Nå har en variant av "forbrukerportalen" kommet. Sjekk denne websida
som åpna i går, 1. mai: forbruker.net
Jeg skrev, mot slutten av forrige innlegg under samme tema:
>>>>>
Se dette høringsnotatet fra Barne- og familiedepartementet:
http://odin.dep.no/bfd/publ/1999/eudir.html
Forslagene ser lovende ut, bl.a foreslås det å forby spamming pr. fax og e-post:
-----
3.3 Forslag til regulering
Departementet foreslår at følgende bestemmelse tas inn som ny § 2b
i lov 16. juni 1972 nr. 47 om kontroll med markedsføring og
avtalevilkår (markedsføringsloven):
§2b Begrensninger i adgangen til bruk av visse kommunikasjons-
metoder
Det er forbudt i næringsvirksomhet å benytte telefaks, e-post
(elektronisk post) og automatiserte oppringningsmaskiner eller
andre lignende systemer for automatiske meddelelser, til
markedsføring overfor forbrukere uten mottakerens forutgående
samtykke.
Videre:
Det gjelder ingen formkrav til forbrukerens forhåndssamtykke.
Forespørsel fra en næringsdrivende om samtykke må regnes som en
henvendelse i markedsføringsøyemed, og en næringsdrivende kan
derfor ikke benytte noen av kommunikasjonsmetodene som er nevnt i
bestemmelsen til å innhente slikt samtykke. En motsatt regel ville
svekke bestemmelsens effektivitet vesentlig.
-----
Dessverre kjenner jeg ikke her og nå den videre gangen i disse sakene.
Noen andre som gjør det?
Til slutt tilbake til spørsmålet over: Hvordan kan sånne regler håndheves?
Merk svaret Staurset fikk:
>> Forbrukerombudet har imidlertid ikke kapasitet til
>> å følge opp saker av denne type hvor innklaget firma befinner seg i
>> utlandet.
En løsning kan selvfølgelig være at forbrukerne tar skjeen i egen hånd,
og svarer med sanksjoner mot aktører som ikke følger reglene. Heldigvis
kan de nye elektroniske mediene også gi forbrukerne sjøl MER MAKT.
La oss si at det var bygd opp en omfattende "web-portal" for venstresida,
f.eks. rundt KKs websider. En "tjeneste" her kunne fange opp ethvert brudd
på nevnte regler og oppfordre ALLE til boikott av forbryterne og/eller til visse
former for "digital ulydighet" tilbake mot disse. Portalen kunne forøvrig
være et "ressurssenter for digital ulydighet", med mangfoldig bistand i de
gode sakers tjeneste...
>>>>>
Jeg tror ikke akkurat at 'forbruker.net' vil bli noe "ressurssenter for digital
ulydighet", men her finnes i hvertfall en oversikt over lover og regler, diverse
forbrukertips osv. Jeg ser ikke bort i fra at det her også med tida kan bli satt opp
en "oppslagstavle" og gjerne et nyhetsbrev, der alle interesserte kan få rask
informasjon om produkter som er produsert eller markedsført ulovlig og som
bør boikottes osv.
Mvh. Bjarne Nærum
This archive was generated by hypermail 2b29 : Thu Aug 03 2000 - 10:25:36 MET DST