Stem nei til forhandlingsresultatet

From: Magnar Jarle Olsen (mjolsen@online.no)
Date: Wed May 31 2000 - 08:54:38 MET DST


Oppfordringa under blir sendt til de videregående skolene i Nord-Trøndelag.
Kan noen dra i gang en liknende aksjon i andre fylker?
(Brevet fra Kosmo er også lagt ved.)

Magnar Jarle Olsen
Verdal videregående skole
Postboks 100
7650 VERDAL

Tlf.: 74044400
Faks.: 74044401
E-post: mjolsen@online.no

Lærere - gode kolleger i Nord-Trøndelag

Vi har mottatt et tarifftilbud som består av:

En "pakke" ingen vet hva inneholder!
"Trusler" om å øke lærernes leseplikt/arbeidsmengde!
 Lite penger!
 Lokale forhandlinger og trynetillegg!

Hva var utgangspunktet?
Vi har lenge snakket om et tillegg på rundt 50.000 kroner. Den harde og viktige jobben, hensynet til rekruttering, og at skolen må prioriteres høyere i samfunnet har gjort at det ble sett på som et rettferdig krav.

Vi får ikke 20.000 kroner!
På tross av at ledelsen i Lærerforbundet forsøker å fortelle noe annet, har vi fått et dårlig økonomisk tilbud.
Resultatet av meklinga, der Kosmopakken må holdes utenfor, er 5000 kr. Det er satt av 2,2% til justeringer. Dette er en pott som skal gå til alle i staten. Den blir ikke delt på hver lærer. Ingen vet hvem dette tillegget går til. Arbeidsgiverne vil bruke denne potten der det er viktigst for dem. Derfor er det mildt sagt tvilsomt av Lærerforbundet å hevde at det vil gi 2 lønnstrinn til alle.

Ledelsen i Lærerforbundet har også bestemt at de fire feriedagene som andre får hvert år, tilsvarer et lønnstrinn, vel 4.000 kroner. Lærerforbundets ledelse legger til disse 4.000 kronene når de hevder at lærerne får 20.000 kroner mer i lønn, mens det i realiteten er en kompensasjon for det andre tar ut i økt ferie.

Nå mangler det 3.000 kroner i regnestykket. De kommer fram slik: Det er satt av 0,85% per dato av lønnsmassen i år 2000, og 0,6% per dato av lønnsmassen i 2001. Noe skal benyttes til særavtaler med KUF. Det er her ulikhetene skal lages, for eksempel slik at mellomledere og skoleledere kan få mer.
Potten til særavtaler har ledelsen i Lærerforbundet teoretisk delt ut til alle(!) lærerne - og dermed er regnestykket som viser 20.000 kroner, laget.

"Trynetillegget".
En del av potten til særavtaler skal brukes til virkelige lokale forhandlinger. Helt ned til individnivå skal det lages forskjeller: F.eks sier avtalens 2.3.8 punkt 3 at arbeidsgiver ved prøvetidas utløp, eventuelt 6 måneder etter tilsetting, kan vurdere arbeidstakerens lønnsplassering på nytt!. Dette innfører individuell lønn og legger til rette for trynetillegg. Utdanning og ansiennitet vil ikke lenger være lærernes felles kriterier for plassering på lønnstrinn, men om arbeidsgiveren synes du er flink eller ikke - etter det første halve året!
Erfaringer fra andre arbeidsplasser viser at slikt skaper misstemning og motsetninger. Arbeidsgiver kan selvsagt benytte seg av slike forhold.

"Kosmopakken"
"Kosmopakken" er alene grunn nok til å stemme NEI. "Pakken" består av et brev fra Kosmo, der han sier at lokalt arbeid og mer lokal "frihet" når det gjelder arbeidstid kan gi høyere lønn. Det er i tråd med trusselen fra Giske om at lærerne må øke arbeidstida/arbeidsbyrden for å få høyere lønn.

Nei til lengre arbeidstid!
Vi har i alle år ment at undervisningstida er for lang. Kravet har derfor vært: Redusert leseplikt!
Ledelsen i Lærerforbundet har ingen fullmakt fra medlemmene til å forhandle om økt leseplikt/arbeidsbyrde!
Over 20.000 lærere, 31%, har redusert arbeidstid (og lønn) i dag. Mange for å klare jobben.
Et ubetydelig antall klarer å stå i jobben til pensjonsalder er nådd.
Hvor mange flere tusen skal presses ut på grunn av for stort arbeidspress?
Vi vil ikke selge helsa for høyere lønn!

