Y-philes
Professor Martin Ystenes er opphavsmannen
til «Sprøytvarsleren» - dedikert systematisk forfølgelse
av kvasi-journalistikk innen forskning og vitenskap. Men hva er god vitenskapsjournalistikk?
Under vignetten «Y-philes» vil professor Ystenes
ta opp tema relatert til disse spørsmålene. |
Martin Ystenes |
«Hva skal du gjøre i
mellomtida? Putte barnet i kjøleskapet?»
|
Barn i nød
Tenk deg et barn som blir sperret inn i en institusjon i ti år,
og som har et handikap som gjør at det ikke forstår sin egen
situasjon. Det er tilsynelatende ingen ting feil med barnet, og i begynnelsen
går alt bra. Men så kommer problemene, barnet blir fortvilet,
hater seg selv og får ingen hjelp. Foreldrene skjønner ingen
ting, bare at barnet virker trassig og ute av stand til å lære.
De prøver å ta det opp med institusjonens ledelse, men får
vite at de ikke har noe å tilby. Prøver de å snakke
med andre foreldre, får de beskjed om å jekke seg ned. De oppdager
at barnet etter loven faktisk har krav på hjelp, men at kommunen
kan får problemer hvis den følger loven - ikke hvis de bryter
den.
Jeg snakker om et uvanlig intelligent barn på en norsk skole.
I Sveits regner man med at 1/2 prosent av alle skolebarn har alvorlige
problemer på grunn av grov understimulering, en understimulering
som antakelig ville vært ansett som kriminell hvis barnet hadde vært
en hund. 15-40 prosent av barna regnes som «normalt understimulerte».
En ny rapport (Dagsavisen, 15. januar 2000) avslørte at Norge var
det landet i verden som gjorde minst for evnerike barn, så prosenttallene
er neppe bedre hos oss enn i Sveits. Rapporten viste at det var blitt verre
med 6-årsreformen, så kanskje er det ikke tilfeldig at debatten
om flinke barn dukker opp nå.
Kan dette være noe problem da, å være for intelligent?
Vel, tenk deg at du har et barn som i en alder av 4 1/2 år plutselig
viser at det kan lese. Avhengig av om det er født tidlig eller sent
på året betyr det at det er 2-3 år til barnet skal lære
å lese på skolen. Hva skal du gjøre i mellomtiden? Putte
barnet i kjøleskapet? Det er ikke få barn dette gjelder, anslagsvis
et par tusen skolebarn i Norge, og de er ikke resultat av foreldres overambisjoner.
Jeg har truffet foreldre som har oppdaget at deres barn leste da det var
tre år og leste bøker om astronomi før det fylte seks.
Hadde jeg fått en sånn, hadde jeg flyttet utenlands. I Norge
møtes slike barn med hoderisting, samt dårlig skjult skadefryd
når det endelig er noe de ikke får til. Høy IQ er en
diagnose i norsk skole.
Hva skjer så med disse barna? Noen har problemer i skolen, men
kommer seg inn på rett spor etterhvert. Jeg kjenner dyktige professorer
som opplagt har hatt en slik utvikling.
Andre går til grunne. Mange potensielle vinnere vil ende opp som
regelrette tapere. De har gjerne problemer med å kommunisere med
jevnaldrende - skjønner ikke at andre ikke ser verden på samme
måte som dem. Faglig sett glir de gjennom skolen, inntil de plutselig
møter veggen i form av et problem som ikke løser seg av seg
selv. For mange går det galt, for verken de selv, foreldrene eller
skolen skjønner hva som skjer.
Overskriften «barn i nød» er tatt fra en formulering
i en artikkel om dette problemet i en sveitsisk avis. Artikkelen omhandlet
Talenta, den første skolen i Sveits laget for barn med dette handikappet.
Slå opp på http://www. talenta.ch, og velg selv om du vil ha
bekreftet dine fordommer eller åpnet dine øyne. Jeg tviler
på at vi noen gang får se slike skoler i Norge. «Jeg
kan bare huske én doktorgrad om evnerike barn ved Universitetet
i Oslo», sa professor Asbjørn Birkemo til Dagsavisen.
Og jeg lurer på når vi får se den første som
går til sak mot staten for ødelagt liv på grunn av grov
understimulering i skolen. Antakelig vil vedkommende tape saken - selv
om loven nå faktisk er krystallklar på dette punktet. |