Y-philes
Professor Martin Ystenes er opphavsmannen til «Sprøytvarsleren»
-dedikert systematisk forfølgelse av kvasi-journalistikk innen forskning
og vitenskap. Men hva er god vitenskapsjournalistikk?
Under vignetten «Y-philes» vil professor Ystenes
ta opp tema relatert til disse spørsmålene.
Skoleflinke fagidioter
Tokk-tokk-tokk! Ett, to! Ett, to! Dette er en prøve. En kunnskapsprøve.
Hva forbinder du med følgende ord: Dobson-enheter, apoptose, Tambora,
Casimir-effekten og telomerer? Ikke bry deg om du ikke kjente igjen alle,
men kjente du minst ett av dem? Hvis ikke, prøv disse: Chicxulub,
Archaeopteryx, Charon, Buckminsterfullerener, Schwarzschild-radius og Tunguska.
Var det noe som i det hele tatt virket kjent?
Hvis du kjenner den naturvitenskapelige betydning av noen av disse begrepene,
gjør jeg to antakelser: a) Du leser magasiner eller bøker
om naturvitenskap. b) Du merker deg begrepene. Motsatt vil jeg anta at
minst en av disse antakelsene ikke holder for deg. De elleve begrepene
er alle favoritter innen populærvitenskapen, særlig de siste
årene. Stikkord er: Ozonlaget, programmert celledød, katastrofe-vulkan,
«vakuumenergi» og kromosomer for de fem første, «dinosaurkrater»,
urfuglen, Plutos måne, «fotballmolekyler», sorte hull
og meteoreksplosjon for de siste. Søk på Internett og du finner
mye.
En TV2-journalist mente at seerne blir forulempet hvis de blir minnet
om hva de skulle ha lært på skolen. Jeg har forulempet 160
studenter. Ingen kjente noen av de fem første begrepene. De øvrige
ble hver gjenkjent av 1-5%. Dette er studenter med langt over gjennomsnitts
realfagkarakterer, og som sannsynligvis er langt over gjennomsnittlig interessert
i naturvitenskap - men knapt noen av dem følger med i hva som skjer.
Hvordan er det da med resten av studentene?
Jeg spurte også studentene hva de leste. En av dem leste «New
Scientist», en annen leste «Scientific American». Halvparten
av studentene har aldri lest en populærvitenskapelig bok, bare fem
av dem hadde lest mer enn ti. Nokså mange leser «Illustrert
Vitenskap», om enn sporadisk, men for flertallet kan man forsvare
betegnelsen «skoleflinke fagidioter». Antakelig er de utskjelte
journalistene jevnt over mer interessert enn bredden av kremstudentene
våre.
Den enkelte students resultat er uinteressant - folk har ulike interesser.
Men at den samlede interessen for naturfag er så laber, det forteller
noe om den norske skolen, og kanskje enda mer om lærerne. Det er
neppe mange norske naturfaglærere som følger med i hva som
skjer innen faget utover en halvhjertet lesning i «Illustrert Vitenskap».
De bruker i alle fall ikke det de vet, i undervisningen.
En stadig mindre del av ungdommen er interessert i naturfag, realfag
og teknologi. Er det rart at interessen for å velge slike fag er
så liten, når den genuine interessen blant skolens lærere
tilsynelatende er totalt fraværende? Skolen skaper ikke interesse
for naturfag med en slik innstilling. Interesseskapingen blir privatisert,
dvs. overlatt til familie og eplekjekke guttekulturer. En naturlig konsekvens
er et skjevere rekrutteringsgrunnlag: Flere har akademikerforeldre, og
færre er jenter.
Det ropes på etterutdanning av naturfaglærere. Hva med å
gi dem et løpende abonnement på «New Scientist»
og følge opp med en diskusjonstime på lærerværelset?
Hva med å stille krav til lærerne om å holde seg oppdatert,
og tvinge dem til å lære noe som kan gjøre faget spennende
og interessant både for dem selv og for elevene? Man kunne til og
med hatt en normert prøve hvert år og latt resultatet ha betydning
ved individuell lønnfastsettelse. Dette ville dessuten vært
et signal til de lærere som mener at for mye kunnskap er direkte
skadelig.
Neida, jeg forventer ikke at alle naturfaglærere skal være
ivrige etter å følge med i naturvitenskapens utvikling. Problemet
er at i den grad noen av dem i det hele tatt gjør det, så
er de så få og så lite engasjerte at de knapt nok påvirker
en eneste elev. Det ville være naivt å ikke anta at et «Couch
potato»-syndrom blant naturfaglærere er en del av årsaken.
Og jeg lurer litt på hvordan den jevne teknologi- eller realfagsprofessor
ville skåret på denne testen, og hvor mange av dem som føler
overskriften som en treffende beskrivelse på seg selv. |