Ferie/fritid på linje med andre arbeidstakere!
Tilbudet innebærer at lærere fortsatt står med 4 uker ferie.
Alle (!) andre grupper får 5 uker ferie.
Vårt behov for arbeidstidsreduksjon er minst like stort som andres.
Om redusert arbeidstid skal tas ut som ferieuke eller som redusert ukentlig arbeidstid kan selvsagt diskuteres.
Staten og vår organisasjon har likevel den frekkhet å påstå at vi har fått ekstra ferieuke: sitat pkt 6.14A
"De avtalefestede feriedagene tas ut uten at behovet for stillinger i sko0leverket øker, og anses avviklet i de deler av året der det ikke foregår undervisning."
Det må vel innebære at vi innafor arbeidsåret ikke utfører noe i 4 dager - ettersom vi kan ta ferie da?

Vi har et fullt arbeidsår.
Hvis ledelsen i Lærerforbundet i det hele tatt går inn i diskusjoner om å bytte lønn med økt arbeidstid, går de med på premissene om at lærerne ikke jobber et fullt arbeidsår nå! Det oppfatter vi som en hån mot oss alle!
Det hadde vi såvisst ikke ventet fra vår egen organisasjon!

Skaffe nok lærere.
Regjeringa forsøker nå å lure oss til å stemme ja ved å komme med en foreløpig tom lønnspakke hvor det snakkes om en plan og en opptrapping over tre år. Det eneste konkrete som er kommet på bordet, er Giskes antydning om 3 timer økt arbeidsbyrde for lærerne. Det er et viktig poeng. Økt arbeidstid skal altså bøte på lærermangelen.
Når ledelsen i Lærerforbundet skal forhandle med staten om innholdet i "pakken" vil vi ikke ha kampmidler til rådighet: I denne sammenhengen vil vi f.eks. ikke ha streikerett.
Sier vi ja til pakken nå, gir vi fra oss retten til å føre reelle forhandlinger om arbeidstida.

Vi har all grunn til å være skuffet, og ikke glade.

Vi vil ikke la oss lokke med på dette dårlige tilbudet og oppfordrer alle kolleger til å stemme

NEI til ei pakke ingen vet hva inneholder!!
NEI til truslene om å øke lærernes leseplikt!
NEI til et dårlig lønnstilbud!
NEI til lokale forhandlinger og trynetillegg!
JA til nye forhandlinger med krav om 5ukers ferie /tilsvarende arbeidstidsreduksjon som andre arbeidstakere.

Vedlegg Kosmo-brevet.
Medlemmer av Lærerforbundet ved Verdal videregående skole:
 Avskrift av brevet fra AAD (26. mai)
Brevet fra Kosmo
Til hovedsammenslutningene/Norsk Lærerlag

26.05.00

Vi viser til møtet i dag 25. mai 2000, der arbeidet med oppfølging av rekrutteringsmeldingen ble drøftet.

Stortinget behandlet i vår St.melding nr 12 (1999-2000) "... Og yrket skal båten bera!"

Regjeringen vil følge opp Stortingets behandling av rekrutteringsmeldingen. Videre vil Regjeringen legge til rette for at den enkelte skole får større frihet til å organisere arbeidet og arbeidstiden for blant annet å gi rom for mer lokalt utviklingsarbeid og mer plass for den enkelte lærers kreativitet.

Vi er derfor innstilt på i samarbeid med organisasjonene å utarbeide en 3-årig handlingsplan tilpasset behovene i dagens og morgendagens skole. Handlingsplanene skal konkretisere tiltak for å nå målene i
rekrutteringsmeldingen. Erfaringer gjennom forsøks- og utviklingsarbeid er viktige forutsetninger for bl.a. å gi større muligheter for den enkelte skole til selv å organisere virksomheten.

Regjeringen er innstilt på at de gevinster som oppnås kan tas ut i form av lønnskompensasjon. Lønnskompensasjon som følge av endringer pr 1. august 2000 gis med virkning fra samme dato.

Det er viktig for regjeringen at skolen får god tilgang på kvalifiserte lærere og skoleledere. I den sammenheng er lønn et sentralt virkemiddel.

 

Med vennlig hilsen

Jørgen Kosmo



This archive was generated by hypermail 2b29 : Thu Aug 03 2000 - 10:25:49 MET DST