Rapport fra Canada april 2004

From: Sigurd Skogestad <skoge@chemeng.ntnu.no>
Date: Sat May 22 2004 - 16:35:27 CEST

Hei,

Jeg var en kort tur i Canada i begynnelsen og her kommer et kort referat.

Hovedgrunnen til reisen var at jeg var invitert til å bidra med en "tutorial" om plantwide control på
IEEE Advanced Process Control Workshop i Vancouver, 26-28 April, se her: http://www.ieee-ias.org/apc2004/.

Det var tre "tutorials" de to første dagene samt en del kortere innlegg siste dagen.
Det er utgitt en CD med alle foredragene som du finner her: users/skoge/prost/proceedings/apc2004_vancouver/

Fra Bob Bitmeads foredrag merket jeg blant annet en interssant anvedelse med "combustion instability" i gassturbiner.
Han reklamerte forøvrig voldsomt for å bruke enklest mulig modeller.

Tore Hagglund snakket mest om "oscillating loops", men også en god del om PID-regulering.
Jeg merket meg i den forbindelse følgende uttalelse: "Sigurds rules are probably the simplest possible"

Møtet var en slags "Canadian Process Control Workshop" med bra deltagelse fra industrien.
Mange var fra Vancouver-området, og forøvrig vard et mange ex-studenter av Guy Dumont.
Møtet ble organisert av Prof. Guy Dumont (Univ. of British Columbia), Bill Gough ("Brainwave", Universal Dynamics) of Greg Stewart (Honeywell).
Sistenevnte er en meget oppegående kar som er ansvarlig for CD(cross-directional) av papairmaskiner hos Honeywell. De har over 50% av
verdensmarkedet. Han fortalte at de har brukt en del fra "symmetric interconnected plants"-paperet som Morten og jeg skrev i Automatica i 1994
(det var jo hyggelig høre at det er nyttig i praksis).

I etterkant av møtet besøkte jeg prosessreguleringsgruppa ved University of Alberta i Edmonton.
Dette er en av de største prsessregulerings-gruppene i verden med blant annet (se http://www.engineering.ualberta.ca/cme/) :

        Professor Fraser Forbes  - real-time optimization RTO (instituttleder) (tok doktorgrad hos Marlin - etter å ha jobbet mye i industrien)
        Sirish Shah - performance monitoring
        Scott Meadows - predictive control
        Biao Hang (var ikke tilstede) - control/statistics

Jeg snakket også en del med Vinay Kariwala som er Ph.D.-student hos Forbes og regner med å være ferdig i juli 2004.
Han oppholdt seg 3 måneder hos oss våren 2003, og jeg håper kan kommer til oss til høsten som post-doc

La meg til slutt nevne at Vancouver var en flott by med en fantastisk beliggenhet ved fjord og fjell.
Edmonton ligger inne på et flatt prærielandskap, så det var ikke fullt så spennende, men jeg fikk se noen fine bøfler - se vedlagte bilder!

-Hilsen Sigurd

DSC01011_dumont_stewart_gough_hagglund_skogestad.JPG DSC01012_scott_meadows_students_edmonton.JPG DSC01023_vinay_scott.JPG DSC01026_buffalo_siggurd.JPG DSC01010_vancouver.JPG