TIDLIGERE EKSAMENSOPPGAVER I BI 1004 (FYSIOLOGI) - ZOOFYSIOLOGISK DEL:

VÅREN 2006

1. a) Hva er de tre viktigste nitrogenholdige ekskresjonsprodukter hos dyr?
    b) Beskriv sammenhengen mellom de ulike dyrs vanntilgang og type nitrogenholdig ekskresjonsprodukt og hvordan to av stoffene kan benyttes hos dyr med liten tilgang på vann.

2. a) Gjør rede for begrepene poikilothermi, homeothermi, ectothermi og endothermi.
    b) Gjør rede for, med eksempler, begrepet torpor.
    c) Noen fisk er i stand til å opprettholde en kroppstemperatur betydelig over omgivelsestemperaturen. Forklar bakgrunnen for dette. Hva er hensikten?

3. a) Gjør rede for teorien som forklarer virkemåten til tverrstripete muskelceller.
    b) Forklar bakgrunnen for inndeling i langsomme og hurtige muskelfibrer hos vertebrater.
 

HØSTEN 2005

1. a) Beskriv sammenhengen mellom omgivelsestemperatur (Ta) og metabolsk rate (MR) hos homeoterme og poikiloterme dyr. Tegn to grafer og forklar den fysiologiske bakgrunnen for kurvenes forløp.
    b) Hvilke mekanismer benytter homeoterme dyr til å opprettholde en konstant kroppstemperatur (Tb)?
    c) Gi ett eksempel på at enkelte poikiloterme dyr kan regulere kroppstemperaturen på et høyere nivå enn omgivelsestemperaturen og gi ett eksempel på at enkelte poikiloterme dyr kan regulere temperaturen i én kroppsdel på et annet nivå enn i resten av kroppen. Forklar bakgrunnen for dette. Hva er hensikten?

2. a) Beskriv hvordan hypofysen hos pattedyr er bygd opp (anatomisk) og hvordan hypothalamus kontrollerer frigjøringen av hormoner fra hypofysen. Forklar ved hjelp av en tegning/skisse.
    b) Hvilke hormoner utskilles i de ulike delene av hypofysen. Hva er de viktigste funksjonene til de hormonene du nevner?

3. a) Beskriv mekanismen for hvordan et aksjonspotensial beveger seg i et axon. Hvordan kan ledningshastigheten i et axon økes?
    b) Grei ut om signaloverføring i synapser. Vis virkemåten for acethylcholin i det neuromuskulære kontaktpunktet (neuromuscular junction).  Skisser effekten av pre- og postsynaptisk inhibisjon på det postsynaptiske potensialet.
    c) Forklar ulikhetene mellom insekter og vertebrater med hensyn på organisering av motoriske enheter i tverrstripet muskulatur. Forklar spesielt hva som menes med ”multiple innervation” av en muskel og hva dette betyr for hvordan muskelen styres. Kommenter noen kjennetegn på hurtige og langsomme muskelceller.
 

VÅREN 2005

1. a) Hvordan skjer gassutvekslingen hos insekter? Hos noen insekter er CO2-avgivelsen syklisk. Beskriv bakgrunnen for dette og hva er hensikten?
    b) Forklar begrepet Q10. Et insekt har ved en omgivelsestemperatur på 13°C et oksygenopptak på  10 ml g-1 min-1. Ved 18°C har oksygenopptaket steget til 15 ml g-1 min-1. Beregn Q10.

2. a) Tegn og forklar hemoglobinets O2-bindingskurve.
    b) Forklar hvordan kurvens forløp endres ved endringer av blodets i) temperatur, ii) CO2-konsentrasjon, og iii) pH. Hvilken fysiologisk betydning har disse endringene?
    c) Gjør kort rede for forskjellen mellom hemoglobinets O2-bindingskurver hos store og små pattedyr.

3. Forklar hvordan isnukleatorer og antifryseproteiner bidrar i insekters kuldeherdning

4. a) Gjør rede for hva som skjer ved impulsoverføring i synapser.
    b) Gjør kort rede for postsynaptiske potensialer og hvordan de integreres.
 

HØST 2004

1. a. Gjør rede for hvordan dyr sparer energi ved lagring av elastisk energi.
    b. Gjør rede for tilpasninger til oppdrift i vann. Gjør i et eksempel rede for bruk av gass for oppdrift i vann.

