Original artikkel: http://www.tekno.nif.no/tekst.cfm?id=35257
Portrettet: Kunnskapspredikanten
Professor Martin Ystenes skal lede det norske Mensa-laget i IQ-landskamp mot Sverige. Stakkars svensker.

Haakon Bruusgaard

- Heis er for studenter og gamle damer, peser Martin Ystenes, mens han bykser opp trappa til kontoret i fjerde etasje, med journalisten og fotografen på slep. Ikke har vi dårlig tid, men Ystenes liker at ting skjer fort. I Universitetsavisa ble han i en artikkel beskrevet som hyperaktiv, en definisjon han ikke er helt uenig i.

- Det eneste man har nok av er dårlig tid. Jeg liker å jobbe, og synes det er utrolig spennende å gå til bunns i et komplekst problem. Det å mestre noe, å klare å sette kunnskap sammen med annen kunnskap slik at det henger sammen i en logisk helhet, det skaper interesse. Interesse skaper kunnskap, og kunnskap skaper interesse, sier Ystenes. Han ble sivilingeniør i 1979, og tok doktorgraden i 1986. Da han søkte stilling som 1.amanuensis i uorganisk kjemi skrev han i søknaden at han skulle være professor i løpet av ti år. Det tok sju.

- Studenter som skylder på læreren når det går dårlig er på ville veier. Jeg har selv undervist i klasser der det har vært kult å ikke kunne, og hvor det nesten har vært en aggressiv stemning mot faget. Det er pedagogisk utfordrende, for å si det mildt. For å like et fag må man ha på plass den grunnleggende kunnskapen, gjentar han.

Egen undervisningsform
Denne troen på kunnskap som interessevekker har Ystenes overført til sin egen undervisning i kjemi. Studentene drilles her i grunnleggende kjemi gjennom korte, frivillige og intense deleksamener som arrangeres fire-fem ganger i semesteret.

- Har studentene pugget det grunnleggende i faget slik at dette sitter i ryggmargen, vil de også forstå de avanserte sammenhengene. Dermed skapes interesse og gode resultater, sier Ystenes. Da han innførte undervisningsopplegget med deleksamener lå strykandelen på rundt 20-30 prosent blant byggstudentene. Nå stryker under 10 prosent, og over halvparten får karakteren A eller B. Holdningen til faget er totalt snudd.

Ystenes er oppgitt over aktører i den norske skoledebatten som mener pugging er grunnleggende galt. Selv mener han pugging av basiskunnskap er nødvendig for å utvikle forståelse.

- På det mest ekstreme var det jo slik i det norske skolesystemet at gangetabellen skulle forstås, ikke pugges. Etter to år innså man at gangetabellen måtte pugges likevel. Derimot skal man ikke måtte pugge 21 ganger 13, for har man pugget gangetabellen skal man enkelt kunne regne seg fram til dette. 21 ganger 10 er 210. Og 21 ganger 3 er 63. Til sammen 273, renner det ut av han.


Norge på etterskudd
Ystenes mener Utdanningsforbundet tar munnen for full når det nå skryter av at Norge har verdens høyeste utdanningsnivå.

- Senker man nivået på høyere utdanning, er det ikke vanskelig å få mange personer gjennom. Men kunnskapsmessig blir vi hengende etter, sier han, og henviser til en rekke studier av norske elevers kunnskapsnivå.

- Realfagsolympiaden viser også at Norge gjør det dårlig sammenlignet med konkurrentene. Det vi presterer i slike konkurranser kan sammenliknes med et olympisk lag i skihopp hvor bare en eller to får hoppe i konkurransen, og ingen kvalifiserer seg til andre omgang, sier Ystenes.

Han er bekymret for at man på høgskolene og universitetene i dag går på akkord med nivået, og slipper gjennom studenter som ikke er gode nok. Resultatet, er han redd, kan bli økt arbeidsløshet blant akademikere.

- Vi må for eksempel innse at sivilingeniørutdannelse har vært og bør være en eliteutdannelse, og ikke for folk med IQ under middels. Ingen vil ha en sivilingeniør i kjemi som ikke kan kjemi, ellerb som takler nye utfordringer. Mange studenter tror faktisk at de med de beste karakterene blir oppfattet som nerder og uinteressante på jobbmarkedet. Jeg har ført statistikk fra midt på 80-tallet som viser at de studentene som får de beste resultatene også får de beste jobbene, sier han.

