Rapport fra IFAC World Congress, Barcelona, 21-26 juli 2002

From: Sigurd Skogestad (skoge@chemeng.ntnu.no)
Date: Fri Aug 16 2002 - 18:55:23 MET DST

Rapport fra IFAC World Congress
Barcelona 21-26 juli 2002

Hallo PROST'ere.

Noen av oss har vært ute og reist igjen - denne gang til Barcelona!

Mer informasjon finnes på konferansens hjemmeside:
http://www.ifac2002.org/

Alle papers er tilgjengelig på CD som inntil videre ligger på:
www.chembio.ntnu.no/users/skoge/prost/proceedings/ifac2002/home.htm
(men det vil bli slettet herfra om en tid).
(Det ser ikke ut som om opsjonen for keyword-search virker helt over nettet, dvs. dokumentet kommer ikke opp, men man får det ved å gå via forfatter eller sesjon)

International Federation of Automatic Control (IFAC) holder sin verdenskongress hvert 3. år. Det begynte i Moskva i 1960 og i år var turen kommet til Barcelona  for tiden et av de ”hippeste” steder som finnes. (Neste møte blir i Praha i 2005).

Det er litt dumt å legge en konferanse midt i ferien, så det var mange som hadde kombinert oppholdet med litt ferie. Uansett er det med ca. 20 parallelle sesjoner kun mulig å få med seg en liten del av det som skjer.

Møtet varte i 5 dager pluss ”opening reception” i operaen på søndag, der bl.a. Tor Inge Fossen fikk tildelt pris for sitt paper i Automatica om posisjonering av skip (Gratulerer!) På torsdag var det stor middag som ble holdt på en togstasjon som fremdeles var i bruk (!) (De hadde lagt ut treplater over enkelte av sporene for å få få et stort gulv, men det var en del spor i bruk, slik at tog kom og gikk under middagen!).

Totalt var det ca. 2000 deltagere og omtrent like mange papers. ”Alle” var der, men det viste seg å være noe vanskelig å finne/se dem, og selv på middagen nest-siste dagen dumpet jeg inn i mange som jeg enda ikke hadde sett tidligere. Det ble ikke delt ut noen deltagerliste, så jeg vet ikke hvor mange deltagere det var fra Norge, med ved å søke på ”Norway” på CD’en med papers fant jeg 11 bidrag fra Norge (se liste til slutt) (til sammenligning var det 39 fra Sverige, 12 fra Danmark og 20 fra Finland). (En søk ga forresten også at det var ca. 100 papers som var relatert til PI/PID-regulering så det er fremdeles et aktivt fagområde).

Det syntes ikke å være noen store nyheter eller nye ”hot”e områder på årets møte. De fleste synes å være enige om at plenarforedragene var de beste, og spesielt likte mange foredraget til Graham Goodwin om ”Inverse problems with constraints ” (selve foredraget var annerledes bedre enn det som står i proceedings”). Det var interessant å merke seg at han kjørte fram MPC sterkt, og bl.a. refererte til arbeidene til Morari og Tor Arne Johansen når det gjelder realisering av MPC med et endelig antall lineære regulatorer (hvilken avhenger av tilstanden; derved unngås on-line løsning).

En del andre kommentarer (delvis fra Marius Govatsmark).

1. Det første plenarforedraget mandag var med David Luenberger som er meget kjent for sine meget gode optimaliseringsbøker. Foredraget hans om økonomisk prissetting var interessant (hovedpoeng: ”projection”), men det inneholdt lite regulering og ga meg ikke umiddelbart noe i form av ideer til mitt eget arbeid

2. I en ellers ganske svak sesjon på tirsdag om ”process modeling and analysis tools” (der jeg var Chairman) presenterte Yang (postdoc hos Marquardt) et paper om dynamisk simulering (CHEOPS) der han bl.a. hadde basert seg på arbeidet til Hillestad og Hertzberg (1986) om dynamisk modulær simulering.

3. Marius holdt et utmerket foredrag mandag morgen om ”selv-optimaliserende” regulering i en sesjon om ”Measurement-based Optimization” organisert av Dominique Bonvin hvor det var en god del brukbare bidrag. Det var litt vanskelig å høre foredragsholderne pga. bråkende AC-anlegg (som de senere i uka skrudde av under sesjonene). Marius fikk et spørsmål fra Tatjewski fra Polen.

4. Mitt eget foredrag om ”begrensninger med ustabile systemer” (med Havre og Larsson)  var fredag morgen i en ganske bra sesjon om ”Performance limitations”. Man skulle tro at de fleste da hadde reist hjem eller til stranden, men det var faktisk ca. 50 tilstede. Hovedpoenget mitt var at KS (transferfunksjonen fra prosessutgang y til ingang u) må inneholde et et ustabilt nullpunkt (RHP-zero) hvis prosessen er ustabil (RHP-pole), og implikasjoner av dette.  Dette gir opphav til bl.a. minimum pådragsbruk (Havre) og problemer med å få rask regulering av u selv (Larsson). Jie Chen organiserte sesjonen og presenterte lignende resultater for 2-normen for KSG = T_I (som er pådragsbruk i respons til forstyrrelse på inngang). Han stilte meg spørsmål om ikke pådragsbegrensningen kan unngås ved å ha ustabil K (som kansellerer RHP-zero i S), men det går naturligvis ikke, for da får S enda en RHP-zero. Presentasjonen min er tilgjengelig:
http://www.chembio.ntnu.no/users/skoge/publications/2002/ifac02_unstable/