2. Gjør rede for hormoners kontroll av utvikling fra egg til voksent hemimetabolsk insekt.

3. Beskriv oppbyggingen av gassutvekslingsorganene, og hvordan gassutvekslingen foregår, hos beinfisk og fugl (bruk figurer).

4. Gjør rede for osmoregulatoriske problemstillinger hos benfisk og bruskfisk i saltvann, og forklar hvordan de løser disse problemene fysiologisk.
 

VÅREN 2004

1. a) Beskriv den ekstracellulære kroppsvæskens sammensetning og regulering hos bruskfisk.
    b)Hvordan avviker sammensetningen fra situasjonen hos benfisk, og hvilke fordeler og problemer byr den på for bruskfiskene ?

2. a) Gjør rede for teorien som forklarer virkemåten til tverrstripete muskelceller.
    b) Forklar bakgrunnen for inndeling i langsomme og hurtige muskelfibre hos vertebrater.

3. a) Gjør rede for relasjonen mellom kroppsstørrelse (vekt) og metabolisme hos homeotherme dyr.
    b) Hvilken rolle spiller forskjellen i oksygenbindingskurven for forskjellen i metabolismen mellom store og små dyr?
 

HØSTEN 2003

1. Hvorledes kontrollerer hypothalamus frigjøringen av hormoner fra hypofysen. Forklar ved hjelp av en tegning/skisse.

2. a) Beskriv hemoglobinets O2-bindingskurve.
    b) Gjør rede for den fysiologiske betydning av Bohr-effekten.
    c) Gjør rede for kurvens forløp hos dyr som lever i store høyder.

3. a) Gjør kort rede for postsynaptiske potensialer og hvordan de integreres.
    b) Syn hos invertebrater og vertebrater: Gjør kort rede for likheter og ulikheter.

4. Beskriv hvordan isnukleatorer, antifryseproteiner og polyoler medvirker i kuldeherdingen hos
    ektoterme dyr.

VÅREN 2003

1. a) Tegn, og forklar, hvordan luften beveger seg i fuglenes lunger under inspirasjon og ekspirasjon. Hvorfor er dette et mere effektivt gassutvekslingssystem enn f.eks. lungene til mennesket?
    b) Gjør rede for, ved bruk av eksempler, hvordan motstrømsprinsippet anvendes av dyr ved utvekslinmg av gasser og varme.

2. a) Lag en liste over eksterne stimuli som detekteres av sanseorganene. Foreslå en klassifisering og gi en begrunnelse
    b) Gi en generell beskrivelse av prosessen for persepsjon av sensoriske stimuli.
    c) Beskriv forløpet av et aksjonspotensial med utgangspunkt i membranpotensialet og membranens permeabilitet for Na+ og K+.
    d) Sammenlign kjemosensoriske organer hos en invertebrat og en vertebrat. Diskuter likheter og ulikheter i en økofysiologisk sammenheng.

3. a) I hvilke dyregrupper finner man henholdsvis ammonotele, ureotele og uricotele arter ?
    b) Beskriv fordeler og ulemper knyttet til bruken av disse forskjellige ekskresjonsproduktene.
 

HØSTEN 2002

1. a) Gjør (kortfattet) rede for hvordan varme kan avgis fra en organisme til omgivelsene.
    b) Beskriv sammenhengen mellom omgivelsestemperatur og metabolsk rate hos et homeotherm dyr. Forklar den fysiologiske bakgrunnen for kurvens forløp.
    c) Hva menes med begrepet Torpor?
    d) Gi eksempler på at poikilotherme dyr kan opprettholde en kroppstemperatur betydelig over omgivelsestemperaturen. Forklar bakgrunnen for dette. Hva er hensikten?

2. a) Lag en liste over eksterne stimuli som detekteres av sanseorganene. Foreslå en klassifisering og gi en  begrunnelse
    b) Gi en generell beskrivelse av prosessen for persepsjon av sensoriske stimuli.
    c) Beskriv forløpet av et aksjonspotensial med utgangspunkt i membranpotensialet og membranens permeabilitet for Na+ og K+.
    d) Sammenlign kjemosensoriske organer hos en invertebrat og en vertebrat. Diskuter likheter og ulikheter i en økofysiologisk sammenheng.

