Togdauen blues

From: Bjarne Naerum (bjarne@bo.online.no)
Date: Thu Nov 09 2000 - 13:46:31 MET


Denne artikkelen, av Varden-journalist Tore Svarverud, skildrer godt
hvordan mange her i Telemark, meg selv inkludert, nå ser på NSB
generelt og jernbaneutviklinga her i fylket mer spesielt.

(Jf. også annet innlegg om denne saken i dag, "Re: Bygg landet! ...").

Artikkelen sto på trykk i Varden sist lørdag, og gjengis her
med Svarveruds tillatelse. Se under.

Hva som ellers burde nevnes om bakgrunn mm. for den nå nedlagte
Bratsbergbanen, det har Dag Solstad gjort på aller beste måte i sin
roman om T. Singer. Finn den fram igjen...

Bjarne Nærum

--------------------------------
Det går aldri et tog

Når dette leses skulle Timetoget vært i full drift. Forbindelsen som skulle ha skapt en ny tid for forbindelsen mellom Øst-Telemark og Grenland, og samtidig skulle ha blitt et pionerprosjekt for en ny måte å drive jernbane på i Norge, er satt på stallen, og det sannsynligvis for godt. Samtidig har NSB rotet det så godt til for seg selv at de nå ikke makter å kjøre tog på denne strekningen selv heller. Eller kanskje ikke ønsker det.

Men det er bare ett punkt på en lang liste over skuffelser og problemer statsbanene, i sin ny-oppdelte og ansvarsfraskrivende form, har påført telemarkingene i det siste. Nedleggelsen av skoletoget Neslandsvatn-Bø, som samtidig i praksis betyr en så godt som fullstendig nedleggelse av Drangedal stasjon, er en annen. Planene om å legge ned billettsalget på stasjonene i Skien og Porsgrunn er en tredje.

Så kan vi ta med at omtrent annenhver avgang på Vestfoldbanen nå går med buss til og fra Sandefjord.
Utsiktene til å få Eidangertunnelen og med den en moderne jernbane som går fram til Grenland har nå et perspektiv på mer enn 10 år. I mellomtida kommer veteran-linja som snor seg langs Farris til å bli mer og mer av en samferdselsmessig anakronisme, trafikken mindre og mindre, og argumentene for likevel ikke å bruke milliardbeløp på strekningen bedre og bedre.

OK, det med bussen til Sandefjord kunne jo i det minste ha en fordel: Jernbanestasjonen i Skien ligger jo som kjent ganske kjelkete til nord for sentrum, mens bussen som kjører i stedet for toget kjører rett forbi rutebilstasjonen. Men stopper den? Ikke snakk om! Jeg har forsøkt å vinke den inn, men ingen sjanse, den kjørte rett forbi, ikke snakk om fleksibilitet der.

De nyutdannede vognførerne som skulle kjøre Timetoget på Bratsbergbanen er plutselig en sikkerhetsrisiko, trass i at de har vært ute på sporet i årevis som førere av arbeidsvogner. Forstå det den som vil.

Lista over nærmest surrealistiske jernbane-historier er i ferd med å bli lang. Telemarkingene har god grunn til å være irritert på NSB. Det er så man synes synd på lokale NSB-ansatte, som vi kjenner som serviceinnstilte folk som gjør en helhjertet innsats. De blir skyteskive når det NSB som møter telemarkingene er preget av en arrogant toppledelse og angstbiterske, innflytelsesrike krefter nedover i systemet. Samferdselsdepartementet toer sine hender med bibelsk energi, hva NSB gjør er ikke deres sak.

Det hele etterlater bare ett inntrykk: Toget blir stadig mindre til nytte for Telemark. Bare ulempene gjenstår: Støy, skogbranner, påkjørt vilt og barrieren som sporet utgjør gjennom by, bygd og utmark.

Det er unektelig fristende å spå hele jernbanen nord og ned. Be dem legge ned hele trafikken til Telemark. Det er ikke sikkert så mange vil savne dem. La Telemark Sommarland overta Bratsbergbanen og den naturskjønne linja langs Farris, og drive dressinturisme der. Der er det dyktige folk som sikkert vil få sving på det. Be NSB gjøre som de helst vil, la signaturtogene på Sørlandsbanen gå mer eller mindre nonstop gjennom Telemark.

Problemet er at jernbanen, også i det 21. århundre, er den sikreste, mest miljøvennlige og mest energiøkonomiske formen for motorisert landtransport. Telemark har samtidig de befolkningsmengdene, de avstandene, det terrenget som gjør toget til et velegnet transportmiddel. Engasjementet blant folk, ikke minst vist av drangedølene, viser at de er glad i toget og ønsker å beholde det.

Derfor er det fristende å bruke adskillig sterkere vendinger enn det som egner seg på trykk om det som nå skjer med jernbanen i Telemark. Dette er det jo egentlig ingen grunn til at vi skal finne oss i.
Det er stortingsvalg kommende høst. Det er en utmerket anledning til å si ifra.
------------



This archive was generated by hypermail 2b29 : Thu Jan 18 2001 - 10:59:20 MET