Noen klarer ennå å tenke, til "næringslivet"s store redsel.
Men Norge henger etter Sverige. Også tabloidpressas opplagstall
svikter. Noen verger seg mot fordummingen.
Aftenposten:
Ungjenter + lappen = ikke sant
Stadig flere norske jenter finner ut at de klarer seg uten førerkort. De ser
overhodet ikke noen grunn til å bruke mange penger på noe de har lite bruk
for.
ARE WORMNES
18-åringene ser ikke lenger førerkort som det viktigste i livet på
myndighetsdagen. Nå tar bare halvparten av landets 18-åringer førerkort, en
nedgang på ca. 12 prosent fra tidlig på 90-tallet.
Autoriserte Trafikkskolers Landsforbund (ATL) har analysert
"kundegrunnlaget" og er kommet frem til overraskende konklusjoner.
- Vi antok faktisk at det var flere jenter nå som skaffet seg førerkort, men
tallene viser det motsatte. De uteblir i mye større grad enn guttene, sier
administrerende direktør Leif N. Olsen i ATL. Han antar at en forklaring kan
være at jentene i mindre grad enn guttene har behov for førerkort i jobben,
og at de dessuten er mindre utsatt for den type gruppepress som guttene må
leve med.
For fortsatt tar 6 av 10 gutter førerkort som 18-åringer, omtrent som før.
Det er jentene som er uteblitt. Blant dem er det nå bare 4 av 10 som gjør det.
Det er 20 prosent færre enn tidlig på 90-tallet.
Tendensen er dermed den samme i Norge som i Sverige. Men svenske ungdommer
har i mye større grad enn de norske flyktet fra bilen. Mens rundt halvparten
av dem tok førerkort i 1990, er det nå bare 22 prosent som gjør det. Og i
Stockholm er andelen helt nede i 10 prosent.
- Dette er blitt et problem for næringslivet i Sverige, sier Olsen. - De får
rett og slett ikke tak i ungdom som kan kjøre bil. Derfor har de nå satt i
gang en kampanje for å få 18-åringene tilbake bak rattet, og det ser ut som
de har hatt en viss suksess, sier han.
I disse tallene finner Olsen også en forklaring på hvorfor det i norsk
debatt blir hevdet at norsk ungdom er så mye mer utsatt for ulykker enn de
svenske.
- Antallet ungdommer med førerkort er omtrent likt i begge landene, påpeker
han, - det er ikke halvparten så mange i Norge, slik som folketallet skulle
tilsi.
I Sverige regner man med at det ligger to hovedgrunner bak ungdommens flukt
fra bilen: Dårlig økonomi og en økende "grønn" interesse. I tillegg regner
man med at en økende tendens til å bosette seg i bysentra reduserer behovet
for bil.
This archive was generated by hypermail 2b29 : Thu Aug 03 2000 - 10:26:00 MET DST