3. Gjør rede for tilpasningene som ligger til grunn for at ektoterme dyr overlever kuldeeksponering.
 

VÅREN 2002

1. a) Beskriv sammenhengen mellom omgivelsestemperatur og metabolsk rate hos homeotherme og poikilotherme dyr. Forklar den fysiologiske bakgrunnen for kurvenes forløp.
    b) Beskriv på hvilke måter varmeavgivelsen fra kroppen skjer hos et homeothermt dyr. Hvilke typer varmeavgivelse har størst betydning for varmebalansen under kulde- og varmeeksponering?
    c) Forklar hvordan man, rent praktisk, indirekte kan måle metabolismen til homeotherme og poikilotherme dyr.

2. Gjør greie for lukteorganets bygning og funksjon hos insekter og menneske

3. a) Gjør rede for reguleringen av vann og ioner hos benfisk i saltvann og ferskvann.
    b) Marine benfisk møter spesielle problemer når de oppholder seg i isfylte farvann. Gjør rede for disse problemene og hvordan polare marine benfisk takler dem.
 

HØSTEN 2001

1. Besvar ETT av følgende to spørsmål:
    a) Gjør greie for bygning og funksjon av kameraøyet hos mennesket og fasettøyet hos insekter. Bruk skisser
    Eller
    b) Gjør greie for lukteorganets anatomi og funksjon hos insekter og menneske. Bruk skisser.

2. Beskriv blodets oksygenbindingskurve. Gjør rede for effekten av temperatur, pH, pCO2 og DPG på oksygentransporten i blodet.

3. a) I hvilke dyregrupper finner man henholdsvis ammonotele, ureotele og uricotele arter?
    b) Beskriv fordeler og ulemper som knytter seg til bruken av disse forskjellige ekskresjonsproduktene.

4. Tegn relevante strukturer og forklar den hormonelle kontrollen fra egg til voksen hos et holometabolsk insekt.
 

FØR HØSTEN 2001 het emnet BI120 (tilsvarende nåværende BI 1004):

VÅREN 2001

1. a) Hva er de tre viktigste nitrogenholdige ekskresjonsprodukter hos dyr?
    b) Beskriv sammenhengen mellom de ulike dyrs vanntilgang og type nitrogenholdig ekskresjonsprodukt og hvordan to av stoffene kan benyttes hos dyr med liten tilgang på vann.

2. a) Gjør rede for begrepene poikilothermi, homeothermi, ectothermi og endothermi.
    b) Gjør rede for, med eksempler, begrepet torpor.
    c) Noen fisk er i stand til å opprettholde en kroppstemperatur betydelig over omgivelsestemperaturen. Forklar bakgrunnen for dette. Hva er hensikten?

3. Gjør greie for bygning og funksjon av lukteorganet hos mennesket og insekter.
 

HØSTEN 2000

1. Hva er de tre viktigste nitrogenholdige ekskresjonsprodukter hos dyr? Forklar sammenhengen mellom ulike dyregruppers vanntilgang, og type nitrogenholdig ekskresjonsprodukt.

2. Lag en skisse av luktesystemet hos mennesket og hos insekter og gjør greie for likheter når det gjelder luktecellenes bygning og funksjon.

3. Gjør rede for de mekanismer, som gjør homeotherme dyr i stand til å leve i kalde omgivelser.
 

VÅREN 2000

1. a) Beskriv (kortfattet) respirasjonssystemets oppbygging og virkemåte hos insekter, fisk, amfibier, reptiler, fugler og pattedyr.
    b) Et poikilotermt dyr har ved en omgivelsestemperatur på 10°C et oksygenopptak på 1.0 mlO2 g-1 time-1. Ved 15°C er oksygenopptaket økt til 1.5 mlO2 g-1 time-1. Beregn Q10-verdien.

    c) En fugl, som oppholder seg ved en omgivelsestemperatuer på 0°C oppretholder en kroppstemperatur på 40°C og her et oksygenopptak på 10 mlO2 g-1 time-1. Beregn den termiske konduktansen.

2. Besvar EN av disse to oppgavene:
    a) Gjør greie for regulering av kontraksjonen i gresshoppens muskel (musculus extensor tibialis), dvs hvordan er den innervert og hvordan kontraksjonen påvirkes.
    b) Gjør greie for bygning og funksjon av lukteorganet hos menneske og insekter.

