Start
Professor Hans Erik Aarset
Forskning
Prosjekter
Undervisning
Den franske tragedie Gjenreiste verdener Litteraturhistorie Teatralitetens verden Smerten, harmen - og kunstens smil Mellom europeisk tradisjon og nasjonal selvbevissthet Renessanser Thrap-Meyer Grunnelementer i romananalyse Hyrden og fortelleren Contexts of Pre-Novel Narrative

Bøker og andre publikasjoner

Bøker
Nyere artikler



Bøker:

  • Den franske tragedie. Ni kapitler av en europeisk dramatradisjon 1550-1660, Tapir Akademisk Forlag, Trondheim 2010
    For mer info og bestilling, Tapir Forlag
  • Gjenreiste verdener. Senbarokk musikkdramatikk som tverrestetisk scenekunst: Vivaldi - Händel - Rameau, Tapir Akademisk Forlag, Trondheim 2008
    For mer info og bestilling, Tapir Forlag
  • Verdenslitteratur. Den vestlige tradisjon, Universitetsforlaget, Oslo 2007
    For mer info og bestilling, Universitetsforlaget. Anmeldelser av boken kan leses på Institutt for nordistikk og litteraturvitenskaps hjemmesider
  • Teatralitetens verden. Barokk scenekunst hos Corneille og Molière, Tapir Akademisk Forlag, Trondheim 2002
    For mer info og bestilling, Tapir Forlag
  • Smerten, harmen - og kunstens smil. Marguerite Duras, Tapir Akademisk Forlag, Trondheim 2001
    For mer info og bestilling, Tapir Forlag
  • Mellom europeisk tradisjon og nasjonal selvbevissthet. Det norsk-klassiske drama 1750-1814, Spartacus forlag as, Oslo 1999
    For mer info og bestilling, Spartacus forlag
  • Renessanser. Åtte studier i Hans E. Kincks forfatterskap, Universitetsforlaget, Oslo 1995
    Utsolgt fra forlaget
    (Kan kjøpes hos forfatteren til redusert pris)
  • En dam av grønt mørke. Veier til Johannes Thrap-Meyers tekstverden, Tromsøstudier i litteratur nr. 3, Tromsø 1993
    (Fås gratis ved henv. til forfatteren)
  • Hyrden og fortelleren. En studie av den franske barokkromanen L'Astrée (1608-27) med utgangspunkt i narratologisk teori og metodikk, doktoravhandling, Universitetet i Trondheim 1980
    (Utgått; en kortversjon av de romantekniske kapitlene er å finne i "Archetextual palimpsests: Compositional structure and narrative self-awareness in L'Astrée and other French baroque novels" i Contexts of Pre-Novel Narrative, red. Roy Eriksen, Mouton / de Gruyter, Berlin-New York 1994.)
  • Grunnelementer i romananalyse, Tapir Akademisk Forlag, Trondheim 1983
    Utsolgt fra forlaget


Nyere artikler:

  • Pastorale metamorfoser. Händel - og Theokrit/Ovids 'Polyfemos & Galatea'-motiv, i Motskrift nr. 2-2006
  • Herkules - i Leipzig og London. Bach/Picander versus Händel/Morell, i Motskrift nr. 2-2006
  • Portrettets kunst. Kontekstuell introduksjon til Marguerite Duras' kunstnerprofiler - med Fire kunstnerportretter i norsk oversettelse ved Hans Erik Aarset, i Motskrift nr. 1-2006
  • For sammenligningens skyld. Om homler og homser hos Proust, i Figura. Festskrift for Karin Gundersen, Unipub/Aschehoug, Oslo 2004 - også i Riss 1/10, Trondheim 2010
  • Maskespillets polyfoni. Den franske pastoralromansen L'Astrée som utfordring til Mikhail Bakhtins litteratur- og genreteori, i Motskrift nr. 1-2004
  • "The Mad-Baron in the Closet". Homoerotiske 'monstre' hos Marcel Proust i På sporet av den tapte tid, i Motskrift nr. 2-2003
  • To strender. Alain Robbe-Grillet versus Albert Camus, i Motskrift nr. 1-2003
  • Tropisme-spillet. To møter med Nathalie Sarraute, i Motskrift nr. 2-2002
  • "Å omkalfatre utfall og intrige". Genrerefleksjon og metafiksjon i Ibsens Kjærlighedens komedie, i Edda nr. 3-2001
  • Händels musikkdrama. Evolusjon eller pragmatikk?, i Motskrift nr. 1-2001
  • "Udi en fuldkommen Anseelse"? Niels Krog Bredal i lys av Vivaldi-renessansen, i Frihetens århundre, vol. III, Høyskoleforlaget, Kristiansand 2000
  • På litteraturhistoriens mørkeloft. 1700-tallets norske drama i europeisk kontekst, i KULT i litteraturforskningens tegn, Pax, Oslo 2000