Sponsing redder skolebudsjetter

From: Magne Haagen Flatval (magne@flatval.net)
Date: Fri May 19 2000 - 02:29:25 MET DST


I usa ble en elev utvist for flere dager etter å ha gått med en
pepsi-skjorte på skolens offisielle Coca-cola dag. Vil snik-
kommersialiseringen av det norske skolevesenet føre til lignende
tilfeller, eller er dette en grei ordning for fattige skoler?

>> sakset fra http://www.dagbladet.no/nyheter/2000/05/18/204654.html

Coca-Cola, Tine og Telenor sponser norske skoler. I USA bytter selskaper
utstyr mot reklame i skolene.

Av JORUNN GRAN
Torsdag 18. mai 2000 6:49

Sju av ti norske skoler har fått tilbud om sponsing, viser en undersøkelse
gjort av Forbrukerrådet på vegne av Nordisk Ministerråd, ifølge Vårt Land.

26 av 36 spurte skoler har fått tilbud om en eller annen form for
sponsing, og bare én skole sa nei takk. Motytelsen skolene gir er å nevne
sponsorens navn i timene.

Coca-Cola er «ekte»

Samfunnsfag, natur- og miljøfag og heimkunnskap er mest sponset, og ifølge
Aftenposten har Coca-Cola et skreddersydd opplegg for skoleelever.
Brusgiganten tilbyr skoleelever å komme til en såkalt «merkevarelab». Hos
Coca-Cola får elevene høre om hvor viktig det er å skille mellom god og
dårlig reklame, og de får høre at Coca-Cola står for verdiene «ekte»,
«spennende» og «unik». Hele besøket skal oppsummeres i en oppgave der
elevene lager forslag til en sommerkampanje for brusen, og når det hele er
over, er cola-kranene åpne for gjestene.

Vil ha lærernes tillit

Coca-Colas informasjonssjef Øystein Bonvik sier likevel at bedriften er
forsiktige med reklame rettet mot skolen.

- Vi er avhengige av lærernes tillit, sier Bonvik til Aftenposten.

Tine Norske Meieriers bidrag til skolene er gratis skoledagbøker, gratis
matboks og utlån av kjøleskap. Internett-oppkopling i skolene er ordnet
via en avtale med Telenor, og Nasjonalt læremiddelsenter får sponset
programvare og resirkulering av datamaskiner.

Obligatorisk reklame

Hvis vi får amerikanske tilstander i norske skoler, kan vi vente oss
gratis tv-apparater mot obligatoriske reklamesendinger i
undervisningstiden.

Canadieren Naomi Klein beskriver i boka «No Logo» hvordan behovet for
kostbart utstyr gir sponsorer adgang til klasserommene. Etterhvert som
skoleelever skal bruke pc, Internett og videokameraer i undervisningen,
øker behovet for sponsing i skolen, siden mange skoler ikke har høye nok
budsjetter.

Amanuensis Trond Blindheim ved Norges Markedshøyskole mener lærerne blir
nyttige idioter når de lar Coca-Cola servere skolebarn reklame gratis.

-------------------------------------------------------
Magne Haagen Flatval http://www.flatval.net/
Postboks 457 sentrum magne@flatval.net
7404 TRONDHEIM Mob: +47 93 02 49 73
-------------------------------------------------------



This archive was generated by hypermail 2b29 : Thu Aug 03 2000 - 10:25:42 MET DST