5. På mandag var det en paneldiskusjon om “Future Directions of Automatic Control”. Rommet var stappfullt så jeg kom meg ikke inn, men Marius kan rapportere at en del rart ble fremført. Den respekterte chairman (Izerman) uttalte at han ikke kunne forstå hvorfor så mange drev med tilbakekobling når foreoverkobling er fremtidens løsning (”:Feedback is always coming too late and we get improved models”). Dette gjentok han en del ganger uten at noen visstnok tok alvorlig til motmæle (for ordens skyld: hva med usikkerhet, prosessvariasjoner, umålte forstyrrelser og ustabile systemer??)
Ellers ble det sagt at IFAC i fremtiden må rettes seg mer inn mot applikasjoner, og mindre mot teori (og det høres rimelig ut). En oppsummering av diskusjonen skal visstnok komme på hjemmesiden til konferansen (se link over), men intet har kommet foreløpig.

6. Marius lyttet til en del papers innen ”Power Plant Modelling And Simulation”, men det var lite på “plantwide control”-nivået som vi er mest interessert i (dvs. en overordnet definisjon av formålet med reguleringen manglet).

7. M. Guay og T. Zhang har sett på den gamle ideen med ”Adaptive Extremum Seeking Control”, som er on-line justering/optimalisering av setpunkt. De sier at det ligner på self-optimizing control, og gjør det vel, men det er en forskjell i at i self-optimizing control er hovedpoenget å finne den rette variable å regulere (strukturelt) og først etterpå kommer valget setpunkt..

8. En annen populær sesjon som var plassert i et mikroskopisk rom var ”History of control 1955-1975” (men Marius greide å få plass!). Motivasjonen var at det er bra å kjenne sin egen historie. David Owens ga en oversikt over utviklingen av ”Multivariable Frequency Domain Control”. Peter Dorato snakket om ”Analytic Feedback Systems” (inkl. polplassering og LQG).

9. Det var denne gangen mange sesjoner om MPC. Jeg fant 58 bidrag da jeg brukte MPC som stikkord (som derved nærmer seg PID...) Blamt annet hadde Frode Matrinsen, Larry Biegler og Bjarne Foss et bidrag om ”Application Of Optimization Algorithms To Nonlinear Mpc”. Her har de sett på alternative metoder for diskretisering og alternative SQP-algortmer. Dette er anvendt på en CSTR case study.

10. Det er nok en god del varierende kvalitet på bidragene. På torsdag gikk Marius på en sesjon om ”Control Applications of Optimization” som han syntes hørtes interessant ut. Det viste seg kun å være 7 personer tilstede, inkludert chairman og foredragsholdere. ”Heldigvis” hadde ikke alle brukt så mye tid til å forberede seg: den ene foredragsholderen hadde bare kopiert artikkelen over på overhead.

11. Marius har utfyllende notater fra foredragene han lyttet til. se:
http://www.chembio.ntnu.no/users/skoge/prost/proceedings/ifac2002/marius.txt

-Hilsen Sigurd Skogestad

Her kommer til slutt listen over papers fra Norge:

INERTIA SHAPING TECHNIQUES FOR MARINE VESSELS USING ACCELERATION FEEDBACK
Thor I. Fossen, Karl-Petter Lindegaard, Roger Skjetne

ON MULTI-OBJECTIVE IDENTIFICATION OF TAKAGI-SUGENO FUZZY MODEL PARAMETERS
Tor A. Johansen* and Robert Babuška**

APPLICATION OF OPTIMIZATION ALGORITHMS TO NONLINEAR MPC
Frode Martinsen* Lorenz T. Biegler** Bjarne A. Foss*

COMPLEXITY REDUCTION IN EXPLICIT LINEAR MODEL PREDICTIVE CONTROL
Petter Tøndel* and Tor A. Johansen*

APPROXIMATE EXPLICIT MODEL PREDICTIVE CONTROL IMPLEMENTED VIA ORTHOGONAL SEARCH TREE PARTITIONING
Tor A. Johansen* and Alexandra Grancharova1,*

MODELING AND CONTROL OF A TOWED SEISMIC STREAMER
Yilmaz Türkyilmaz* and Olav Egeland*

OUTPUT FEEDBACK NONLINEAR PREDICTIVE CONTROL -A SEPARATION PRINCIPLE APPROACH
Rolf Findeisen* Lars Imsland** Frank Allgöwer* Bjarne A. Foss**

CONTROL LIMITATIONS FOR UNSTABLE PLANTS
Sigurd Skogestad, Kjetil Havre, Truls Larsson

SELECTION OF CONTROLLED VARIABLES AND ROBUST SETPOINTS
Marius S. Govatsmark, Sigurd Skogestad1

OPTIMAL MIXING BY FEEDBACK IN PIPE FLOW
Ole Morten Aamo* Andras Balogh** Miroslav Krstic**

OUTPUT MANEUVERING FOR A CLASS OF NONLINEAR SYSTEMS
Roger Skjetne* Thor I. Fossen* Petar Kokotovic**