Rapport fra CAPE Forum 2001

skoge@chembio.ntnu.no
28 Apr 2001 09:18:50 +0200

Hei PROST'ere!

I februar var Professor Morten Hovd ute og reiste og her kommer
hans rapport:

---

Fredag 16. og løedag 17. februar deltok jeg på CAPE Forum 2001 (CAPE: Computer Aided Process Engineering) i Delft i Nederland. Dette er et ganske uformelt årlig møte. Denne gang var det ca 30 deltagere fra BeNeLux, Frankrike, Tyskland, UK, Danmark, Finland og Norge. I tillegg til meg selv, deltok også David Cameron fra Fantoft Prosess fra Norge.

Møtet startet etter lunsj fredag. Temaet for fredag ettermiddag var "Controllability":

-Michiel Meuse (TU Delft) holdt en presentasjon om regulerbarhet og irreversibel termodynamikk, à la Erik Ydstie/Duncan Coffey. Lite nytt her.

-Sabine Pegel (hos Engell i Dortmund) holdt en presentasjon om valg av reguleringsstruktur og regulator design ved bruk av konveks optimalisering. Denne presentasjonen var litt interessant for meg, selv om hun kanskje kan kritiseres for å prøve å løse et for stort problem med litt begrenset oversikt.

-Senere holdt Sten Bay Jørgensen en presentasjon om "Integration of Design and Control through Analysis". Dette vakte en viss interesse, selv om poenget sant og si ikke står klart for meg.

På lørdag var hovedtemaet "Process intensification". Det som for meg virket mest interessant var etter lunsj:

- To av Marquardts studenter (Aachen) holdt en presentasjon om "Real-time dynamic optimization based control of industrial processes". Dessverre lite nytt her.

- Eric Fraga (UC London) holdt en glimrende presentasjon av et egenutviklet grafisk verktøy for varmeintegrasjon.

- Til slutt holdt Johan Grievink en presentasjon med tittelen "Conceptual Design: CAPE tools and heuristics in one matrix". Fokus var her mer på undervisning enn forskning, men presentasjonen var grei.

Fullstendig program - og pdf-filer med noen av presentasjonene kan finnes på

http://www.dct.tudelft.nl/pse/capeforum/program2001.html

Her finnes også en link til "CAPE 21". Dette er et initiativ for å fortsette det EU-finansierte Cape.net i en eller annen form, og blir drevet fram av Tony Perris. Det ble holdt et møte i CAPE 21 forut for CAPE Forum, dvs. på torsdag 15. og formidagen fredag 16. februar. Her deltok også Joachim Schmidt fra Nycomed - selv ankom jeg ca. midt i møtet på torsdag.

CAPE21 besto av oversiktspresentasjoner fra forskjellige industrier. Disse presentasjonene hadde til hensikt å beskrive status og behov for anvendelse av CAPE-verktøy i de forskjellige industriene. I tillegg var det laget postere for hele 16 forskjellige temaområder av generisk natur (dvs. ikke industri-spesifikke temaer). Meningen var at deltagerne skulle kommentere disse posterne, og indikere om man var interessert i å delta i prosjekter fokusert rundt de forskjellige temaene. For meg ble GPP-faktoren litt høy på noen av posterne. For eksempel så eksisterer det ifølge Tony Perris ikke måleproblemer lenger, man kan jo bare bruke "smarte sensorer" for å måle det man er interessert i! Industripresentasjonene var interessante, den påfølgende seansen mindre interessant.

Interesserte kan antagelig ennå finne de nevnte posterne ved å følge linken til CAPE21 fra CAPE Forum.

Ellers: Delft er en meget trivelig by, besøk anbefales. Neste år håper man at CAPE Forum blir lagt til Tarragona i Spania, det høres ikke så verst ut det heller.

Morten Hovd