Svar på spørsmål før
eksamen 2002
Jeg har nå gått hjem, og det er for sent å få
hjelp på kontoret.
Men jeg kan lese epost hjemme og kommer til å sjekke epost noen ganger
utover kvelden.
Hvis du sender meg spørsmål på mail, eller du stiller
spørsmål til meg direkte, og jeg mener det du spør om
har interesse for andre, da legger jeg spørsmålet og svaret
ut her (i tillegg til å svare deg direkte). Dette gjelder både
faglige og praktiske spørsmål rundt pensum, fag og eksamen.
1. Er jeg tilgjengelig for svar i tiden fram til eksamen?
svar: Ja. Mesteparten av tiden er jeg tilgjengelig. Jeg har noen møter,
og blir kanskje bortreist et par dager. Men særlig de siste dagene
planlegger jeg å sette av til å svare på spørsmål.
2. Er "Delkompendiet for bygg og miljøteknikk" pensum?
svar: For byggologene er det pensum, ikke for geofantene.
3. Må jeg lese kompendiet, eller dekker øvingene det som teller?
svar: Klart du må lese kompendiet. Det meste av stoffet her er
lesestoff, og øvingene kan bare dekke en liten del. Enkelte deler
er ikke berørt i øvingene i det hele tatt. Og er det så
krevende å pløye gjennom ca. 100 sider av tildels lettlest stoff?
4. Løsningsforslagene er så kortfattede at de ikke hjelper
meg. Kan du gjør dem fyldigere i framtiden?
svar: Her ble jeg så overrasket at jeg ble nesten provosert, og
må gi en advarsel: Hvis noen tror at å lese løsningsforslagene
skal være nok til å bestå et 2,5-vekttalls fag ved NTNU,
så har man kommet på feil sted. Det finnes ingen steder man kan
regne med å bestå et slikt fag ved å lese 36 sider. Ei heller
72 sider er nok. Skulle jeg ha skrevet så fyldige løsningsforslag
at de dekket faget alene, så hadde jeg nok ikke lagt dem fritt ut på
nettet, men solgt dem som lærebok. Glem at det finnes lettvinte løsninger
til å bestå et fag. Bli voksen og les læreboka.
5. Det er flere feil i løsningsforslagene, både for øvingene
og på nettet, det er så frustrerende.
svar: Ja, det er feil. De blir rettet når jeg får melding
om dem, men slike feil vil det alltid være. Hvis du synes det er frustrerende,
så se på den som er forberedelse til virkelighetens verden. Du
må alltid ha en viss skepsis til det andre skriver.
6. Blir jeg å treffe mandagen og onsdagen?
svar: Ja, mesteparten av dagene. Gi meg litt tid til lunsj (rundt 12) og
så kan jeg ikke bli for lenge etter vanlig arbeidstid - av familietekniske
årsaker.
7. Er det anoden eller katoden som vises på Pourbaixdiagrammet?
svar: Generelt kan man si at katoden skaper en spenning, mens anoden påvirkes
av spenningen. De stiplede linjene forteller hvilken spenning de to viktigste
katodereaksjonene skaper som funksjon av pH. Hvis spenningen katoden skaper
ligger over det anodereaksjonen krever, vil det kunne bli korrosjon. Noen
har spurt om: Hva skjer hvis man setter på en spenning, f. eks. med
ett batteri? Da vil spenningen anodereaksjonen påvirkes av bli annerledes,
dvs. katodespenningen endrer seg. F. eks. hvis vi har okysgenfritt vann og
pH=5, vil vi ha korrosjon av jern. Hvis vi setter på en negativ spenning,
vil den bli lavere enn spenningen som skyldes katodereaksjonen. En den negative
spenningen stor nok, kan vi komme under linjen som markerer grensen for immunitet,
og jern vil ikke lenger kunne korrodere. (Det er dette som skjer når
man bruker offeranoder.)
8. Må vi kunne tegne opp et Pourbaixdiagram?
svar: Nei. Blir det spørsmål om Pourbaixdiagram, vil dere helt
sikkert får det oppgitt i oppgavene. Dere må kunne bruke det,
og forklare det.
9. Hvilke oppgaver slipper jeg å gjøre, hvis jeg har bestått
deleksamener.
svar: Har du stått på deleksamen 1, slipper du å gjøre
oppgave 1. Etc. Du må selv passe på hvilke deleksamener du har
stått på.
10. Er det riktig at 40% av oppgavene vil være "bygg-oppgaver"?
svar: Byggstudenter vil få noen oppgaver som er annerledes enn de
geofagstudentene får. Men det er mange muligheter til å formulere
oppgaver som gjelder for begge grupper, men som også dekker vesentlige
deler av byggkjemien - spesielt innen korrosjonskjemien. 40% er en øvre
grense for hvor mye byggkjemi det er realistisk å få, men det
kan godt skje at dere bare får to oppgaver (av ti) som i sin form er
rene byggkjemioppgaver.
11. Hva er luftingscellekorrosjon?
svar: Bygglogene skal vite hva det er, for geofantene er det ikke pensum.
Det betyr galvanisk korrosjon hvor ulike deler av metallet er i områder
med ulik oksygenkonsentrasjon. Spaltkorrosjon er et klassisk eksempel.
12. Kan man ta med seg formelarket?
svar: Nei. Formelarket følger som vedlegg til eksamen. Arket er
det samme som er utdelt og som ligger på nettet, men jeg skal ha unngått
problemene med feil i tegnene.