Posten - nedlegging, munnkurv og demoralisering

From: Trond Andresen (trond.andresen_at_itk.ntnu.no)
Date: 30-10-01


På nyåret legges postkontorene på Dragvoll og Gløshaugen ned. I beste fall
blir de ansatte omplassert, i verste fall blir de arbeidsløse. De ansatte
har fått stående forbud mot å uttale seg til presse og andre (forøvrig et
grunnlovsstridig pålegg). Og Tapir skal ta over en del av tjenestene som
Posten yter i dag, men det er ennå ikke klart hvor mange av dem (jeg har
etterlyst dette gjentatte ganger i dette forum). Som et a propos til denne
triste utvikling, legger jeg ved en fersk NTB-artikkel, som illustrerer
tilstanden i denne bedriften. Den er fullstendig demoralisert. Sånn går det
når man har en ledelse hvis hjerne bare rommer dogmene fra BI, og et
Stortingsflertall og regjeringer som ikke skjønner forskjellen på en
nasjonal infrastrukturbedrift og en pizza-kjede.

Trond Andresen

****************************************

>Frykt og mistrivsel blant de ansatte i Posten
>
>Date: 29 Oct 2001 13:35:00 GMT
>
> Oslo (NTB-Erland Lyngve): Omstillingene i Posten skaper
>uholdbare forhold for de ansatte. Sentrale tillitsmenn klager nå
>over uoppnåelige effektivitetskrav, samtidig som det forlanges av
>de ansatte at de skal holde kjeft og godta alt.
>
>Kretslederne i de tre største byene går ut med knallhard kritikk
>av konsernledelsen i siste nummer av Posthornet, som er
>postforbundets medlemsblad. Postens nye lederstil vekker frykt
>blant de ansatte og har ført til en dramatisk forverring av
>arbeidsmiljøet, sier de tre i et intervju med bladets
>sjefredaktør.
>
>Beskrivelsen bekreftes av Norsk MedarbeiderIndeks 2001, som
>mandag ble offentliggjort i avisen Dagens Næringsliv. I denne
>undersøkelsen, basert på 2.300 arbeidstakeres vurdering av egen
>arbeidsplass, havner Posten nederst på skalaen.
>
>Støtter kritikken
>Forbundsleder Odd Christian Øverland sier til NTB at forbundet
>sentralt stiller seg bak kritikken fra de tre kretslederne.
>Øverland understreker at omstillingen er blitt altfor dårlig
>forberedt nedover i organisasjonen. Mellomlederne har ikke fått
>tilstrekkelig opplæring i hvordan de skal møte de nye, beinharde
>kravene til inntjening.
>
>- I jakten på kortsiktige resultater brytes hovedavtalen og
>regelverket om de ansattes rettigheter, og dette går ut over
>arbeidsmiljøet. Det er ikke uten grunn at Posten har det høyeste
>sykefraværet og rekordmange uføretrygdede. Det forteller om et
>arbeidsmiljø som skaper syke og utbrente mennesker, og som støter
>folk ut av arbeidslivet for godt, sier Øverland.
>
>Forstår engstelsen
>Konsernsjef Kåre Frydenberg har full forståelse for at
>omorganiseringen av Posten - som omfatter en planlagt
>nedbemanning på 5.000 innen 2005 - vekker engstelse og bekymring
>blant de ansatte.
>
>- Men vi kan ikke sette ned tempoet. Posttjenestene dereguleres
>over hele Europa, og våre eiere krever at vi skal tjene penger,
>sier han.
>
>Frydenberg vil likevel sette et kritisk søkelys på virksomheten
>etter bredsiden fra de tillitsvalgte og den elendige plasseringen
>på trivselsbarometeret for norske lønnstakere.
>
>- Rent konkret skal vi følge opp klagene om dårlig etterlevelse
>av hovedavtalen. Det er en misforståelse at man kan kutte hjørner
>og bryte avtaler i et omstillingsprosjekt som dette, sier
>Frydenberg.
>
>
>Copyright ©: Norsk Telegrambyrå/USIT



This archive was generated by hypermail 2.1.2 : 20-12-01 MET