3. Hvilke hormoner skilles ut fra menneskets neurohypofyse? Hva er deres fysiologiske virkning?
 

HØST 1999

1.  a) Beskriv, bl.a. ved hjelp av figurer, sammenhengen mellom omgivelsestemperaturen og metabolismen hos homeotherme og poikilotherme dyr. Forklar den fysiologiske bakgrunnen for kurvenes forløp.
     b) Gjør kort rede for sammenhengen mellom kroppsstørrelse (vekt) og metabolisme hos homeotherme dyr.
     c) Forklar hvordan man, rent praktisk, indirekte kan måle metabolismen til homeotherme og poikilotherme dyr.

2. To hovedtyper av proteiner hjelper vekselvarme dyr å tåle temperaturer under null. Beskriv disse proteinenes fysiologiske funksjon.

3. Gjør rede for de tre typer bevegelse; amøboid, cilie og muskel.
 

VÅR 1999

1.  a) Tegn og forklar hemoglobinets O2-bindingskurve.
     b) Forklar hvordan kurvens forløp endres ved endringer av blodets (1) temperatur, (2) CO2-konsentrasjon, (3) pH og (4) konsentrasjon av organisk fosfat (DPG-difosfoglycerat). Hvilken fysiologisk betydning har disse endringene?
     c) Gjør rede for forskjeller mellom hemoglobinets O2-bindingskurver hos store og små pattedyr.

2. Gjør rede for hørsel hos insekter og menneske.

3. Forklar begrepene ufullstendig og fullstendig tetanus.
 

HØST 1998

1. a) Respirasjonssystemet til fugler skiller seg på mange måter anatomisk fra det vi finner hos pattedyr.
    - Tegn og forklar hvordan luften beveger seg i disse lungene under inspirasjon og ekspirasjon.
    - Hvorfor er dette et mere effektivt gassutvekslingssystem enn f.eks. lungene til mennesket?

    b) Fugler er homeotherme på samme måte som pattedyrene.
    - Hvordan vil metabolismen og kroppstemperaturen hos homeotherme dyr variere ved ulike omgivelsestemperaturer? Tegn og forklar den fysiologiske bakgrunnen for forløpet, og gi eksempel på hvordan metabolismekurven kan se ulik ut hos dyr tilpasset forskjellige klimaer.

2. a) Gjør rede for regulering av vann og ioner hos benfisk i saltvann og ferskvann.
    b) Marine benfisk møter spesielle problemer når de oppholder seg i isfylte farvann. Gjør rede for disse problemene og for hvordan polare marine benfisk takler dem.

3. Beskriv hvordan hypofysen hos pattedyr er bygd opp (anatomisk), og hvordan frigjøring av hormoner fra de ulike delene reguleres av hypothalamus. Nevn eksempler på hormoner fra de ulike delene.

4. Gjør greie for bygning og funksjon av insektmusklen, Musculus extensor tibialis hos gresshoppe.
    Hvordan skiller dette systemet seg vesentlig fra det vi finner i vertebratenes skjelettmuskulatur?
 

VÅR 1998

1. Forklar motstrømsprinsippets virkemåte og gi eksempler på hvordan det anvenndes hos ulike dyr innen gassutveksling og temperaturregulering.

2. Gjør rede for regulering av vann og ioner hos benfisk i saltvann og ferskvann.

3. Tegn og forklar hvorledes hypofysens hormonutskillelse kontrolleres av hypothalamus (hos et pattedyr)

4. lag en skisse av øyets bygning hos menneske (kameraøyet) og insekter (fasettøyet). Gjør kort greie for de funksjonelle egenskaper i de to typer øyne.
 

HØST 1997

1.  a) Respirasjonssystemet hos fugl er anatomisk forskjelligt fra det vi finner hos pattedyr.
     - Tegn og forklar hvordan luften beveger seg i disse lungene under inspirasjon og ekspirasjon.
     - Hvorfor er dette et mere effektivt gassutvekslingssystem enn f.eks. lungene til mennesket?
     b) Hvordan vil metabolismen og kroppstemperaturen hos homeotherme dyr variere ved ulike omgivelsestemperaturer? Tegn og forklar den fysiologiske bakgrunnen for forløpet, og gi eksempler på hvordan metabolismekurven kan se ulik ut hos dyr tilpasset forskjellige klimaer.