Bare sprøyt
Grundighet, profesjonalitet og kvalitet er egenskaper som ikke alltid står sterkest i norsk presse, men som Martin Ystenes er opptatt av. Journalister som for eksempel har hevdet at klippfisk er en utryddingstruet fiskeart, eller at rustfritt stål utvinnes av gull, sølv og platina har fått høre det.

- Jeg irriterte meg ofte over feil i pressen. Men i stedet for å skrive leserinnlegg hver eneste gang jeg dokumenterte feil i media, og dermed risikere stempel som en kverulant, samlet jeg i seks år, fra 1996 til 2001, feilene på en egen nettside jeg kalte Sprøytvarsleren. Til sammen ble det over 1000 meldinger med sprøyt fra media, og på det meste hadde jeg daglig over 500 besøk på hjemmesiden, sier Ystenes.

Spøytmeldingene varierte fra morsomheter som regnefeil og kuriøs kunnskapsmangel, til mer seriøse temaer der avisene skrev misvisende eller feil om alvorlige temaer. De temeaene hvor han føler han påvirket mediedekningen mest er utarmet uran og jordstråling. Til slutt ble siden så populær at Ystenes ga ut en bok med utvalgte meldinger.

- Jeg tror ingen i verden har tatt for seg mediasprøyt på en så seriøs og gjennomført måte før. Derfor ble den også veldig respektert, ikke minst blant journalistene selv, sier Ystenes stolt. Både fagbladet Journalisten og Dagbladet skrev om det da Sprøytvarsleren ble lagt ned.

Evneerike barn i nød
I år ble Martin Ystenes valgt som leder av Mensa i Norge, foreningen for de to prosent mest intelligente personene i landet.

- Foreningen sliter nok med et imageproblem, og det er de færreste som blir medlem for å skryte av det. Men vi fikk veldig god PR med den store kunnskapstesten på NRK i høst. 13. desember skal jeg være med i en Mensalandskamp mot Sverige, tidenes aller første IQ-landskamp. VG har allerede skrevet flere artikler om det, sier han.

Men Mensa-arbeidet er ikke bare lek. Som Mensa-sjef er et av hans store prosjekter å få søkelys på en gruppe i samfunnet som lett faller utenfor, nemlig de mest intelligente barna.

- I dag er det slik at en liten gruppe barn, nemlig de mest evnerike barna, fort får problemer i samfunnet. Selv har jeg tre barn som er meget evnerike, én av dem leste tre språk som femåring. Slik har jeg derfor sett hvilke utfordringer det er med evnerike barn, forteller Ystenes.

- Når barn intellektuelt sett er på et helt annet nivå enn sine jevnaldrede skaper det fort problemer. En skole uten utfordringer gjør det enda værre. Blir utfordringene for små i forhold til ferdighetene kan det fort lede til kjedsomhet, og i verste fall frustrasjon og depresjoner, sier Ystenes.

Han og kona har selv tatt initiativ til prosjektet "Barn i nød", som retter søkelyset mot nettopp spesielt evnerike barn. I norsk pedagogikk er det ikke gjort noe seriøst arbeid på dette på over 30 år.

- Vi har fått tilbakemeldinger fra hele landet fra foreldre som endelig forstår årsaken til barnas problemer. Jeg har fått meldinger om barn som er blitt testet for ADHD, lettere autisme og syns- og hørselsskader , åpenbart for å unngå en ideologisk betent diagnose om høy intelligens, sier Ystenes.

Dyrker toppene
Ystenes søker mot toppene. Ikke bare i vitenskapen, men også i naturen. Han har selv vokst opp på Vestlandet, og i fjellandskapet i Sykkylven føler han seg hjemme.

- Når jeg går i fjellet beveger jeg meg i flytsonen. Da har jeg det gøy, sier han. Som i vitenskapen liker han å bevege seg i ukjent terreng, og planter, geologi og mineraler er blant professorens mange lidenskaper i naturen.

- Jeg liker å holde meg i god form, og har besteget både Glittertind og Galdhøpiggen på samme dag fra Spiterstølen. Det har ikke mange gjort, sier han.

Når han ikke får tid til å mosjonere i fjellet, svømmer han på Pirbadet i Trondheim. Lengde etter lengde. - Årskortet kostet 4200 kroner, så jeg har bestemt meg for å svømme så mange 25-meters lengder at hver lengde ikke koster mer enn én krone. Jeg liker skikkelig utfordringer. Flere byer i Belgia er tull. Prøv flere byer i Russland. Da begynner det å ligne noe, smiler Ystenes.