EKSAMEN
4. juni 2005, bare oppgaver
Oppgave
1.
Tilsvarer deleksamen 1.
a) - Finn
løseligheten av Pb(OH)2 i vannløsning med pH 7. Anta at
oppløsningen
av saltet ikke påvirker pH.
- Forklar hvordan dannelse av hydroksykomplekser kan påvirke
løseligheten av
Pb(OH)2, og i hvilken del av pH-skalaen dette har størst
betydning.
b) - Beregn løseligheten
av CO2 i rent vann ved 20oC, når totaltrykket av
gassen
over vannet er 0,5 atmosfærer, og gassen inneholder 2 mol-% CO2?
- Beregn konsentrasjonen av løst SO2 ved pH 3 når [HSO3-]
er 10-7 mol/L.
Oppgave 2.
Tilsvarer
deleksamen 2.
Ta utgangspunkt i
reaksjonen 2 CO (g) + S -->
SO2
(g) + 2 C Grunnstoffene er
i sin mest stabile form ved 25oC. (Temperaturene du skal
beregne er
rent teoretisk temperaturer ut fra de angitte forutsetningene, det er
ikke
sikkert det er mulig å oppnå temperaturene i praksis.)
a) - Beregn hvor mye
varme som frigjøres eller forbrukes når 1 mol CO omdannes etter denne
reaksjonen.
- Hvor mye varme må du tilføre hvis du skal varme opp produktene i
reaksjonsligningen med 1 K?
- Hvor mye stiger temperaturen hvis all reaksjonsvarmen blir i
produktene?
b)
- Beregn standard entropi- og entalpiendring for reaksjonen i oppgave 2.
- Beregn ΔG for reaksjonen ved 100oC, hvis de faste stoffene
er
rene og alle gassene har et partialtrykk på 0,1 atm.
- Ved hvilken temperatur er reaksjonen i likevekt hvis de faste
stoffene er rene
og alle gassene har et partialtrykk på 0,1 atm?
Oppgave
3.
Tilsvarer deleksamen 3.
Ta
utgangspunkt i reaksjonen 3 H2 +
2 Fe3+ --> 6 H+ + 2 Fe
a) - Finn
halvreaksjonene og bestem standard cellepotensial for totalreaksjonen.
- Ved likevekt er E=0. Finn konsentrasjonen av [Fe3+] ved
likevekt
hvis alle andre forbindelser er i standard tilstand.
b) - Tegn opp en
elektrokjemisk celle som tilsvarer et batteri som utnytter den angitte
reaksjonen og som kan lever strøm hvis den konstrueres etter din
tegning.
- Angi anode og katode og fortegn på elektrodene når batteriet leverer
strøm.
- Angi anode og katode og fortegn på elektrodene når batteriet lades
opp.
Oppgave 4.
Tilsvarer deleksamen 4.
Reaksjonen A --> 2B ble bestemt til å være av 2.
orden der hastigheten bestemmes av bare en komponent. Med [A] = 0,001
mol/L og
[B] = 0,01 mol/L, ble hastigheten målt til 10-3 mol/Ls.
a) - Angi den
differensiale og den integrerte hastighetsligningen.
- Bestem k – pass på enhetene.
- Bestem halveringstiden.
b) Nedenfor er gitt
måledata for reaksjonen A +
B + 2C --> D +
E.
Nr |
[A] i mol/L |
[B] i mol/L |
[C] i mol/L |
[D] i mol/L |
[E] i mol/L |
r i mol/L/s |
1 |
0,002 |
0,001 |
0,001 |
0,004 |
0,002 |
0,08 |
2 |
0,001 |
0,001 |
0,001 |
0,004 |
0,002 |
0,02 |
3 |
0,001 |
0,001 |
0,002 |
0,004 |
0,002 |
0,04 |
4 |
0,001 |
0,004 |
0,001 |
0,004 |
0,002 |
0,02 |
5 |
0,001 |
0,002 |
0,002 |
0,001 |
0,001 |
0,04 |
6 |
0,001 |
0,001 |
0,01 |
0,004 |
0,002 |
? |
- Bestem
hastighetslov.
