Målet med denne aktiviteten er å la elevene studere rust gjennom eksperimenter og teoretiske studier.
Omfanget av undersøkelsene og forventningsnivået kan justeres for å passe med elevenes aldersgruppe og evner.
Studentene skal utforme og gjennomføre eksperimenter for å undersøke fenomenet rust. Ulike deler av undersøkelsen:
- Observere fenomener
- Klassifisere hvilke objekter som blir rustne og hvilke som ikke blir det
- Gjøre antagelser om hvorfor objektene ruster eller ikke
- Tenke ut videre utforskning for å finne frem til noen viktige faktorer som gjør at et objekt ruster
- Finne relevant teoretisk informasjon som kan forklare rust som kjemisk reaksjon
- Bruke den teoretiske informasjonen til å tolke resultatene av eksperimenter. Gruppediskusjon
- Kommunisere resultatene i plakatform. Elevene kan velge sin egen metode for undersøkelse.
Det er laget to eksempler som kan være til støtte for lærerne ved veiledning av elevene i deres utforskning.
Disiplin: Naturfag (kjemi)
Varighet: Mer enn to leksjoner
Målgruppe: Ungdomsskole og videregående skole
Aldersgruppe: 11 - 18 år
Denne aktiviteten omfatter alle trinnene i utforskningsprosessen. Elevene forventes å lære de viktigste begrepene samtidig som de bedriver utforskningen.
Problemet med korrosjon forekommer på mange områder innenfor arbeidslivet. En forståelse av fenomenet rust legger grunnlaget for videre studier av korrosjon.