2.  a) Gjør rede for reguleringen av vann og ioner hos benfisk i saltvann og ferskvann.
     b) Marine benfisk møter spesielle problemer når de oppholder seg i isfylte farvann. gjør rede for disse problemene og for hvordan polare marine benfisk takler dem.

3. Gjør greie for de tre typer mekanismer for organismers bevegelse (locomotion).
 

VÅR 1997

1. Hva er de tre viktigste nitrogenholdige ekskresjonsprodukter hos dyr? Forklar sammenhengen mellom ulike dyregruppers vanntilgang, og type nitrogenholdig ekskresjonsprodukt.

2. Beskriv hjertets oppbygning hos beinfisk, lungefisk, amfibier, krokodiller og pattedyr. Bruk skisser. Gjør spesielt rede for de mekanismene som gjør det mulig å holde strømmen av oksygenert (O2-rikt) og deoksygenert (O2-fattigt) blod adskilt.

3. Tegn og forklar hvorledes hypofysens hormonutskillelse kontrolleres av hypothalamus (hos et pattedyr).

4.  a) Gjør greie for bygning og funksjon av kameraøyet hos pattedyr og fasettøyet hos insekter.
     b) Hvordan utløser lys reaksjon i en synscelle?
     c) Hva er grunnlaget for at vi kan se ulike farger?
 

HØST 1996

1. Beskriv blodets oksygenbindingskurve. Gjør kort rede for effekten av temperatur, pH, pCO2 og DPG.

2. Gjør greie for bygning og funksjon av fasettøyet og kameraøyet. Bruk skisser. Hos hvilke dyr finnes disse øyetyper?

3. Beskriv den endokrine kontroll av utvikling fra egg til adult insekt.

4. Hvilke hovedformer for nitrogenholdige ekskresjonsprodukter finnes i dyreriket og hvordan er de ulike formene utbredt hos de ulike dyregruppene. Hvilke fysiologiske fordeler/ulemper har disse produktene i forbindelse med dyrenes vannbalanse?
 

VÅR 1996

1. Gjør greie for lukteorganets bygning og funksjon hos insekter og mennesker. Bruk skisser. Pek på anatomiske og funksjonelle forskjeller og likheter.

2. Gjør rede for hvordan respirasjonsorganene hos fugler er bygd opp, og beskriv hvordan ventilasjonen og gass-utvekslingen foregår.

3. Hva er underkjøling? Gi eksempler på at dyr benytter underkjøling til å oppnå kuldeherdning, og redegjør for fysiologiske tilpasninger som gjør at dyr kan overleve vinteren i underkjølt tilstand.

4. Beskriv den hormonelle kontrollen av utviklingen fra klekket egg til voksen individ hos insekter.
 

HØST 1995

1. a) Hvordan ligger kroppsvæskeosmolaliteten hos marine benfisk i forhold til osmolaliteten i sjøvann? Gjør rede for de mekanismene fikene benytter for å regulere sitt innhold av vann og ioner.
 b) Hvilke spesielle problemer skaper forskjellen i kroppsvæskens og sjøvannets osmolalitet hos marine fisk i polare områder? Hvordan løser fiskene disse problemene?

2. Gjør greie for bygning og funksjon av kameraøyet (pattedyr) og fasettøyet (insekter).

3. Beskriv oppbyggingen av, og forskjellene mellom, gassutvekslingsorganene hos fisk, pattedyr og fugler. Gjør kort rede for hvordan respirasjonsmediets oksygen-innhold har innvirket på forskjellene.
 

VÅR 1995

1. Beskriv, og forklar, sammenhengen mellom omgivelsestemperatur og metabolsk rate hos poikilotherme og homeotherme dyr.

2. Lag en skisse av luktesystemet hos mennesket og insekter og gjør greie for likheter når det gjelder luktecellenes bygning og funksjon.

3. Gi eksempler på at løste stoffer kan opptre i dyrs kroppsvæsker i ekstremt høye konsentrasjoner, d.v.s. konsentrasjoner på flere molal. Gi eksempler på fysiologiske funksjoner som er knyttet til løste stoffer som opptrer i slike høye konsentrasjoner.

4. Beskriv den hormonelle kontroll av utvikling fra larve til voksen individ hos hemimetabolske og holometabolske insekter.

[Tilbake]