- Bestem hastighetskonstanten.
- Hva forteller resultatet av eksperiment 5?
- Bestem hastigheten i eksperiment 6.
Oppgave
5.
En
galvanisk celle består av to kamre. I det
ene kammeret er det en oksygenelektrode, i det andre en
hydrogenelektrode.
a) - Cellen kan
beskrives med dette skjemaet: Pt | O2 (g) | OH-
(aq) || H+
(aq) | H2 (g) | Pt. Forklar hva dette betyr. Forklar hele
skjemaet,
dvs. alle symboler og kjemiske tegn; både egenskaper og funksjon skal
komme
fram.
- Angi de halvreaksjonene som best samsvarer med dette skjemaet.
- Finn totalreaksjonen, reaksjonens retning og standard cellespenning.
b) - Finn Eo
og E for begge halvreaksjonene hvis pH er 7 i begge kamrene.
- Denne reaksjonen kan reverseres ved elektrolyse. Forklar hvorfor det
er mulig
både å utføre elektrolyse og å la cellen fungere som en spontan celle
uten å
dele den opp i to atskilte kamre.
- Vis at cellespenningen er uavhengig av pH hvis de to kamrene ikke er
atskilt,
men avhengig av pH hvis cellen er laget som beskrevet ved skjemaet i
oppgave 5a.
Oppgave 6.
Vedlagt
oppgavene er Pourbaix-diagrammet for
jern, samt flere forenklede Pourbaix-diagram.
a) - Forklar hva de
to skrå, prikkete, parallelle linjene som finnes i alle diagrammene
betyr.
- Forklar hva det betyr at metaller er immune, aktive eller passive.
- Grensen mellom aktive og passive områder bestemmes av tre
forskjellige
likevekter, to ved lav pH, og en ved høy pH. Hvilke tre likevekter er
dette?
- Forklar hvorfor jern er passivt ned til pH 2 ved høy E, men bare ned
til pH
7-8 ved lav E.
b) En jernstang står
ned i en leirbunn i en
grunn innsjø. Leiren er våt, men det er ingen bevegelse i leiren og
diffusjon i
leirens porevann er langsom. Etter en tid viser det seg at jernstangen
har
rustet kraftig, men bare der den er dekket av leire. Det eneste
oksidasjonsmiddelet som kan ha skapt denne korrosjonen er luftoksygen
løst i
vann.
- Forklar hvordan jern kan korrodere der det ikke er tilgang på
oksygen.
- Forklar hvorfor det ikke har skjedd korrosjon der stangen står fritt
i vannet.
- Forklar hvorfor du ville fått korrosjon over hele stangen hvis sjøen
hadde
vært saltvann.
Anta at innsjøen var et lite basseng, og
at hele bunnen var dekket med en gummimembran. Jernstangen er stukket
gjennom
membranen, som slutter tett inntil stangen.
- Ville du nå forvente korrosjon? Begrunn svaret.
Oppgave 7.
a)
En av de viktigste kildene til sur nedbør
var og er utslipp av SO2 fra kullkraftverk og annen
industri. SO2
omdannes til svovelsyre i kontakt med vann og luftens oksygen. Detter
er en
redoksreaksjon hvor svovel oksideres og oksygen reduseres.
Totalreaksjonen kan
skrives slik:
SO2 (aq) + ½ O2 + H2O (l) --> SO42-
+ 2 H+.
- Finn de to halvreaksjonene, og finn Eo ved å kombinere
halvcellepotensialene.
- Finn ΔGo og K utfra Eo.
- Vil reaksjonen fortsatt skje hvis [SO2] = 10-6
mol/L, [SO42-]
= 10-3 mol/L, atmosfæretrykket er ½ atm., luften inneholder
20 mol-%
O2, og pH = 3? Begrunn svaret med en beregning.
