<html>
En gjennombrudd i forståelsen av IKT og læring !<br>
<br>
MIT har besluttet å legge alt sitt læringsmateriell ut på WEB til FRI
bruk. De utfordrer forestillingen om at "kunnskap" bør gjøres
til en salgsvare, eller at utviklingen kommer til å gå i den retningen.
De ønsker fri utveksling av kursmateriale i en internasjonal
universitetsverden !<br>
<br>
For nærmere informasjon og begrunnelser se:<br>
<a href="http://web.mit.edu/newsoffice/nr/2001/ocw.html" eudora="autourl">http://web.mit.edu/newsoffice/nr/2001/ocw.html><br>
<br>
MIT har som kjent av de fleste vært av de fremste når det gjelder
tenkning om, forskning på og anvendelse av IKT til læring. Universitetet
er et av de mest "kommersielle" i verden, men til tross for
dette ser de ikke på sitt undervisningsmateriale som en inntektskilde.
Deres konklusjoner bør ha stor innvirkning på NTNU og norsk politikk for
utvikling av høyere utdanning. <br>
<br>
I hovedsak betrakter MIT og andre ledende universitet læringsprosessen
som det sentrale i universitetsutdanningen, ikke læringsmaterialet.
Kvaliteten i læreprosessen avgjøres av utvalg av lærestoff i forhold til
anvendelsesformålet, faglige krav, tilrettelagt faglig progresjon i
læringen, sosial interaksjon mellom studenter, dialog med faglærer o.l.,
alt tilrettelagt i forhold til de forutsetninger studentene på det
aktuelle lærestedet har. <br>
<br>
Hverken de eller andre ledende universitet har planer om å undervise
verden for øvrig ved hjelp av et proprietært læremateriale. De tror ikke
at en lærer i Boston har forutsetninger for å tilpasse en læreprosess for
studenter i Trondheim, Nice, Valparaiso, Nesna eller Fornebu, selv om det
skulle være verdens beste lærer, og i alle fall ikke dersom det skulle
bygge på det samme lærematerialet.<br>
<br>
Tvert i mot vil de at de universitet som kan dra nytte av deres materiale
i sin lokalt tilrettelagte læring, kan gjøre det uten å betale MIT for
bruken.<br>
<br>
En annen god effekt av tiltaket er at studenter over hele verden kan se
hva studenter ved MIT faktisk må "klare seg med" for å utvikle
sin forståelse i samsvar med Platons tenkning om <i>logos</i>. Kan det
hjelpe våre studenter til å forstå at for å utvikle <i>logos</i> kreves
arbeid ? Såkalt effektiv undervisning ved hjelp av avanserte multimedie
læringsprogram (spilltenkning, film, maskininteraksjon, etc) kan ikke bli
bærebjelker i en læringsprosess for å utvikle forståelse og selvstendig
tenkende mennesker. Jo mer avanserte slik program blir, jo mer styrt blir
den lærende av produsentens mål. Men det er kanskje hensikten i noens
tenkning å målstyre studenter ved påvirkning ?<br>
<br>
Av de sentale politiske argument i Norge som utfordres av MIT, er
forestillingen om at norske universitet vil få konkurranse fra de ledende
universitet i verden på grunn av avansert multimedie IKT-drevet
undervisning. Hverken MIT eller Stanford tar sikte på å få "1
million studenter fra hele verden" slik enkelte har hevdet. <br>
<br>
Tore R. Jørgensen</html>
--=_AAB0RwAAYx463n45--
This archive was generated by hypermail 2.1.2 : 20-12-01 MET