Skal
SV samle skolen må de begynne å lytte, Djupedal
(Adresseavisen valgte tittelen:
SV
må begynne å lytte)
Adresseavisen, april 2004.
Selvfølgelig
skal skolen være et tempel for kunnskap, skriver Øystein Djupedal i
Adresseavisen 15. mars, og ære være ham for det. Og selvfølgelig skal
man bruke
ulike undervisningsmetoder. På ”http://pedagogikk.com” ser du at jeg
har prøvd
mer enn de aller fleste i min posisjon, så der er vi enige.
Men
så tråkker Djupedal i salaten ved på ny å sette en foraktelig merkelapp
på de
som er uenig i SVs kunnskapssyn: "Ystenes deler tydeligvis regjeringens
ensidige
fokus på målbare ferdigheter". For mange er den målbare
kunnskapen den
største bekymringen nå, og de som har den bekymringen forventer å bli
tatt
alvorlig og ikke bare plassert i en bås og ufarliggjort. Her
signaliserer
Djupedal en holdning som formerlig kaster foreldre med slike
bekymringer til
privatskoler, jeg skjønner at SV trenger en lov for å hindre at det
skjer.
Igjen
lover Djupedal og SV at alt skal løses med mer penger. Dessverre er det
ingen
statistikk i dag som viser at mer penger gir bedre skole, hverken om
man ser på
nasjonalt nivå eller om man sammenligner land. Det hjelper ikke å love
meg at
problemene våre skal løses med penger, når forskning forteller meg at
det ikke
er der problemet ligger. Mer penger er bra, men ikke som erstatning for
nytenkning.
Også
tallene fra Norden gir lite støtte til Djupedal. Skolestudiene rangerer
landene
etter en rekkefølge som er motsatt av den man får hvis man rangerer
etter
pengebruk. Sverige og Danmark har også flere privatskoler enn Norge, og
gjør det
bedre enn oss. Finland, som gjør det best i verden, har ikke mange
privatskoler, men i alle år har de finske skolene blitt sterkt
utfordret av svenskspråklige
minoritetsskoler. Denne konkurransen har de møtt ved å satse på lærere
med sterk
faglig fokus. Det kan tenkes at Finland har få privatskoler fordi folk
er
fornøyd med skolen, og fordi skolen er utformet gjennom sunn
konkurranse og
resultatorientering og ikke ut fra utestede pedagogiske ideer og stor
ressursbruk. Dette er den motsatte strategien av det SV har valgt.
Noen
land med mange privatskoler har problem med segregering, men dette
gjelder
særlig land der privatskolene er kostbare - slik SV vil at de igjen
skal bli i Norge.
På den annen side har man kanskje den største segregeringen i USA, et
land hvor
de aller fleste går på offentlige skoler. Uansett kan man ikke i dag
løse et
problem ved å si at de som skolen ikke prioriterer må ofre barnas
framtid for
samfunnets skyld.
Djupedal
viser til behov for undervisning tilpasset den enkelte, men SV har ikke
akkurat
ivret for å hjelpe de som trenger større utfordringer. Hele skoleverket
har et
problem her, og det er akkurat dette som var vår grunn til å velge
privatskole
for våre barn. Noen lovendringer i det siste har vært positive, men
holdningene
er dessverre mye det samme. Hvordan kan vi som er opptatt av dette
problemet tro
at SV vil bidra til forbedring her, når de ikke gir oss annet enn
runde, ufarlige
formuleringer og de forlanger monopol til de som knapt bryr seg?
Skal
SV bidra til å skape en samlende skole for hele folket, bør de begynne
å lytte til
og ta alvorlig de som har bekymringer de ikke deler. Det siste de bør
gjøre er
å oppføre seg som butikksjefer i gamle Øst-Europa og så be om monopol.
Ikke
minst SV bør ha lært av historien hvor feilslått en slik innstilling
kan være.
Martin
Ystenes