MIT_med_viktig_pollicy_for_IKT_og_læring

From: Tore_R._Jørgensen (Tore.R.Jorgensen_at_fim.ntnu.no)
Date: 06-04-01


<html>
En gjennombrudd i forståelsen av IKT og læring !<br>
<br>
MIT har besluttet å legge alt sitt læringsmateriell ut på WEB til FRI
bruk. De utfordrer forestillingen om at &quot;kunnskap&quot; bør gjøres
til en salgsvare, eller at utviklingen kommer til å gå i den retningen.
De ønsker fri utveksling av kursmateriale i en internasjonal
universitetsverden !<br>
<br>
For nærmere informasjon og begrunnelser se:<br>
<a href="http://web.mit.edu/newsoffice/nr/2001/ocw.html" eudora="autourl">http://web.mit.edu/newsoffice/nr/2001/ocw.html><br>
<br>
MIT har som kjent av de fleste vært av de fremste når det gjelder
tenkning om, forskning på og anvendelse av IKT til læring. Universitetet
er et av de mest &quot;kommersielle&quot; i verden, men til tross for
dette ser de ikke på sitt undervisningsmateriale som en inntektskilde.
Deres konklusjoner bør ha stor innvirkning på NTNU og norsk politikk for
utvikling av høyere utdanning. <br>
<br>
I hovedsak betrakter MIT og andre ledende universitet læringsprosessen
som det sentrale i universitetsutdanningen, ikke læringsmaterialet.
Kvaliteten i læreprosessen avgjøres av utvalg av lærestoff i forhold til
anvendelsesformålet, faglige krav, tilrettelagt faglig progresjon i
læringen, sosial interaksjon mellom studenter, dialog med faglærer o.l.,
alt tilrettelagt i forhold til de forutsetninger studentene på det
aktuelle lærestedet har. <br>
<br>
Hverken de eller andre ledende universitet har planer om å undervise
verden for øvrig ved hjelp av et proprietært læremateriale. De tror ikke
at en lærer i Boston har forutsetninger for å tilpasse en læreprosess for
studenter i Trondheim, Nice, Valparaiso, Nesna eller Fornebu, selv om det
skulle være verdens beste lærer, og i alle fall ikke dersom det skulle
bygge på det samme lærematerialet.<br>
<br>
Tvert i mot vil de at de universitet som kan dra nytte av deres materiale
i sin lokalt tilrettelagte læring, kan gjøre det uten å betale MIT for
bruken.<br>
<br>
En annen god effekt av tiltaket er at studenter over hele verden kan se
hva studenter ved MIT faktisk må &quot;klare seg med&quot; for å utvikle
sin forståelse i samsvar med Platons tenkning om <i>logos</i>. Kan det
hjelpe våre studenter til å forstå at for å utvikle <i>logos</i> kreves
arbeid ? Såkalt effektiv undervisning ved hjelp av avanserte multimedie
læringsprogram (spilltenkning, film, maskininteraksjon, etc) kan ikke bli
bærebjelker i en læringsprosess for å utvikle forståelse og selvstendig
tenkende mennesker. Jo mer avanserte slik program blir, jo mer styrt blir
den lærende av produsentens mål. Men det er kanskje hensikten i noens
tenkning å målstyre studenter ved påvirkning ?<br>
<br>
Av de sentale politiske argument i Norge som utfordres av MIT, er
forestillingen om at norske universitet vil få konkurranse fra de ledende
universitet i verden på grunn av avansert multimedie IKT-drevet
undervisning. Hverken MIT eller Stanford tar sikte på å få &quot;1
million studenter fra hele verden&quot; slik enkelte har hevdet. <br>
<br>
Tore R. Jørgensen</html>
--=_AAB0RwAAYx463n45--



This archive was generated by hypermail 2.1.2 : 20-12-01 MET