At 14:20 23.01.01 +0100, Oddmund Garvik wrote:
>Litt kort i historikken, men greitt nok:
>
>MORGENBLADET 19.01.01 Av Stig Nøra
>http://www.morgenbladet.no/01/0119/24650.htm
><<<<<<<
>Filosof, aktivist og sauebonde
>...
>POLITIKK. Han har blitt et ikon for kampen mot globalisering
>......
..(klipp)...
>Men selv om det er
>jordbruket som er utgangspunktet for Bovés aktivisme, når hans budskap
>langt utover beitet til sauene som produserer melken til den vidgjetne
>franske osten, Roquefort. Der franske landsbyfolk og småbrukere verden
>over støtter Bové, er ikke urbane parisere - uten annen tilknytning til
>jordbruket enn maten de kjøper i butikken - mer edruelige i sitt forhold
>til sauebonden fra Montredon. Motebladet Elle utropte likegodt José Bové
>til sexsymbol!
>
>- Bové kjemper for Frankrikes kulturelle identitet. Han er ikke bare en
>bondeleder, han er en intellektuell som kjemper på enhver front - uansett
>om den er kulturell, økonomisk eller gastronomisk, uttalte Le Mondes
>London-korrespondent, Patrice Claude, til The Independent 20. februar i
>fjor.
>
>Bovés kunststykke er nettopp det. Han forener ulike interesser, .....
>....., i en felles kamp for å bevare det «franske» mot det han
>kaller en fullstendig «McDominasjon».
>
>Selv om Bové insisterer på at kampen er ikke et korstog mot USA, vet han å
>benytte seg av Frankrikes nedarvede ambivalens til The American
>Way.
Høres ut som en flott fyr. Men:
Hvis man agiterer for å ivareta eget lands kultur, tradisjon, matproduksjon,
levevis - og man er norsk - så er man snever nasjonalist.
Hvis landet derimot er FRANKRIKE, så er lignende type motstand mot
globalisering moderne, kuul, og urbant akseptabel.
Bønder i Norge er uvitende fremmedfiendtlige halvrasister. Bønder i
Frankrike derimot, leverer råstoff til den franske cuisine, som er like trendy i
Oslogryta som sushi. Franske bønder er - i motsetning til norske - derfor
OK i Morgenbladet.
Trond Andresen
This archive was generated by hypermail 2b29 : Tue Jan 23 2001 - 15:16:00 MET