Oppgave 8.
a)
- Angi for hver av disse forbindelsene og grunnstoffene om de har
ionebindinger, kovalente bindinger eller metallbindinger mellom
atomene: Na2O,
SiO2, CH4, C, Si, Na, Be og NiTi.
- Hvordan kan du finne ut bindingsforholdene for disse stoffene selv om
du ikke
kjenner til grunnstoffet eller forbindelsen fra før?
- Et av stoffene er et typisk halvmetall. Hvilket stoff er det, og angi
egenskaper som viser at dette stoffet verken er typisk metall eller et
typisk
ikke-metall.
- Forklar kort metallbindinger, og hvilke egenskaper dette fører til i
metaller.
b) - Noen forbindelser som har kovalente bindinger er svært harde og
løses ikke
i noe løsemiddel, mens andre er myke, flytende eller gasser og løses
lett i det
riktige løsemiddelet. Hva er hovedårsaken til den store forskjellen?
- Forklar hvorfor plast er en mellomting mellom de to typene
forbindelser.
- Hvorfor har polyeten et lavt smeltepunkt, og er myk og svak hvis
polymeren
ikke krystalliserer? Til sammenligning kan polyestere, polykarbonat og
flere
andre oksygenholdige polymere danner harde og faste plaststoffer selv
om de
ikke har krystallisert.
I vedlegget til oppgavene finner du en
figur som viser strukturen til Kevlar®, en plasttype med stor mekanisk
styrke
og som blant annet brukes i skuddsikre vester.
- Kan du gi en forklaring ut fra figuren hvorfor Kevlar® er så sterkt?
Oppgave
9.
a) Forklar hvorfor te
med sukker i har et høyere kokepunkt enn te uten sukker. Utled hvordan
du ut
fra termokjemien kan regne ut hvor mye kokepunktet endres når du har
sukker i
teen, og angi hvordan du kan finne de tallverdiene du trenger for å
gjøre
beregningen.
b)
Du har en kopp te uten sukker, og slipper
oppi en sukkerbit som legger seg på bunnen. Du glemmer teen en tid, og
sukkeret
løser seg langsomt opp, og begynner å diffundere. Diffusjonshastigheten
er
proporsjonal med konsentrasjonen, og kan ses på som en 1. ordens
reaksjon.
Diffusjonen følger Arrhenius-ligningen, med en aktiveringsenergi på ca.
40
kJ/mol.
- Forklar hva som menes med diffusjon.
- Vis at diffusjon øker universets entropi, ved å vise at ΔG for
diffusjonen er negativ.
- Hvor mye raskere er diffusjonen ved 100oC enn ved 20oC?
Oppgave 10.
a) En ester er et
produkt av en syre og en
alkohol. Et amid er et produkt av en syre og et amin.
- Tegn opp en syre med tre karbonatomer og en alkohol med to
karbonatomer, og
esteren som dannes av de to.
- Tegn opp en syre som har 6 karbonatomer hvorav 5 danner en ring, et
amin med
to metylgrupper, og amidet som dannes av disse to.
- Hva skal til for at man skal få dannet en polyester og et polyamid?
b) Eten, propen,
vinylklorid og etyn (acetylen)
og en rekke andre forbindelser med minst én C=C dobbeltbinding,
polymeriserer
ved addisjonspolymerisasjon.
- Beskriv forskjellen i struktur mellom polyeten og polypropen.
- Hvordan vil strukturen for en addisjonspolymer laget av etyn se ut?
Isopren (CH2=CH-C(-CH3)=CH2)
er en monomer som har to konjugerte dobbeltbindinger, dvs.
dobbeltbindingene er
atskilt av en enkeltbinding. I polyisopren får man derfor
dobbeltbindinger i
kjeden. En form for polyisopren er naturgummi. Når den vulkaniseres
tilsettes
svovel som kan reagere med og binde seg til to dobbeltbindinger
samtidig.
- Forklar hvordan vulkaniseringen endrer naturgummiens struktur og
egenskaper.