Bomtur og Krabbefjellet

Bomtur og Krabbefjellet - tirsdag 19. januar 2010 (kl 16:33) av anderfo

Det er vinter her i Fredericton, selv om det ikke har snødd på lenge.

Lørdag var vi 3 stk som reiste til "Parlee Brook" for å klatre is. Jeg var der også i desember, men denne gangen håpet jeg på tjukkere is og muligheter for å gå på led. Forrige gang brukte vi anmarsjen "til toppen", som bestod av en og en halv times trasking i djupsnø. Etterpå fikk jeg høre at anmarsjen "til bunnen", fra motsatt side, både var kortere og finere, og at man da slapp å rappellere ned fossen før man kunne klatre.
Denne ganger kjørte vi derfor til en helt annen parkering, og vi fulgte anvisningene i klatreføreren ("parker ved hytta i enden av en vei, trask oppover stien i 1,8km til dere ser ei hytte på venstre side av stien, og gå 500m videre langs stien før du tar til venstre opp i juvet"). Det var ikke så lett...fra parkeringa gikk det nemlig tre stier, og vi så bare to av dem! På den største av dem hadde det kjørt endel snøscootere og vi så endel trugespor. Ettersom vi visste at folk brukte truger på denne anmarsjen, antok vi at dette var riktig sti (det var også den mest tydelige stien) og vi fulgte denne stien i noen kilometer. Stadig vekk passerte vi hytter på høyre side av stien, men på venstre side var det ingen. Og vi så aldri noen is...
Etter ca fire kilometer kom vi til et svært hus, en parkeringsplass og en ny vei. Alt tydet på at vi hadde gått feil og vi trasket hjem med halen mellom beina. Da vi kom til bilene fant vi ut at hvis vi gikk videre nedover langs veien var det en annen sti med masse trugespor og tydelige tegn på at isklatrere hadde vært der. Neste gang vet vi altså hvor vi skal gå - ihvertfall de første metrene!
Chris og John var begge skuffet over denne bomturen, og Chris skrev denne historien og en parodi på den dårlige anmarsjbeskrivelsen i isklatreføreren.
Til tross for denne bomturen har vi planer om å prøve igjen neste helg, med flyfoto fra Government New Brunswick der Chris jobber, og da kommer Chris til å skrive en ny og bedre beskrivelse som kan brukes i neste versjon av føreren...

Søndag var jeg i Crabbe Mountain, det lokale skianlegget (ca 40min kjøring fra Fredericton) for å teste forholdene der. Det var steikende sol og 10 minusgrader. Ettersom mesteparten av anlegget ligger i skyggen hele dagen var det forholdsvis friskt, men dermed er også snøen ganske intakt og forholdene var ikke så verst - selv om det ikke har snødd på lenge.
Løypene er veldig slake og skogen er tildels ganske tett, men det er et par brattere bakker og jeg tror det blir fint der med litt puddersnø. Normalt skulle det vært rundt 4 meter snø her nå, men i år er det altså mye mindre enn normalt...