innverving? Da vil
'salgavdelinga' samtidig avkrefte at dette avissalget på gata er på den
ene siden en slags tiltak for å få aktivisert bestemte miljøer med riktig
partibok i lomma ('salgsavdelinga' har invitert andre også, men de andre
spør 'hvorfor skal vi gi våre navn og adresser til en person som verken
vi eller de fleste bl. KK staben kjenner?') og på den andre siden en
prosses for å kjøpe seg innflytelse som ellers ikke skulle vært så
lettkjøpt i en 'kapitalistisk styrt' (salgsavdelingas egne formulering)
bedrift. Stå på kamerater! som sagt gjør dere en flott insats!

</excerpt><<<<<<<<

Dette er interresant. Vi vil gjerne høre fra salgsavdelinga hva de sjøl
mener om dette. I Trondheim har vi solgt KK de fleste lørdager siden
"tidenes morgen" (les 1969). Ganske mange deltar, men i hovedsak fra
RV-miljøet (RUere, og folk i og utafor AKP). Ivar H. som er ansvarlig for
organiseringa av salget har holdt på med dette i mange år, hvis 'staben i
KK' ikke kjenner ham må de skylde seg sjøl. Tilsvarende er det svært
mange andre steder i landet. Erik Næss må vi kunne si det samme om. De
fleste reklamefolk vil vel skrive under på at reklameeffekten av
avis-salg er det mangedobbelte av kakelotteri/tombola, i tillegg til at
egenmobiliseringen (av aktivistene) av kakelotteri vil være 0,0. Ringing
etter lister til potensielle abbonenter er svært viktig for opplaget, men
når i mye mindre grad enn løssalg ut til nye grupper, og reklame effekten
er derfor mye mindre. Aksel Nærstad har tidligere uttalt seg om det
reklamemessige utbytte av løssalget, og tillagt det en verdi på flere
millioner. Men det er jo ca 8 år siden Gunnar Furuhaug lanserte sin
'strategi mot løssalget' med slagordet: "Løssalg er dårlig partiarbeid OG
dårlig avisarbeid". Ut fra Furuhaugs posisjon i dag må vi anta at det var
for å rive avisa løs fra den aktivistiske delen av venstresida. Så
kanskje det er der hunden ligger begravet? Men Furuhaug har jo sluttet så
hva mener dagens salgsavdeling?

>>>>

<excerpt>

</excerpt>

Stuff