Hva er vitenskap?

 

Hva som er vitenskap må avgjøres med argumenter, og slike diskusjoner krever fagkunnskap. Hvordan kan lekfolk gjøre vurderinger? Spør deg selv dette: Har vedkommende respekt for sine kritikere? Korrigere vedkommende av feil som blir påpekt?

 

En norsk professor har i tre bøker påstått at kontinentaldrift er en myte, skjønt den siste viet de vitenskapelige miljøers motstand mot kreativitet, dvs. hans kreativitet. Boken omtales på forskning.no og professoren tatt til pennen.

 

I 1998 presentere han teorien i bladet ”Naturen”, men like viktig som teorien er forfatterens angrep på sine kritikere: ”Langs ca. 80% av Rødehavets lengde har vi meget godt samsvar mellom konturene på de to motstående kystlinjer, men på grunn av det smale Bab al Mandeb-stredet i syd blir det imidlertid fysisk umulig å lukke dette havet. I dagen geovitenskap er slike ubehagelige spørsmål et bortimot ikke-tema, delvis pga frykten for å bli upopulær hvis en ikke støtter dagens grunnlagsteori, og dels fordi problemene for en stor del aldri er blitt åpent diskutert og derfor er de blitt skjøvet ut av forskernes bevissthet.

 

Problemområdet heter Afar–triangelet. I min bokhylle står Scitentific Americans spesialnummer om kontinentaldrift. Ikke mindre enn 6 artikler berører dette, en artikkel inkluderer et helsides satellittfoto av området, og den siste artikkelen handler kun om Afar. Man tier ikke om Afar, Afar er spennende.

 

Er Afar et problem? Kontinentalgrensen går ikke nødvendigvis langs kysten. Den kan gå langt til havs, som utenfor Norge, og noen ganger går den på land, som med Afar. Se på et kart som viser terrenget og det passer perfekt.